Networked Individualism
In haar studie heeft Hanneke getracht te achterhalen welke motieven actieve gebruikers van Hyves hebben om te ‘Hyven’ en hoe dit samenhangt met het gebruik van internet in het algemeen, het gebruik van Hyves en eigenschappen van de Hyver zelf.
Uit de resultaten blijkt dat een aantal motieven sterk zijn voor de meeste Hyvers, namelijk: ontsnappen aan de dagelijkse dingen en ontspanning ([i]escape en ontspanning[/i]), communiceren en contact te houden met vrienden en kennissen en uiting te geven aan vriendschap ([i]communicatie en vriendschap[/i]) en plezier en vermaak ([i]entertainment[/i]).
De functies die het meest gebruikt worden zijn: het laten weten wat je aan het doen bent door het invullen van ‘wie wat waar’ en het lezen wat anderen doen ([i]wie wat waar[/i]) en het zoeken van oude bekenden en deze uitnodigen ([i]zoeken en toevoegen[/i]).
Factoren die van invloed zijn op de sterkte van de verschillende motieven en het gebruik van de verschillende functies zijn de activiteitsgraad, de leeftijd, het aantal vrienden en het aantal maanden dat Hyvers lid zijn. Zo is gebleken dat vaker inloggen op Hyves en een groter aantal vrienden in het netwerk leidt tot sterkere motieven en meer gebruik van de functies. De leeftijd van de Hyver heeft een negatieve invloed op de motieven en het functiegebruik: hoe ouder de Hyver is, hoe minder sterk de motieven zijn en hoe minder frequent de functies worden gebruikt. Wanneer Hyvers langer lid zijn, nemen een aantal motieven af in sterkte,
met name communicatie en vriendschap en netwerken. Andere aspecten blijken ook invloed te hebben op motieven en functiegebruik, namelijk geslacht, opleidingsniveau, voornaamste dagelijkse bezigheid en woonsituatie.
Hanneke Vos studeerde communicatie-wetenschap aan de UvA en is nu werkzaam bij Ruigrok Netpanel.
(Foto: Evaxebra)