Blog:

Hoe met Consumer Generated Media om te gaan?

door Marco Derksen op

Hoe met Consumer Generated Media om te gaan?

Peter Blackshaw publiceerde deze week op Clickz.com een interessant artikel over hoe je als merk/organisatie om kunt gaan met Consumer Generated Media (blogs, viral video's, podcasts, videoblogs etc). Hieronder de tips van Blackshaw (met dank aan Frank-ly):
  • Gebruik Consumer Generated Media (CGM) in elke fase van de productontwikkeling. Van schetstafel tot lancering
  • Zet CGM in om de juiste conversatie te vinden die je als content op je site kan gebruiken. Of je weblog.
  • Zorg dat het onderwerp van gesprek over je merk ook in je site-zoekmachine voorkomt. Voorbeeld: Als consumenten over appels praten in relatie tot je merk, zorg er dan ook voor dat er informatie is te vinden op het zoekwoord “appels” op je website
  • Gebruik CGM om continu in sync te zijn met de juiste conversatie en stem hier je zoekmachine advertising programma op af
  • Veel CGM gaat over call centers en electronische klachtenformulieren. Elk merk heeft zijn Jeff Jarvis die Dell publiekelijk aan de schandpaal nagelde. Zorg dat bij deze signalen je callcenter en je helpdesk herconfigureerd worden
  • Studie laat zien dat consumenten het meest viraal zijn als ze zich voelen bekocht door advertenties (denk aan Scarlet deze dagen). Door de conversatie te volgen kun je je boodschap tweaken en er voor zorgen dat je geen mikpunt van aanvallen wordt. Aan de andere kant, op deze manier is ook een hoop free publicity te krijgen….
  • Denk eens na of je nog wel focusgroepen nodig hebt als je online de conversatie kunt volgen…
  • Voor merken kan CGM interessant zijn om je leverancier of je verkoopkanaal te evalueren. Of je reclamebureau.
  • Gebruik CGM om je sponsorcontracten onder de loep te nemen. Zijn ze de budgetten wel waard?
  • Waarom geen “beinvloedings” vraag in je feedback formulier plaatsen? Je kunt zo wederom “tracken” hoe actief je publiek is. Hebben ze een blog?
  • Via CGM buzz kun je wellicht beter meten welke vorm van adverteren werkt en wat minder effectief is.
  • En niet geheel onbelangrijk: Hou je concurrenten in de gaten via CGM. Zij doen hetzelfde als ze slim zijn…

Bron:
http://www.clickz.com/

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1315)
Contact