Blog:

Jeff Jarvis over de toekomst van media

door Marco Derksen op

Jeff Jarvis over de toekomst van media

Een tijd geleden wees Anton van Elburg me via RethinkingMedia op een korte maar interessante video van Jeff Jarvis op Big Think. Jarvis, prominente blogger op BuzzMachine en columnist van The Guardian, zegt dat media zich niet moeten richten op het eigendom van content, maar op het organiseren van content. Op die manier is onder andere Google groot geworden. Naast zijn visie op de volgende generatie mediabedrijven, moet je zeker ook eens luisteren naar zijn mening over transparantie vs objectiviteit en effect van internet op print.

5 reacties

Aardig is ook zeker de vervolgposting van Anton van Elburg over de uitgever als curator:

[i](…)Mediabedrijven zitten met een dilemma. Hun lezers en kijkers gaan steeds meer tijd online besteden maar de mogelijkheden om net zo veel geld online te verdienen als vroeger in print en op tv zijn veel minder. Er wordt minder online besteed en bovendien moet de koek tussen veel meer partijen verdeeld worden.

De enige oplossing om serieus geld te verdienen is (vooralsnog) om de kosten zoveel mogelijk te beperken. En de posten waarop dan gesnoeid kan worden zijn redactie en marketing. Maar ja, zonder product geen business, dus dat houdt ergens op.

Wat je nu ziet ontstaan zijn modellen waarbij het mediabedrijf eigen content en content van andere mediabedrijven, bloggers, users en ook adverteerders gaat selecteren, mixen, bundelen en weer verspreiden.

De redactie is als het ware een soort organisator (‘curator’) die de kwaliteit moet bewaken. Die kwaliteitsbewaking is een toegevoegde waarde omdat adverteerders niet zomaar bij elke willekeurige verzameling user generated content willen staan. Voor de lezers is het een toegevoegde waarde omdat het tijd bespaart: ze weten dat merk X of Y hen al werk uit handen heeft genomen bij de selectie. De toegevoegde waarde van een mediabedrijf voor contentparters kan sales, traffic of branding zijn. (…)[/i]

Beantwoord

Profielfoto
Wilbert op schreef:

Ha Marco, Jeff Jarvis blijft verbazen. Dit is de richting waar ik met EN.nl mee bezig ben. Hoe kun je extra waarde toevoegen aan nieuws wat voor de intermediair waarde heeft verloren doordat hetzelfde bericht overal verkrijgbaar is.

Bijvoorbeeld de opening van een aantal nieuwssites op dit moment: http://news.google.nl/news?hl=en&ned=&q=%27Schiphol+mag+groeien+tot+510.000+vluchten%27&ie=UTF-8&filter=0

Dit kan door verrijking, maar ook door relevantie. De richting waarin http://www.en.nl nu gaat is die van personalisering door sortering. Er komen iedere 24 uur ongeveer 100 ANP artikelen binnen. Deze krijgen automatisch tags en waarde oordelen mee (hoe belangrijk is het, waar komt het vandaag, leeft het, waar gaat het over).

Door artikelen te lezen onstaat een tagprofiel en op basis van dit tagprofiel, het tagprofiel van je vrienden, de activiteit van je vrienden en de urgentie van het nieuws maken we een persoonlijke sortering.

Dit werkt vervolgens twee kanten op, want met dit profiel kun je naar andere diensten om gerelateerde informatie op te halen. Dit kun je weer aanbevelen. Bijvoorbeeld, stel jij leest de laatste tijd veel over zorg. Is het dan mogelijk om de beste weblogpostings en video’s over zorg aan jou aan te bevelen. Maar met je profiel kun je ook unieke content van andere nieuwswebsites aanbevelen. Op artikelniveau (voor iederen) of profielniveau (persoonlijk).

Van alle tags zijn ook weer onderlinge relaties bekend, dus berichten hoeven niet dezelfde tag te hebben om toch bij elkaar in de buurt te zitten of verbonden te zijn. Je kunt je voorstellen dat je hier hele interessante nieuwsclusters mee zou kunnen maken.

Kernelement is dat de website zich eigenlijk om jouw heen vormt (zoals een sociaal netwerk) in plaats van dat het een gesorteerde plek is waar je naartoe gaat, kenmerkend van veel nieuwsmedia.

Voor veel mensen klinkt het woord personalisatie beangstigend voor nieuws, maar inmiddels testen we met een voorpagina die een rechterkolom toont met aanbevolen artikelen en eigenlijk werkt dit best goed.

* let niet te veel op de opmaak van de website. We werken vanuit het principe dat we ontwikkelen, testen, richting kiezen en verder ontwikkelen, testen, etc. Daardoor is het een blokkendoos van elementen. Belangrijk is wel om snel de usability goed op de schop te nemen, want uiteindelijk moet het een site worden die voor iedereen supereenvoudig te gebruiken is.

Beantwoord

@Wilbert: dank voor de update over EN.nl, blijft een interessant project. Heb me net zelf ook maar eens aangemeld!

Beantwoord

Profielfoto
Wilbert op schreef:

Leuk. Als je tips hebt of interessante diensten die we zouden kunnen verbinden aan EN, laat het weten. De feedback van de mensen die het gebruiken/testen is erg belangrijk in de otnwikkeling.

Beantwoord

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1315)
Contact