Blog:

Mediagebruik van Nederlandse jongeren

door Marco Derksen op

Mediagebruik van Nederlandse jongeren

Jan Benjamin, chef internet en media NRC Handelsblad en nrc.next, had vandaag een aardig artikel in de Zaterdag Etcetera van NRC (helaas nog niet online) over het virtueel volwassen worden van jongeren. Benjamin verwijst daarin o.a. naar het werk van Cathy Spierenburg op het gebied van mediawijsheid, oftewel hoe moeten kinderen leren omgaan met media (zie ook: Hoe mediawijs zijn kinderen?). In het artikel wordt ook verwezen naar Youth Media DNA, een internationaal onderzoek naar het mediagebruik van jongeren. Het onderzoek wordt uitgevoerd door de Canadese organisatie Decode en is gesponsord door de World Association of Newspapers en Norkse Skog. Nederlandse partners zijn Stichting Krant in de Klas, Hogeschool Windesheim, Stichting Democratie en Media en het Stimuleringsfonds voor de Pers. De onderzoekers ondervroegen in april van dit jaar ruim duizend Nederlandse jongeren tussen 15 en 29 jaar.

Nederlandse jongeren maken 221 minuten per dag gebruik van media: 43 procent daarvan kijken ze tv, 21 procent van hun mediatijd zijn ze actief op internet, 3 procent gaat naar een gratis krant en 2 procent naar een betaalde krant.

Bijna alle ondervraagde jongeren (96 procent) kijkt tv en gebruikt internet, iets meer dan de helft (60 procent) leest een krant. Jongeren stoppen meestal met het lezen van de krant als ze het huis uit gaan (tussen 18 en 25 jaar) en nemen vaak weer een dagblad als ze gaan samenwonen en/of kinderen krijgen.

Op een schaal van 1 tot 10 geven zij hun interesse in nieuws gemiddeld een 6,2. De meeste belangstelling is voor entertainment en (breder) cultuur.

De tv is de belangrijkste nieuwsbron. Televisie wordt gezien als het meest relevant, betrouwbaar, gemakkelijk en plezierig. De krant scoort alleen beter dan tv in diepte van de berichtgeving.

Moet eerlijk zeggen dat ik verbaasd ben over de populariteit dat tv blijkbaar nog heeft onder jongeren. Had verwacht dat internet inmiddels al in de buurt van tv zou komen vwb tijdbesteding en betrouwbaarheid. Het is duidelijk dat de krantenuitgevers zich inmiddels echt zorgen moeten maken (als ze dat al niet deden).

5 reacties

Profielfoto
Marcel van der Laan op schreef:

inderdaad, opvallend dat televisie nog zo’n belangrije positie inneemt. altijd gedacht dat gemiddeld jongeren wel meer dan 45 minuten per dag aan internet besteden…

Beantwoord

Beantwoord

@Edwin: helemaal met je eens; heb ook al een mailtje gestuurd of onderzoeksrapport ergens (online) is te verkrijgen. Baseer me nu alleen op stuk in NRC van zaterdag.

Beantwoord

Ik had ook verwacht dat internet al een belangrijker aandeel zou hebben, dit verbaast me wel! Slechts Drie kwartiertjes internet per dag….je zou toch denken dat dit inmiddels wel wat meer is. Als het rapport online te verkrijgen is zou ik het ook graag eens lezen

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1407)
Contact