Sociale media kritische succesfactor voor organisaties van de toekomst

door Marco Derksen op

Sociale media kritische succesfactor voor organisaties van de toekomst

Sinds 2004 doet IBM wereldwijd een 2-jaarlijks onderzoek onder CEO’s naar de belangrijkste trends en ontwikkelingen in de markt. In de recente gepubliceerde 2012 Global CEO Study, uitgevoerd onder meer dan 1.700 CEO’s uit 64 landen en 18 sectoren, identificeren de CEO’s de enorme toename aan beschikbare data en informatie als belangrijkste ontwikkeling dat de komende jaren invloed zal hebben op de strategie van organisaties.

Sinds 2004 doet IBM wereldwijd een 2-jaarlijks onderzoek onder CEO’s naar de belangrijkste trends en ontwikkelingen in de markt. In de recente gepubliceerde 2012 Global CEO Study, uitgevoerd onder meer dan 1.700 CEO’s uit 64 landen en 18 sectoren, identificeren de CEO’s de enorme toename aan beschikbare data en informatie als belangrijkste ontwikkeling dat de komende jaren invloed zal hebben op de strategie van organisaties.
Inzet social media kritische succesfactor

CEO’s kijken inmiddels verder dan de integratie van supply chains en backoffice systemen. De focus verschuift naar de kracht en mogelijkheden op gebied van sociale media en analytics om de juiste connecties te leggen tussen klanten, partners en medewerkers.

De ondervraagde CEO’s zijn er van overtuigd dat organisaties beter presteren doordat zij gebruik maken van de aanwezige collectieve intelligentie, meer agile zijn en sneller kunnen acteren:

(…) For some time now, businesses have been refining and optimizing their networks of suppliers and partners. They’re streamlining supply chains, creating massive back-office efficiencies and perfecting everything from just-in-time inventory to predictive merchandising. But something just as meaningful has been happening in the marketplace — the sudden convergence of the digital, social and mobile spheres — connecting customers, employees and partners in new ways to organizations and to each other. These changes put pressure on the front office to digitize and adapt but also create opportunities for the organization to innovate and lead. (…)

Het onderzoek wijst uit dat vandaag de dag slechts 16 procent van de CEO’s gebruik maakt van sociale media om directere betrokkenheid en verbinding te creëren met hun werknemers, klanten en partners. Dit gaat in de komende drie tot vijf jaar stijgen naar 57 procent.

Sociale media worden op dit moment het minst gebruikt om de interactie met stakeholders aan te gaan. Binnen vijf jaar zullen sociale media op de tweede plek staan na face-to-face dat uiteindelijk toch het belangrijkste zal blijven. Face-to-face, het fysieke contact, creëert en onderhoudt vertrouwen op kleine schaal, maar wel het meest effectief. Sociale media zijn kosteneffectieve technologieën die transparantie en daarmee vertrouwen breder uitzetten, zowel binnen de organisatie als daar buiten.

IBM doet op basis van haar bevindingen drie aanbevelingen:

  • Empowering employees through values
  • Engaging customers as individuals
  • Amplifying innovation with partnerships

Deze aanbevelingen komen overeen met de door ons gedefinieerde actoren in het 7i-netwerkmodel waarbij de shared values terugkomen in de identiteit van een organisatie, engagement van klanten in inzicht en interactie en tot slot de partnerships in inspirerend netwerk en innovatie.

De grote uitdaging voor de komende jaren is hoe daarvoor de interne organisatie moet worden ingericht en welke instrumenten daarvoor het meest effectief zijn.

Via: Marketingfacts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1406)
Contact