Blog:

Luisteren (3)

door Marco Derksen op

Luisteren (3)

Toen Procter & Gamble enkele jaren geleden werd uitgeroepen tot marketeer van de eeuw, zei Greg Icenhower, associate director corporate communications P&G, dat dit vooral was te danken aan het feit dat P&G het hardste schreeuwde. In de komende eeuw wil P&G de titel opnieuw maar dan omdat ze het beste luisteren. Veel bedrijven worstelen nog steeds met het luisteren naar consumenten. Want hoe doe je dat nu, luisteren naar de consument?

De een richt zich op focusgroepen, de ander laat periodiek klanttevredenheidsonderzoeken uitvoeren. Mooi voorbeeld is het adopteer een klant-programma van Albert Heijn. Nadat het de afgelopen jaren een slechte naam heeft gekregen, is het een programma begonnen waarbij AH-medewerkers een klant hebben geadopteerd. Met deze klant hebben zij boodschappen gedaan, gekookt, gegeten en vooral veel gepraat.

Met de toenemende populariteit van weblogs heeft het luisteren naar de consument een nieuwe dimensie gekregen. Wereldwijd zijn er inmiddels meer dan 100 miljoen weblogs. Volgens recent onderzoek van Intelliseek worden er dit jaar circa 2 miljard berichten en reacties op weblogs en fora geplaatst. Veelal over koetjes en kalfjes maar ook over uw merk, uw producten en diensten en over uw campagnes.

Niet vreemd dus dat er bedrijven zijn die zich inmiddels specialiseren in het monitoren van weblogs. De techniek achter weblogs leent zich er uitstekend voor om al dan niet geautomatiseerd te volgen wat er over bepaalde onderwerpen wordt geschreven. In de VS is men inmiddels zover dat het niet blijft bij het tellen van hoe vaak men over iets schrijft, maar ook wie het schrijft en of het positief of negatief is wat men schrijft. En als men nog niet over u schrijft zijn er voldoende mogelijkheden om dat te stimuleren. Bedrijven als Nokia en Motorola bijvoorbeeld hebben bloggers een nieuw toestel gegeven om er over te schrijven op hun weblog.

Enkele maanden geleden bleek uit onderzoek in opdracht van MarketingTribune dat maar liefst 85% van de marketeers zegt geen weblog te hebben, ze niet te lezen en er ook niet op te reageren. Niet alleen dom maar ook een gemiste kans om op eenvoudige en goedkope manier te luisteren naar hun consumenten. Want weet u wat ze over uw merk, product, dienst of campagne zeggen?

Deze column zal deze week ook verschijnen in het tijdschrift MarketingTribune.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1415)
Contact