Nieuwe Media @ HAN (6)
Vandaag hebben we ons vooral gericht op online pr en dan in het bijzonder op weblogs en word-of-mouth marketing. Begrippen als weblogs en RSS zijn wellicht bekend, maar waarom zijn het zulke krachtige middelen? Welke rol spelen ze in word-of-mouth marketing? Wat zijn de kansen en bedreigingen voor bedrijven en instellingen?
Een aantal best practices die ik via internet had willen laten zien (en nu deels via powerpoint kort heb genoemd):
- Wal-mart vs Blogosphere
- Nike: Tiger did it!
- Dell vs Blogosphere
- Postbank: Mijn Postbankpas
- UPC: Digitale televisie en nu?
- Wii Have a Problem
- Diet Coke + Mentos = Kaboom!
- Kryptonite: Tough Locks, Tough World
Volgende keer duiken we in de andere online middelen zoals zoekmachine marketing, e-mailmarketing, viral marketing en uiteraard de good old display advertising waar met name online video een steeds grotere rol speelt.
To be continued
10 reacties
Nog vergeten toe te voegen het voorbeeld dat Aljo gaf, ie. Brood met muisjes van Albert Heijn?
Wie kent er nog meer van dit soort voorbeelden waarbij internet (blogs, fora) een belangrijke rol hebben gespeeld bij de verspreiding van nieuws, slechte of goede berichtgeving over merken, etc?
Een zeer recent voorbeeld is de uitspraak in de volgende rechtszaak :
Jeugddetentie en vrijspraak in gefilmde steekpartij
Inderdaad een goed voorbeeld waarbij nieuwe media (in dit geval AD en Geenstijl met ingestuurde video) een belangrijke rol hebben gespeeld!
Willem stuurde me nog deze Microsoft Surface Parody. Ik had ‘m nog niet gezien maar de video is sinds juni van dit jaar toch al bijna 1,3 miljoen keer bekeken op YouTube!
Offtopic: “Grappig” dat jij wel geholpen wordt (zelfs met koffie) bij de Helpdesk, een student met een niet-HAN notebook krijgt een trap onder z’n kont en mag ’t zelf uitzoeken. 😉
@koen: tja, verschil moet er zijn! Wellicht kwam het omdat ze ook even met mijn nieuwe HP Compaq mochten spelen. En zeg nu eerlijk, wie wil dat nu niet? 😉
@ marco
Ik dus niet 😉
@Aljo: deze HP Compaq is zelfs nog fraaier dan een Apple 😉
Zeer interessante stof. Kan ik niet een college langs komen? 🙂
Ik denk zelfs dan online mond-tot-mond reclame in sommige gevallen een viral marketing vorm aanneemt. Is het niet zo dat mond-tot-mond reclame ook een soort van viral is?
Ik heb hier ook wat over geschreven op mijn weblog. Ik ben benieuwd wat jullie daarvan vinden.
@Marco: gelukkig verschillen meningen. Ik zal je het eerstvolgende college een demootje geven van Leopard… Wie het laatst smiled, smiled het best! 😉