Blog:

Farmacie en weblogs

door Marco Derksen op

Farmacie en weblogs

Onder druk van dalende omzetten heeft de farmacie internet als verkoopkanaal ontdekt. Verscholen achter 'informatieve websites' maken geneesmiddelen-fabrikanten ongeoorloofde publieksreclame voor medicijnen. In Emerce deze week een artikel van Jorge Groen over de dunne lijn tussen voorlichting en commercie op gezondheidssites. Een van de aandachtspunten in het artikel is de ontdekking van weblogs door de farmaceutische industrie. Volgens de Financial Times hebben multinationals als GlaxoSmithKline, Pfizer en Johnson & Johnson interesse getoond in de scantechniek i-reputation van het Britse bedrijf Netrank.

Het technologiebedrijf heeft 7.000 internetbots die constant weblogs, forums en websites doorzoeken naar bepaalde trefwoorden. Zo kunnen in een vroeg stadium problemen met medicijnen worden gesignaleerd. Zodra een robot ‘beet’ heeft, worden link, tekst en trefwoord naar de klant gestuurd. Het farmacieconcern kan zich vervolgens mengen in de online discussie, individuele internetgebruikers benaderen of de opmerking voor kennisgeving aannemen.

Minstens een van de genoemde farmaceutische bedrijven is al klant van Netrank, onthulde de Financial Times.

Zie ook:
Farmaceuten onderzoeken weblogs (Planet, 30 mei 2005)
Drug groups look at software to ‘spy’ on blogs (FT, 29 mei 2005)

Weblogs en fora die eerder hierover schreven:
http://www.drug-injury.com/
http://www.pharmablawg.com/
http://www.collaboratemarketing.com/
http://archive.mail-list.com/
http://www.medscitalk.com/
http://brain.hastypastry.net/

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1415)
Contact