Blog:

Grote invloed online communities op koopgedrag

door Marco Derksen op

Grote invloed online communities op koopgedrag

Al eerder verwees ik naar het promotie-onderzoek van Kristine de Valck over Virtual Communities of Consumption: Networks of Consumer Knowledge and Companionship. Afgelopen week promoveerde zij op dit onderwerp aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

[b]Samenvatting[/b]
De opkomst van het Internet en de groei in computergebruik thuis en op het werk heeft het werkterrein van de marketeer aanzienlijk veranderd. Het Internet is op grote schaal geadopteerd als informatie-, communicatie-, transactie-, en distributiekanaal. Marketeers hebben steeds vaker te maken met consumenten die contact leggen met elkaar via het Internet. Elektronische discussieforums, mededelingenborden, nieuwsgroepen, emaillijsten, en chatrooms bieden consumenten, waar dan ook ter wereld, de mogelijkheid om hun kennis, ervaringen en meningen te delen. De populariteit van deze elektronische contacten tussen consumenten blijkt uit de grote hoeveelheid virtuele communities die georganiseerd zijn rondom consumptiegerelateerde interesses. In dergelijke communities kan men terecht voor specifieke informatie over producten, diensten, en bedrijven. Ook kan men er algemene informatie vinden over de consumptieactiviteit. Deelnemers kunnen zelf informatie bijdragen en contacten opbouwen met andere, gelijkgestemde deelnemers.

Dit soort connecties tussen consumenten heeft geresulteerd in aanzienlijke netwerken van consumptiekennis en kameraadschaap. Verschillende onderzoekers hebben gesuggereerd dat virtuele communities fungeren als referentiegroepen voor hun individuele deelnemers. We weten dat traditionele referentiegroepen, zoals familie, vrienden, buren en collega’s, consumentengedrag be

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1415)
Contact