Blog:

Van social media naar social strategie

door Marco Derksen op

Van social media naar social strategie

In het dagelijks leven hebben wij allemaal te maken met sociale netwerken. Een sociaal netwerk is een verzameling van mensen (of groepen mensen) en hun onderlinge relaties. Vrijwel iedereen maakt onderdeel uit van meerdere sociale netwerken, die elkaar bovendien vaak overlappen.
Wat sociale netwerken interessant maakt zijn de relaties tussen mensen (of groepen mensen). Karinthy Frigyes stelde in 2929 ooit de hypothese dat ieder mens op deze planeet via een netwerk met zes niveaus met elkaar verbonden is. Deze theorie staat bekend als Six degrees of separation (letterlijk 'zes niveaus van scheiding'). Afhankelijk van wat de precieze betekenis van een relatie is, maken we onderscheid in de sterkte van de relaties. Als we het hebben over vriendschapsnetwerken dan maken we een onderscheid tussen vrienden (sterke bindingen) en kennissen (zwakke bindingen). Wanneer we invloedsrelaties bestuderen maken we onderscheid tussen sterke en zwakke invloedsrelaties. Mark Granovetter publiceerde in 1973 het artikel The Strength of Weak Ties (pdf) waarin hij liet zien dat zwakke relaties tussen mensen sterker zijn dan we denken. Granovetter baseerde zich daarbij op een onderzoek naar hoe mensen aan hun baan kwamen. 65% van de mensen die een baan vond deed dit via een persoonlijke relatie, de overige 35% deed dat via advertenties, headhunters of direct solliciteren. Slecht 17% zag de persoonlijke relatie die hen aan een baan had geholpen 'vaak' terwijl 83% die persoonlijke relatie 'soms' of 'zelden' zag. In 1983 publiceerde Granovetter een herziene versie (pdf). Erwin Blom (HBC, p.19): (...) Wie een nieuw televisieprogramma op het zenderschema wil, moet zorgen dat een ander plaats maakt. Wie een artikel in de krant wil hebben, moet een verhaal van zijn collega verdringen. Wie met zijn product in de winkel wil komen te liggen, moet zorgen dat andere koopwaar verdwijnt. Dat is de werkelijkheid die we kenden. En die werkelijkheid is er nog steeds. Maar er is een werkelijkheid bijgekomen. Op internet is die schaarste niet. Een maker of omroep kan zoveel programma's online plaatsen als hij maar wil. (...) http://hbswk.hbs.edu/item/6187.html Ronald van der Hoff, Seats2meet Erwin Blom, Handboek Communities

Lees meer over netwerken:

Bekijk meer boeken over sociale netwerken

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1415)
Contact