Blog:

Naked Conversations

door Marco Derksen op

Naked Conversations

Al vanaf december 2004 werkten Shel Israel en Robert Scoble op de weblog Naked Conversations (voorheen Red Couch), aan hun gezamenlijke boek Naked Conversations: How Blogs are Changing the Way Businesses Talk with Customers. Naked Conversations gaat verder waar The Cluetrain Manifesto eindigt. Volgens de auteurs van The Cluetrain Manifesto zouden bedrijven de traditionele top-down benadering verlaten en in gesprek gaan met de consument, bijvoorbeeld door te participeren in discussiegroepen op internet. De voorspellingen van de auteurs kwamen echter niet uit. Enerzijds omdat de conversaties met de consument nooit echte conversaties werden door technische beperkingen en het feit dat slechts een beperkt aantal consumenten online aanwezig was. Anderzijds volgde al snel na het verschijnen van het boek de dot-com crisis. De internetluchtbel werd doorgeprikt en het bedrijfsleven ging weer over tot business as usual.

We zijn inmiddels 6 jaar verder, talloze reviews van The Cluetrain Manifesto zijn de revue gepasseerd en internet lijkt zich te ontwikkelen tot het communicatiekanaal dat de auteurs destijds voor ogen hadden. Weblogs (en andere social software) staan enorm in de belangstelling, techniek is nauwelijks een beperking meer en het grootste deel van de consumenten heeft inmiddels toegang tot internet.

Daar waar The Cluetrain Manifesto heeft laten zien wat er kan gebeuren als de consument meer macht krijgt, laat Naked Conversations zien wat er inmiddels gebeurt. Ruim 100 bloggers zijn geinterviewd en vertellen hun eigen verhaal.

Zoals de titel al aangeeft gaat het over de conversatie. De conversatie tussen consumenten onderling en tussen consumenten en het bedrijfsleven (en politiek). Jarenlang hebben we gezocht naar de juiste communicatie-tools om de conversatie te kunnen voeren. Jarenlang hebben we gecommuniceerd via telefoon, e-mail, SMS, instant messaging en chatrooms maar geen van deze tools heeft geleid tot een echte conversatie. Het bleef beperkt tot communicatie tussen een beperkt aantal deelnemers.

Weblogs zijn net als deze tools informeel en laagdrempelig in gebruik maar gaan een stap verder. Weblogs staan open voor iedereen die mee wil doen met de conversatie, wil luisteren en wil leren. Daar moet je als persoon, bedrijf of overheid klaar voor zijn. Kwetsbaar durven opstellen en de conversatie ook echt durven aangaan. Ben je nog niet zover dan kun je beginnen met luisteren of de conversatie starten in kleinere kring om uiteindelijk de conversatie te starten met de markt. Want net als de The Cluetrain Manifesto is ook in dit boek de boodschap: Markets are conversations, talk is cheap en silence is fatal.

Naked Conversations
Uiteraard ben ik erg trots dat ik als

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1262)
Contact