Josephine Green over Re-thinking the Future
De keynote van Josephine Green met de titel ‘Re-thinking the Future’ is een “must see” voor iedereen die zich bezig houdt met de organisaties van de toekomst.
Zo nu en dan komt Josephine Green (voormalig Senior Director of Trends and Strategy bij Philips) voorbij in de discussies over socioculturele trends. Zo is de Pyramids to Pancakes-beweging die zij in haar Philipsperiode heeft opgestart de laatste dagen onderwerp van gesprek op Twitter. Met name de overeenkomst tussen haar visie en het 7i-netwerkmodel was voor mij reden om nog eens goed te kijken (en luisteren) naar haar recente presentatie (video, 40 min).Re-thinking the Future door Josephine Green
Intersections Day Two: Josephine Green from Dott Cornwall on Vimeo.
Van piramides naar pannenkoeken
Een van de bewegingen die ontstaan om wél snel in te kunnen spelen op de maatschappelijke werkelijkheid, is de opkomst van netwerken van individuen en kleine ondernemingen (als bijv. Upstream). Deze gelegenheidscoalities hebben geen afgebakende organisatiegrenzen en veranderen voortdurend. Ook hebben deze netwerken niet altijd formele of juridische structuren, maar zijn vaak sterk gebaseerd op gunnen en vertrouwen.
Er ontstaat dan, in de woorden van Josephine Green, een wereld waarin de piramides – de hiërarchische organisaties – het afleggen tegen de pannenkoeken – de chaotische netwerken zonder hiërarchische leiding.
In die wereld ontlenen mensen vooral waarde aan zingeving en ontwikkeling, en in die wereld ontstaat innovatie in open netwerken.
6 reacties
Ik ontdekte Josephine Green vorig jaar bij toeval op video en haar verhaal trof me meteen omdat het aansluit bij wat ik in 2007 klantropologie ben gaan noemen: Een mensgerichte manier van werken en organiseren en een verbindende manier van innoveren en zakendoen.
En onlangs hoorde ik- met dank aan Rianne van der Zanden (@SonjaFinney)- Josephine Green live spreken (Josephine Green over leiderschap: De pannekoek in de praktijk – Frankwatching http://bit.ly/lMu5eN) en opnieuw was daar die meeslepende gedrevenheid en dat geloof in die meer sociale toekomst. Dus ik kan je alleen maar aanraden om haar te blijven volgen en ben benieuwd wat er van jouw 7i-model gaat worden.
@Jacqueline: ik word al langer gedreven door bewegingen zoals die van Josephine; heb ook het idee dat al die bewegingen steeds meer bij elkaar komen. Grote vraag is, wanneer komt die radicale omslag in denken en handelen. Het is nodig, meer dan ooit!
In het licht van de overgang naar complexiteitsdenken kan het ook zeer de moeite waard zijn het gedachtegoed van Dave Snowden te volgen: http://www.delicious.com/shakingtree/davesnowden
Als oprichter van het Cognitive Edge Network probeert hij o.a. met open source consultancy methoden een het ontstaan van een andere managementpraktijk te stimuleren. Voor de volledigheid: ik ben onder het label van Top Innosense sinds kort bij dit netwerk aangesloten.
De omslag die nodig is zit in definities, er moeten nieuwe marketingwaarden ontstaan en die dienen helder te worden gedefinieerd. Sociale media betekenen bijvoorbeeld nauwelijks iets op emotioneel niveau. Sociale Marketing daarentegen resoneert wel, omdat het iederéén raakt.
Voor alle duidelijkheid: ik propageer niet dat slechts nieuwe woorden veranderingen mogelijk maken, maar dat de lading moet worden geselecteerd. Over Sociale Marketing heeft in NL nauwelijks iemand het. Dat is gek, want daar hebben we het wel over!
[…] Josephine Green over piramides, pannenkoeken en nieuw […]