Blog:

Hoe speel je in op het talent van Generatie Z?

door Gastblogger op 30 september 2018

Generatie Z, Gen Z, digital natives of Z’ers. Hoe je ze ook wilt noemen, ze zijn de toekomst als consument, maar ook op de arbeidsmarkt. Wat zijn de kenmerken en talenten van deze generatie? Welke behoeften hebben zij? En hoe kun je daarop inspelen als organisatie?

Generation Z - Talentontwikkeling

Kenmerken van deze digital natives

Generatie Z is geboren tussen 1995 en 2010 en is -spreekwoordelijk- met de telefoon in haar hand geboren. Daarom worden ze ook wel de digitale generatie of digital natives genoemd. In 2020 bestaat veertig procent van de grootste wereldmarkten uit deze jongeren. Ze worden ook wel de ‘ongrijpbare generatie‘ genoemd.

Wie is Gen Z nou exact?

Gen Z is opgevoed in een onzekere wereld. De generatie heeft de gevolgen van de financiële crisis meegemaakt en weet alles over de dreiging van terrorisme. Wat ook een reden zou kunnen zijn dat ze meer sparen dan de voorgaande Generatie Y, ook wel ‘Millennials‘ genoemd.

De nieuwste generatie staat open voor diversiteit, zoals culturele en seksuele verschillen. Ook hard werken staat hoog in het vaandel, maar staat niet op de eerste plek. Een baan in de buurt is géén overbodige luxe, let daarop bij het aannemen van personeel. Ervaring opdoen is veel belangrijker voor de Z’ers.

Ondernemend multitaskend talent

Wat is het grootste talent van Generatie Z? Multitasken! Volgens sommigen heeft de generatie een gebrek aan concentratie, maar in de werkelijkheid filteren ze de bakken met informatie die ze binnenkrijgen. Net zoals de voorgaande generatie, is Gen Z ondernemend. Steeds vaker geen bijbaantje in de afwas, maar al jong een eigen bedrijfje.

Voor sommigen wordt dit niet als talent gezien: Gen Z is realistisch. Dit is wel degelijk een talent, want ze laten zich niet leiden door hoeveel geld ze kunnen verdienen, maar of het werken in de bepaalde beroepsgroep wel of niet bij hun past. Zo zijn ze gericht op de lange termijn en niet op zo snel mogelijk geld verdienen.

Inspelen op behoefte en talent

Voor elke organisatie is het noodzakelijk om in te spelen op de behoeften en talenten van Generatie Z. Ervaring opdoen is belangrijk voor de generatie, dus zorg dat je het werk niet gestandaardiseerd maakt, maar steeds vernieuwd. Gen Z is ondernemend. Geef ze de vrijheid om zelf met ideeën te komen! Met vrijheid en ruimte voor ondernemerschap kun je een Z’er aan je binden.

Persoonlijk contact

Ondanks de verreikende, technologische ontwikkeling en digitalisering, heeft Generatie Z behoefte aan persoonlijk contact en hebben ze (soms) behoefte aan een coach, die de brug kan slaan tussen Generatie Z en voorgaande generaties. Want in veel organisaties worden ze vaak weer opgeleid om te werken als voorgaande generaties.

Think Different

Organisaties moeten juist jonge mensen binnenhalen die ‘anders‘ zijn en ook ruimte bieden om hun ‘andere‘ ideeën en inzichten tot uitvoer te brengen. Door de razendsnelle digitalisering zijn jongeren belangrijker dan ooit. Ze jagen vernieuwing aan, zorgen voor nieuwe manieren van communiceren, van samenwerken en van problemen oplossen. Lees ook de blog ‘Talentontwikkeling vraagt lef van organisaties‘.

Deze gastblog over Generation Z is geschreven door Lucas Koren, online marketeer bij YoungCapital. Foto door Sharon McCutcheon via Unsplash

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1403)
Contact