Blog:

Innovation 2006

door Marco Derksen op

Innovation 2006

72 Procent van de bedrijven wereldwijd zegt in 2006 de uitgaven aan innovatie te verhogen. Toch is de helft van de managers momenteel niet tevreden over de return on investment (ROI) van de innovatie-uitgaven. Dit blijkt uit de studie Innovation 2006 (pdf) die jaarlijks wordt uitgegeven door The Boston Consulting Group (BCG). Meer dan duizend leidinggevenden uit verschillende sectoren in 63 landen (waaronder Nederland) hebben aan het onderzoek meegewerkt.

[b]Hoogste prioriteit[/b]
40 Procent van de bedrijven beschouwt innovatie dit jaar als de hoogste strategische prioriteit, terwijl in 2005 slechts 19 procent deze mate van prioriteit bevestigde. Daarnaast heeft 72 procent van de managers innovatie dit jaar als een Top 3-prioriteit op het lijstje staan, ten opzichte van 66 procent vorig jaar. Het aantal managers dat innovatie totaal niet als een prioriteit ziet, is gelijk gebleven en bedraagt 7 procent.

41 Procent van de leidinggevenden laat weten dat het budget voor innovatie in 2006 significant hoger ligt. In 2005 zei slechts 27 procent van hen dit. 31 Procent van de bedrijven is van mening dat het totale bedrag dit jaar een beetje hoger uitvalt, in vergelijking met 47 procent vorig jaar. 25 Procent zegt dat de uitgaven hetzelfde blijven (22 procent in 2005) en 3 procent van de managers ziet het innovatiebudget dalen. Vorig jaar was dit nog 4 procent.

[b]Nieuwe producten ontwikkelen[/b]
Vooral media- en entertainmentbedrijven hebben de intentie om hun innovatie-uitgaven te verhogen: 84 procent van hen zegt van plan te zijn om het budget hoger te laten uitvallen dit jaar. Ook de telecomsector, detailhandel en gezondheidszorg zijn relatief vaak van mening dit jaar de uitgaven te verhogen.

De meeste bedrijven streven innovatie na met slechts een doel: meer winst maken. Maar het thema innovatie zorgt voor paradoxen in het bedrijfsleven. Zo wordt het ontwikkelen van nieuwe producten of diensten voor bestaande klanten als het belangrijkste doel van innovatie gezien terwijl bedrijven het grootste deel van hun budget uitgeven aan verbeteringen van het bestaande aanbod.

Bron:
AG Rapportenservice

Zie ook:
BCG Innovatierapport (Marketingfacts)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1415)
Contact