Van digitale transformatie naar revolutie

door Arne Keuning op

Van digitale transformatie naar revolutie

Onlangs verscheen voor de 3e keer het FD Transformers 2019 onderzoek naar digitale transformatie in Nederland uitgevoerd door de Vlerick Business School in samenwerking met het Financieele Dagblad. In het onderzoek is te zien dat de aandacht voor digitale ontwikkelingen in organisaties groeit en dat inspanningen van de koplopers op het vlak van digitale transformatie een positieve impact hebben op het bedrijfsresultaat. Een ander interessant inzicht is dat organisaties die voor consumenten werken sneller transformeren. In deze blog enkele artikelen uit de FD Transformers 2019 op een rij.

FD Digital Transformers 2019 - Bidfood Digital food: groothandel wordt platform

Welkom in de nieuwe wereld van digital food

Waar menig bedrijf aan de vooravond van hun eerste digitale transformatie staat, is Anouk Beerens van BidFood bezig met de tweede digitale transformatie in haar organisatie. Ze vertelt in een interview over de eerste transformatie van groothandel naar webwinkel en over de insteek van de tweede transformatie. In deze tweede digitale ronde gaat BidFood vol inzetten van de stap van een webwinkel naar een platform (‘marktplaats’) waar verschillende aanbieders hun producten kunnen ‘uitventen’. Ze benadrukt dat nu de hele organisatie digitaal denkt, veranderingen steeds sneller gaan.

In het artikel geef Anouk Beerens als tip om je te laten helpen door externe consultants en bureaus. Dat horen we natuurlijk graag 🙂 Upstream heeft Bidfood, (toen nog Deli XL) ondersteund bij het maken van een digitale strategie. Lees hier de case die destijds is geschreven over de het advies. 

Verandering vereist menselijke maat

Annet Aris, docent digitale strategie aan de Insead Businessschool en schrijfster van het boek ‘Wegwijzer in het digitale doolhof’, stelt als belangrijkste vraag of wij ons laten leiden door technologie of dat wij leiding geven aan technologie. Het inzetten van tools, systemen en technologie lijkt soms de makkelijkste weg, maar leidt niet tot daadwerkelijke veranderingen voor de mens en maatschappij.  

Samen met andere digitale experts als Camilla van den Boom, Tim Cook en Jeff Loucks geeft ze het overkoepelende advies om je bij digitale transformatie te richten op de mens en op de groeiende behoefte aan privacy. Waar Jeff Loucks e.a. het in’ Digital Vortex’ langs inspirerende voorbeelden duidt, kiest Camille van den Boom met haar strategische doe-boek ‘3458 – Strategiemaken en organisatiekraken’ voor een praktisch stappenplan om in samenwerking het hele bedrijf in beweging te brengen.

Onderschat je digitale kennis niet, commissaris

Uit het rapport ‘Nulmeting digitale transformatie in boardrooms in Nederland’ en uit de woorden van Valerie Frissen, bijzonder hoogleraar digitale technologie, directeur stichting SIDN en één van de onderzoekers van het rapport, is het ‘bar en boos’ gesteld met de digitale kennis van bestuurders en commissarissen. Valerie Frissen benadrukt in het artikel dat digitalisering het hart van je organisatie raakt en alles te maken heeft met de toekomst en toekomstige verdienmodellen. Daarom zou het prominent op de agenda van elke Raad van Commissarissen en van elke Raad van Toezicht moeten staan. Tevens moeten de bestuurders en commissarissen genoeg digitale kennis hebben om de juiste keuzes voor de toekomst te kunnen maken.

Er staan ook in en buiten organisaties ‘Nieuwe Helden’ op die zowel medewerkers als bestuurders meenemen in de digitale ontwikkelingen. Zij slaan de brug tussen technologen en digibeten. Lineke Sneller, auteur van het boek ‘De commissaris en het toezicht op IT’ zegt daarover:

‘Digibeten moeten zich verdiepen in digitale veranderingen. Tegelijkertijd moeten techneuten leren hun kennis beter over te brengen’.

De digitale koplopers van 2019

Ondanks dat enkele organisaties uit voorgaande jaren dit jaar niet mee hebben gedaan, staan er genoeg interessante organisatie met herkenbare uitdagingen op de lijst met ‘koplopers’. Nederlandse organisaties boeken duidelijk vooruitgang ten opzichte van voorgaande jaren. Dit blijkt vooral op het vlak van strategische en technologische aspecten. Op het vlak van aspecten als cultuur, governance, bedrijfsprocessen en (talent-)ontwikkeling is nog een wereld te winnen.

Op de lijst van koplopers staan organisaties als Alliander, DSM, KPN, Rituals, ING en Wolters Kluwer. Interessant is om te zien dat koplopers co-creatie en samenwerking met klanten op zoeken en (blijven) experimenteren met nieuwe digitale technologieën

De volgende golf van disruptie

Na de financiële wereld en de reis- en hotelbranche lijkt het dat ingenieursbureau’s en bouwwereld in de volgende golf van disruptie te zitten. Koploper Royal HaskoningDHV is een ingenieursbureau in advies en projectmanagement en actief in vele markten zoals watermanagement en energietransitie. Zij zetten voornamelijk in op cultuurverandering, het vertrekpunt van het innovatieproces van het bedrijf. Ze starten niet meer bij de oplossing van dé ingenieur, maar bij de klant en de marktvraag. Zo willen zij transformeren van een traditioneel en degelijk ingenieursbureau naar een bedrijf dat digitaal meetelt.

Mislukking van de week

Bij een andere koploper, Ahold Delhaize, is er een afdeling die het tot een kunst heeft verheven om niet de successen, maar de mislukkingen van de week op een positieve manier bespreekbaar te maken. Hierdoor durven mensen fouten te maken. Dit is een thema dat in meerdere van de interviews terugkwam. Net Als bij Royal HaskoningDHV en Bidfood spreken ze ook over de hogere snelheid van de veranderingen nadat digitale thema’s bekender worden in de organisatie. 

Digitaal raakt steeds meer de kern van organisaties

Digitale strategie als integraal onderdeel van de organisatiestrategie wordt volgens de deelnemers aan het onderzoek steeds meer van belang. Volgens de leden van de FD Expert Circle, waaronder Marco Derksen van Upstream, komt de lat ook steeds hoger te liggen voor organisaties door continue technologische, maatschappelijke, economische en geopolitieke ontwikkelingen. 

Digitalisering zal wezenlijk moeten gaan bijdragen aan concrete bedrijfsresultaten en dat is zichtbaar in de beweging dat bijv. EnergieDirect (initiatief van Essent), Knab (onderdeel van Aegon) en InShared (compleet digitale verzekeraar van Achmea) in afgelopen tijd wéér dichter bij het moederbedrijf zijn getrokken.

Experimenteren met nieuwe digitale technologieën is iets wat veel organisaties doen, maar het opschalen van deze digitale inspanningen en volledige vernieuwing van bedrijfsmodellen en de organisaties zelf gaat moeizamer. Rik Maes stelt dat ‘transformeren duidelijk moeilijker is dan digitaliseren’. Daarom speelt leiderschap een steeds belangrijkere rol in het proces, zowel op persoonlijk als digitaal vlak. 

Een frisse wind bij Microsoft

Op de cover van het FD Transformers 2019 magazine staat géén Nederlandse koploper, maar de CEO van Microsoft, Satya Nadella. Een man die op het eerste gezicht meer weg heeft van een yogaleraar in een pak dan van een typische dominante (Amerikaanse) CEO.

Een leider die denkt in partners in plaats van concurrenten en zijn woorden ook omzet in daden. Hij slaagde erin de verdeling tussen Windows en Office binnen Microsoft op te heffen én hij verdedigde Microsofts grootste concurrent Apple voor het Amerikaanse Congres. 

Zijn filosofie is dat Microsoft alleen duurzaam kan groeien als het zijn klanten en partners helpt groeien. Deze filosofie gaat gepaard met een cultuur die als kern heeft ‘van luisteren naar’ in plaats van ‘we weten het wel’. Je ziet deze overtuiging terug in de systemen van de organisatie: in de beoordeling van medewerkers wordt niet alleen naar individuele prestaties gekeken, maar ook naar de mate waarin iemand heeft voortgebouwd op het werk van anderen en hoe iemand de ideeën van collega’s heeft ondersteund. Het is boeiend om te lezen hoe hij zijn visie daadwerkelijk verweeft met de processen en systemen van de organisatie. 

2 reacties

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Arne Keuning is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1403)
Contact