Blog:

Manon en The New York Times

door Marco Derksen op

Manon en The New York Times

In 2014 besluit The New York Times zijn website te sluiten. Vanaf dat moment verschijnt de krant alleen nog maar offline - op papier dus - en wordt hij gelezen door een kleinere, elitaire groep van lezers. Dat gaat gebeuren, althans als we de voorspelling van Robin Sloan en Matt Thompson mogen geloven. Hun visie is te zien in een gedramatiseerd filmpje van acht minuten dat in verschillende hoeken van het internet is te vinden. Het filmpje begint met Tim Berners-Lee, de man met het allesomvattende epitheton ornans 'de uitvinder van het internet'. En vervolgens wordt in vogelvlucht de bekende riedel van grote ontwikkelingen op het internet opgesomd. Natuurlijk Amazon, dat geroemd wordt om zijn geautomatiseerde persoonlijke aanbevelingen. Daarna megaveiling eBay en de trefzekere zoekmachine Google. Maar ook TiVo wordt genoemd, de ontwikkeling waardoor je naar het programma kunt kijken op het moment dat jou dat uitkomt, en niet op het door de omroep gedicteerde moment van uitzending. Geen videorecorder meer, ook geen reclames. Natuurlijk wordt ook de opkomst van de weblogs genoemd, de programmatuur dankzij welke ook iedere leek een eigen website kan beginnen en daarop de wereld op de hoogte kan houden van zijn en haar meningen en belevenissen. En dan komt de grote ommekeer, in het jaar 2004, aldus het filmpje. Reason Magazine zond al zijn abonnees een gepersonaliseerde uitgave met voor eenieder op de omslag een satellietfoto van het eigen huis. Ook de inhoud was per abonnee aangepast op basis van eerder aangegeven voorkeuren. Ieder kreeg zijn dus eigen uitgave. En Google gaat naar de beurs. Niet alleen het succes van de beursgang zelf was bijzonder, maar ook de het feit dat Google met zijn enorme vermogen een nooit eerder vertoonde koopkracht kreeg, en wat dat kan betekenen, liet Talpa al treffend zien. Alles is te koop, zo zei men altijd, maar nu zijn er opeens nog kopers ook. Google kocht TiVo, begon met GMail (veel beter dan Hotmail), en ontwikkelde Google Grid; een platform met een enorme digitale silo waar iedereen gebruik van kan maken. Je kunt er een kluis openen (voor je eigen mail of back-ups), je kunt er ook dagboeken of publicaties in een kleine of grote etalage zetten. Google is daarmee ook uitgever. Het schoenmaker-leestprincipe wordt heel anders ingevuld. Dat geldt ook voor Amazon, dat al lang geen boekwinkel meer is. Net zomin als eBay nog een veiling is. En, zo vervolgen Sloan en Thompson, in 2008 bundelen Google en Amazon hun krachten en formeren Googlezon. De zoekmachinetechnologie van Google wordt gecombineerd met het sociale en commerci

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1415)
Contact