FD Transformers: ‘Mens is ondergeschoven kindje bij digitale transformatie’

door Arne Keuning op

FD Transformers: ‘Mens is ondergeschoven kindje bij digitale transformatie’

De tweede editie van FD Transformers is vandaag gepubliceerd door Het Financieele Dagblad en Vlerick Business School. Een onderzoek naar digitale transformatie bij de 200 grootste Nederlandse bedrijven. Het 2e FD Transformers 2018 onderzoek naar digitale transformatie in Nederland onthult een patroon: bij digitale transformatie is de werknemer het ondergeschoven kindje.

Digital Transformers 2018

Mens en medewerker centraal stellen bij digitale transformatie

In het voorwoord van het FD Transformers 2018 magazine stelt hoofdredacteur Jan Fred van Wijnen dat uit het onderzoek blijkt dat bedrijven en organisaties worstelen met het menselijke kapitaal van medewerkers. Voor alles wat bedrijven nodig hebben bij hun digitale transformatie zijn mensen en hun talenten vaak de sluitpost.

Na het examen begint het echte leren pas.

In het FD Transformers 2018 magazine staat ook een artikel van Marco Derksen met de titel ‘Na het examen begint het echte leren pas‘, over het onderwijs en de digitale vaardigheden van de medewerkers van vandaag en morgen. Marco Derksen, tevens lid van de ‘expert circle’ van het FD Transformers onderzoek, schrijft over het belang van een leven lang leren, onderwijs en digitale vaardigheden. De mens is een van de belangrijkste succesfactoren bij digitale transformatie. Dat bleek ook eerder uit onderzoek van Fujitsu naar de 4 pijlers voor succesvolle digitale transformatie van organisaties. Inmiddels is Marco Derksen ook het initiatief Dagstage.nl gestart.

Na examen begint het echte leren pas - artikel Marco Derksen FD Transformers 2018 - Digitale Transformatie

Over FD Transformers 2018

Het FD en Vlerick Business School publiceren samen het tweede jaarlijkse onderzoek naar digitale transformatie bij de grootste traditionele bedrijven van Nederland. Het resultaat is te lezen in de special ‘FD Transformers 2018’.

Het FD ziet dat het digitale tijdperk impact heeft op alle delen van de onderneming. Bijna elk groot bedrijf noemt het gedrag van klanten als het hoofdmotief om de transformatie serieus te nemen. Maar niet elk aspect van digitalisering staat goed op de kaart. Investeren in technologie is vaak maar het halve werk. De zwakste schakel is vrijwel overal de menselijke factor. In het onderzoek, dat voor een belangrijk deel steunt op ‘self-assessment’ van de bedrijfsinspanningen, rapporteren bedrijven hun worsteling met het aantrekken en integreren van werknemers met digitale vaardigheden.

Kopgroep digitale paraatheid en digitalisering

De bedrijven in het onderzoek zijn, anders dan vorig jaar, gerangschikt en gegroepeerd in clusters van ‘digitale paraatheid’. In de kopgroep zitten de tien bedrijven die over de hele linie de meeste moeite steken in hun digitalisering. Deze bedrijven liggen te dicht bij elkaar om een rangorde aan te kunnen brengen.

Zeven bedrijven scharen zich opnieuw in de kopgroep FD Transformers 2018 (in alfabetische volgorde): ABN Amro, Arcadis, ING, KPN, Randstad, Royal Vopak en Wolters Kluwer. Nieuwkomers zijn: Relx Group, Royal HaskoningDHV en Tennet.

Expert Circle FD Transformers 2018

Nieuw in 2018 is een speciale raad van adviseurs, de Expert Circle, bestaande uit Arnold Stokking, Bob de Wit, Caecilla de Groot, Erik Stam, Rik Maes, Ronald Verbeek en Marco Derksen. Zij helpen zowel de FD-redactie als het researchteam van Vlerick bij de interpretatie van de onderzoeksresultaten. Vanuit Upstream zijn wij heel blij dat Marco Derksen een bijdrage aan het onderzoek en magazine FD Transformers 2018 rondom digitale transformatie heeft kunnen leveren.

Inzichten en ideeën voor de digitale transformatie

Cover FD Transformers 2018Het magazine FD Transformers is meer dan een onderzoek. Het is een unieke bundeling van interviews met ceo’s en andere digitale leidinggevenden, zowel van traditionele bedrijven als van ‘digital natives’; van case studies door FD-redacteuren en digitale specialisten van Vlerick; van sectoranalyses en van reportages uit de achterhoede van de digitale transformatie.

In deze tweede editie van het magazine FD Transformers o.a. Gillian Tans, CEO van Booking.com, over constant ontwikkelen en bijblijven. Daarnaast artikelen over ‘digital borns”, cases uit landbouw, retail en gezondheidszorg. Het magazine biedt diverse inzichten en ideeën voor digitale transformatie.

Lees alle artikelen met inzichten en ideeën voor de digitale transformatie van Nederlandse bedrijven in het magazine FD Transformers 2018. Lees online of bekijk de bladerbare PDF

Bronnen: Voorwoord Jan Fred van Wijnen – FD Transformers 2018 Special en e-mail aan FD-abonnees

Foto door Rawpixel

1 reactie

[…] Mensen zijn een belangrijke succesfactor bij digitale transformatie van organisaties. Bij veranderingen is de bottleneck vaak de verandering van menselijk gedrag. Met het aannemen van jong talent en het “geven” van een belangrijke rol van jong talent binnen je organisatie kun je de digitale transformatie in je organisatie versnellen. Uit het onderzoek FD Transformers 2018 naar bleek dat Nederlandse organisaties bij digitale transformatie de medewerker (en daarmee talent) vaak vergeten. […]

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Arne Keuning is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (100)
Contact