Blog:

Jyri Engestrom over sociale objecten

door Marco Derksen op

Jyri Engestrom over sociale objecten

Afgelopen maandag werd de eerste Mobile Monday Amsterdam georganiseerd met een 3-tal uitstekende presentaties van achter-eenvolgens Erik de Zwart (Tunin FM), Dennis Hettema (OP3) en Jyri Engestrom (Jaiku). Met name de presentatie van Jyri Engestrom heeft me enorm geinspireerd. Reden voor een kort verslag met de belangrijkste punten uit zijn presentatie.

Waarom sommige sociale netwerken wel werken en andere niet

jyri01

Als eerste laat Engestrom zien dat er een patroon is te ontdekken in het succes van online sociale netwerken. Sociale netwerken als FireFly, Sixdegrees en Friendster ontwikkelden zich als zeer succesvolle netwerken met miljoenen leden maar stortten na verloop van tijd helemaal in.

Kenmerkend voor deze netwerken is dat ze allemaal lijken te draaien om ‘het spel‘ wie de meeste relaties heeft. Een slechte basis voor succes zo blijkt. Engestrom maakt hier de vergelijking met jongeren op de middelbare school. De vriendengroep die je in deze periode opbouwt wordt steeds groter totdat je de school verlaat. Vanaf dat moment zijn de vriendschappen over omdat de gemeenschappelijke interesses zoals school en leraren zijn verdwenen.

Voor een succesvol social netwerk heb je een gemeenschappelijke interesse of social object nodig aldus Engestrom. Flickr doet dat met foto’s, Delicious met bookmarks, Amazon met boeken en MySpace met muziek.

5 principes voor het ontwikkelen van social netwerkservices

jyri02

In het tweede deel van de presentatie gaat Engestrom in op de 5 principes voor het ontwikkelen van succesvolle social netwerkservices (met dank aan Erwin Blom voor de toelichting):

  1. Define your object
    Bepaal wat het object is dat centraal staat. Of dat nu om foto’s (Flickr), video’s (You Tube), url’s (De.licio.us) of evenementen (Upcoming.org) gaat.
  2. Define your verbs
    Zorg dat je je site eenvoudig kunt karakteriseren en omschrijven. Kies de woorden die jouw site beschrijven. Als je daar moeite mee hebt, heb je een probleem.
  3. Make the objects shareable
    Inhoud moet gedeeld kunnen worden met anderen. Inhoud moet verspreid kunnen worden. Dat zorgt voor hogere bezoekcijfers.
  4. Turn invitations into gifts
    Zorg ervoor dat mensen een uitnodiging om mee te doen aan een sociaal netwerk als een kado ervaren. Als iets waar ze blij mee zijn.
  5. Charge the publishers not the spectators
    Laat de kijkers niet betalen, maar zorg dat de mensen die willen publiceren de buidel trekken. Dus vraag geld voor een uitgebreide Flickr-account, maar geef de kijkers gratis toegang.

Wat wordt de next big thing in social media?

jyri03

In het derde en laatste deel van zijn presentatie gaat Engestrom in op de vraag wat de next big thing wordt in participatory of social media. Daarvoor grijpt hij terug op de theorie van disruptive innovation en stelt dat de next big thing in ieder geval eenvoudiger, goedkoper en ‘overal’ toegankelijk moet zijn.

Engestrom laat tot slot aan de hand van sprekende voorbeelden zien dat microblogservices als Jaiku voldoen aan deze voorwaarden en wel eens de next big thing kunnen zijn.

Overige verslagen:

Videoverslag Jyri Engestrom over sociale objecten in Amsterdam

Met dank aan Howard Rheingold heb ik een videoverslag gevonden van een vergelijkbare presentatie die Engestrom eind vorig jaar heeft gegeven. Het enige dat ontbreekt in deze video is het derde en laatste deel van zijn presentatie.
<!–
http://tech.netscape.com/story/2007/04/08/interview-with-jaiku-co-founder-jyri-engestrom-twitter-alternative
http://www.flickr.com/photos/criminalintent/523438016/
http://www.frank-ly.nl/reboot-90-roundup
–>

18 reacties

Profielfoto
Bart op schreef:

[quote]Engeström laat tot slot aan de hand van sprekende voorbeelden zien dat microblogservices als Jaiku voldoen aan deze voorwaarden en wel eens de next big thing kunnen zijn.[/quote]
Welke voorbeelden zijn dat? Ben daar erg in geïnteresseerd, want tot nu toe zie ik nog niet echt de meerwaarde van micro-bloggen, laat staan dat het ´the next big thing´ is.

In mijn ogen moet de next big thing veel eerder gezocht worden in het basale gedragspatroon van mensen.

– mensen spreken (skype, chat)
– mensen luisteren (itunes, last.fm)
– mensen kijken (youtube, slideshare)
– mensen zoeken (google)
– mensen denken (wikipedia)
– mensen schrijven (weblogs)
etc

De social revolution stelt mensen in staat om te delen (ook basaal gedrag), dat is the current big thing. Jaiku speelt in dat kader misschien een rol, maar niet daarbuiten imho.

Maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel 😉

Beantwoord

@Bart: als je naar de presentatie kijkt (vanaf sheet 43), dan zie je dat Engeström laat zien wat hij bedoelt met eenvoudiger, goedkoper en meer toegankelijk. De korte berichtjes en het feit dat je het vanaf any device naar any device stuurt is daar een voorbeeld van. Het feit dat je het ook via mobiel kunt gebruiken geeft aan dat je niet beperkt bent tot locaties waar bijv. een pc staat.

Even voor de duidelijkheid, het is niet mijn mening dat microblogging the next big thing wordt. Ik verwacht er wel veel van maar ik denk dat je gelijk hetbt dat er nog een aantal andere zaken staan te gebeuren.

Beantwoord

Bart,

Ik denk dat Jaiku meer is dan dat.

Jyri heeft het in zijn presentatie over (public) mind reading. In de toekomst zie je dus met Jaiku en Maps op straat de gedachten, activiteiten (nu maar belangrijker ook straks via Calendar!) van mensen binnen jouw sociale netwerk en erbuiten. Gekoppeld aan fysieke personen. Dus augmented reality and augmented cognition.

Dat is meer dan alleen delen….dat is een ingang tot:
– helpen
– samen creëren
– samen plezier hebben
– samen organiseren

Groet,

Yuri van Geest
MobileMonday

Beantwoord

Hi Marco,
Inderdaad Jyri’s verhaal is erg de moeite waard. Zijn begrip van ‘objects of sociality’ speelt sinds hij daarover in 2005 op Reboot over vertelde (als onderdeel van zijn promotie-onderzoek) een belangrijke rol in mijn denken over netwerken, en communities, en niet alleen in de on-line varianten ervan.

Het jaar daarop kwam hij met de practische toepassing in Jaiku. De combinatie met Christensen’s disruptieve innovatie (’95) is een logische en natuurlijke.

De waarde die ik in toepassingen als Jaiku zie associeer ik niet direct met de term microblogging. Dat klinkt me te veel als bewust handelen en publiceren, als extra kanaal. Dat Jaiku ook automatisch verzamelde allerlei contextinformatie (zoals locatie mobiel kan delen vind ik interessanter. Het kunnen meenemen van een rijke context van je on-line netwerken de ‘echte’ wereld in, is veel belangrijker. Zodat nieuwe ontmoetingen en gesprekken kunnen ontstaan. Want daar draait het tenslotte om: het vormen en verdiepen van verbindingen tussen mensen.

Beantwoord

Interessante aanvulling Ton: Jaiku als ultieme digital life aggregator (zoals Marc Canter het noemt).

Beantwoord

Profielfoto
Bart op schreef:

Dank voor de bijdragen, de presentatie krijgt nu iets meer context:

@Marco: berichtjes van any naar any is inderdaad erg interessant. Toch denk ik dat dáár juist nog wat te halen valt: waarom moet ik uberhaupt zelf nog een bericht verzenden?

@Yuri: Ben ik gedeeltelijk met je eens. Vanuit een technisch standpunt lijkt het me super interessant, echter, de vraag is: pakt een groot publiek dit op? Willen mensen hun hele leven wel delen?

Dat leidt me eigenlijk tot vervolgvragen:

1. welk object is bij Jaiku eigenlijk de reden dat mensen een verbinding met elkaar zoeken?

2. Wordt Jaiku/Twitter/etc niet meer een infrastructuur dan een applicatie?

Beantwoord

Via Ross Mayfield van SocialText was ik op LesBlogs I in 2005 op de meme van object of social centricity gekomen. Ben benieuwd wie er eerder was, Jyri of Mayfield, of… ??

Op dit concept voortbordurend kwam ik iets moois tegen uit de meteorologie: Condensatiekernen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Condensatiekernen

Dit Engelse artikel over wolkenvorming heeft meer relevante content: http://en.wikipedia.org/wiki/Cloud_formation
Vooral het deel over ‘Cloud classification’ is misschien ook wel toepasbaar voor sociale netwerken.

Veel wijsheid over het ontstaan van online netwerken (maar wel heel erg gecondenseerd): Meatball wiki van Sunir Shah.
http://www.usemod.com/cgi-bin/mb.pl?MeatballWiki

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Profielfoto
Jay Neely op schreef:

Marco,

thanks for posting this. I’m an American reader, and I’m currently running your RSS feed through Yahoo! Pipes to try and translate it with Babelfish. It doesn’t work well, and I hate that I’m missing out on your commentary, but the things you embed and link to are enough to keep me subscribed anyways!

Best,
Jay Neely, Social Strategist
http://socialstrategist.com

Beantwoord

Micro-blogging is wel een ruime term. Hoewel Twitter en Jaiku krachtig zijn, ligt de kracht in de directe-dialoog, maar is het niet te vergelijken met bloggen. Een blog heeft een geheugen, een archief, inclusief commentaren en trackbacks. Bij Twitter en Jaiku valt dat bijna geheel weg, het is tijdelijk.

Beantwoord

Profielfoto
erwin blom op schreef:

Een weblog is nog heel erg publicatie (schrijver gaat er eens goed voor zitten om een betoog te houden), Twitter / jaiku / Numpa is veel meer conversatie (ik ben met een opmerking de starter van een gesprek).

Ik ervaar Twitter wel degelijk als een microblog, want ik gebruik het regelmatig om observaties en gedachten te publiceren. De kracht is dat ik dat met mijn mobiel overal vandaan eenvoudig kan doen. Het verschil met een weblog is dat mijn observatie onmiddelijk over kan gaan in een gesprek. Niet altijd, maar vaak wel.

Beantwoord

@ Marco (Raaphorst): ik denk dat Twitter zichzelf wel degelijk ook als een archief ziet. Iets waar je graag later nog eens doorheen zoekt.

Of volgens de terminologie van Loic le Meur en Scoble sinds Zeitgeist Europe ’07: it’s one of the many trees growing on ‘Marco Earth’.

Conversaties in Gmail, SecondLife, Twitter, Youtube.. Allemaal bomen op je eigen iGoogle Earth.

http://www.loiclemeur.com/english/2007/06/446_robert_scob.html

Beantwoord

Ik ben benieuwd of Twitter de berichten jarenlang gaat bewaren. Numpa, waarschijnlijk niet.

Bovendien kun je het archief van Twitter alleen lineair doorzoeken, er is geen search en geen datum en tijd waar je op kunt zoeken. Niet dat dit gelijk een nadeel is, maar Twitter is gewoon meer een moment-opname.

Beantwoord

Ok, betrapt… ik twitter zelf niet, dus dat weet ik helaas niet goed genoeg. De gedachte om nog meer prikkels te ontvangen vind ik beanstigend.

Zoals jij het stelt zou je Twitter / Jaiku kunnen vergelijken met ‘pollen’ of stuifmeel. Dit zijn goede condensatiekernenen voor het ontstaan van een gesprek zoals Erwin dat noemt.

Waar het gesprek in meer detail tot kruisbestuiving leidt zal (denk ik als tweetloze) niet snel via het microblog medium zijn.

Het lijkt me logisch dat een feature als twitter al snel een onderdeel wordt van de reeks gmail/gtalk/googledocs/jotspot/…

Geavanceerde search is dan vanzelfsprekend.

– Stephan

Beantwoord

Google indexeert Twitter gewoon als blog. Google Bogsearch laat die resultaten zien. Extra autoriteit dus op basis van jouw naam, wat weer los staat van jouw weblog. Hoewel, Google is wel verder dan wat ze nu laten zien natuurlijk.

Beantwoord

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1415)
Contact