Blog:

Marshall McLuhan: Om de huidige wereld te begrijpen, dient men de media te begrijpen

door Marco Derksen op

Marshall McLuhan: Om de huidige wereld te begrijpen, dient men de media te begrijpen

De Canadese communicatie-wetenschapper Herbert Marshall McLuhan (1911-1980) verwierf bekendheid in de jaren zestig met boeken als Understanding Media: The Extensions of Man (1964) en The Medium is the Massage: An Inventory of Effects (1967). Hij beweerde dat de media een verlenging zijn van de menselijke zintuigen die zowel het individu als de maatschappij in een eigen overtuigende manier beinvloeden. Hoewel sommigen van zijn stellingen als omstreden worden gezien, twijfelt niemand aan zijn kernbewering: Om de huidige wereld te begrijpen, dient men de media te begrijpen.
Marshall Mcluhan

Visie en werk van Marshall McLuhan

In 2011 zou McLuhan zijn honderdste verjaardag vieren. Een goed moment om eens terug te kijken op zijn visie en zijn werk. Wereldwijd zijn daarvoor tal van lezingen, seminars en congressen opgezet die zijn terug te vinden op marshallmcluhan.com. Voor wie zich alvast wil inlezen en niet de tijd heeft om al zijn boeken te lezen zijn onderstaande video’s een mooie inleiding.

The medium is the message

The World is a Global Village

‘The World is a Global Village’ is een door Marshall McLuhan (The Gutenberg Galaxy1962) bedachte term die de trend beschrijft van massamedia die de tijds- en plaatsbarrières van de menselijke communicatie steeds meer wegneemt, waardoor mensen op een mondiale schaal kunnen communiceren. De wereld is daardoor zogezegd in een dorp veranderd. Het internet en het World Wide Web worden vaak gezien als de daadwerkelijke voltrekking van het verschijnsel global village (bron: Wikipedia).

Lees ook: ‘Nieuwe media’ verandert het sociale aspect van onze netwerkmaatschappij

1 reactie

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1406)
Contact