Case

Social media strategie TUI Nederland

Lees verder

Upstream heeft TUI Nederland geadviseerd bij het vormen van een social media strategie, het implementeren van webcare en met de begeleiding van medewerkers op social media. Dit heeft geleid tot een sterke aanwezigheid op het web en op social media. Dit op persoonlijke en klantgerichte wijze, die direct en indirect bijdraagt aan de reputatie en resultaat van TUI Nederland.

Met 1,4 miljoen vakantiegangers en een omzet van € 1,5 miljard in 2011 is TUI Nederland marktleider in de Nederlandse reisbranche. TUI Nederland voerde de reismerken Arke, Holland International, KRAS, ROBINSON, KidsWorldClub, Sunrise, Goed Idee Reizen en Lastminute.nl. Daarnaast heeft TUI Nederland haar eigen luchtvaartmaatschappij ArkeFly (nu onderdeel van TUI Nederland). De traditionele reisbranche heeft het flink te verduren met disrupters als booking.com en Airbnb. Dit vergt een hernieuwde kijk op het aanbieden en organiseren van het reisaanbod. TUI Nederland wist hier goed op in te spelen met aandacht voor een sterke aanwezigheid op online en social media.

Social media strategie TUI Nederland

Upstream schreef de social media strategie voor TUI Nederland en implementeerde de organisatiebrede inzet van social media en de uitvoering van persoonlijke, razendsnelle en 24/7 webcare. TUI Nederland werkt daarbij al geruime tijd met Coosto. Arne Keuning van Upstream introduceerde tevens de tool Coosto binnen TUI Nederland voor social media monitoring en webcare. Naast het bepalen van strategie, gewenste kanalen en de tone-of-voice, werden medewerkers ook opgeleid en begeleid om op persoonlijke en klantgerichte wijze te communiceren via bijv. Facebook, Twitter en Facebook Messenger.

Social Intranet Discovery

Voor TUI Nederland en i.s.m Duitse en Engelse collega’s is het social intranet Discovery opgezet door Upstream, inclusief de migratie van content, het trainen van de contentowners en de introductie van de mobiele weergave van het social intranet. Met de introductie van het social intranet Discovery maakte TUI Nederland de stap van een traditioneel zendgericht intranet naar een omgeving waar medewerkers ook interactie konden hebben en mobiel toegankelijk was. Hierdoor kon het vliegend personeel (piloten en stewardessen) en reisleiding op de bestemmingen ook het social intranet bezoeken. Dit zorgde voor een hogere betrokkenheid van deze groep medewerkers bij de organisatie.

TUI Nederland corporate website www.tui.nl

Naast het social intranet werd ook een specifieke TUI Nederland corporate website ontwikkeld, met een persgedeelte, facts & figures en een beeldbank. Op www.tui.nl/corporate/ worden persberichten geplaatst, productnieuws gepresenteerd, is er een onderdeel veelgestelde vragen, een beeldbank en aandacht voor duurzaam toerisme bij TUI Nederland.

Website werken bij TUI Nederland

Ook de ontwikkeling van de subwebsite www.werkenbijtui.nl is door Upstream i.s.m. TUI HRM gedaan.

Meer cases

Bekijk alle cases (8)
Travel 3.0 - Innovatie Lab NBTC

Innovatielab NBTC

Op initiatief van het NBTC werd in samenwerking met HSMAI Nederland en de NHTV in september 2010 het ‘Innovatielab’ opgezet […]

Lees Case: Innovatielab NBTC
Contact