Facebook Messenger: centrum van communicatie

door Arne Keuning op

Facebook Messenger: centrum van communicatie

Eén van de speerpunten van Facebook is Messenger. Met Facebook Messenger kun je op een eenvoudige manier klantcontact onderhouden, zeker na de recente update van het Messenger-overzicht en nieuwe mogelijkheden.

Een van de speerpunten van Facebook is Messenger. Met Facebook Messenger kun je op een eenvoudige manier klantcontact onderhouden, zeker na de recente update van het Messenger-overzicht en nieuwe mogelijkheden.
Facebook Messenger voor digitaal klantcontact en CRM

Door de update is Facebook Messenger voor bedrijfspagina’s een soort CRM geworden: je hebt snel inzicht in de klant (koppeling met het Facebook-profiel), je kunt labels toevoegen en informatie kwijt in de vorm van notities.

Mogelijkheden op een rij in 5 tips

Door het inzetten van Messenger zorg je ervoor dat je ultiem klantcontact kunt hebben, zonder erg veel moeite te doen. Door enkele slimme functies toe te passen, zorg je ervoor dat je veel gestelde vragen automatisch kunt beantwoorden en automatisch een snelle reactietijd hebt (iets waar Facebook je voor beloont). De volgende 5 tips kun je direct toepassen. De instellingen kun je vinden in het Instellingen-menu onder het gedeelte Berichten.

Tip 1: Labels

Stel vooraf een vaste set labels (tags) vast, labels helpen je bij het volgen en terugvinden van gesprekken. Maak je eigen labels en voeg deze toe aan personen op basis van waar ze je een bericht over hebben gestuurd. Handig omdat je op deze manier een grote groep klanten op een later tijdstip een bericht kan sturen. Door slim gebruik te maken van labels kun je bijvoorbeeld op basis van interesses nieuwe producten of diensten onder de aandacht brengen.

Tip 2: Automatisch antwoord (Expressreactie) instellen

Schrijf een korte reactie voor iedereen die contact met je opneemt. Neem hierin op dat je doorgaans binnen een bepaalde tijd reageert. Uiteraard kun je ook verwijzen naar een telefoonnummer of een website. Het zorgt ervoor dat klanten weten waar ze aan toe zijn en wanneer ze een antwoord kunnen verwachten.

Tip 3: Afwezigheidsbericht

Heb je je openingstijden goed ingevuld? Dan zorgt Facebook Messenger automatisch voor een afwezigheidsbericht. Je kunt, als je een tijdje niet kunt reageren, deze melding ook handmatig aanzetten. Op deze manier manage je de verwachting op het moment dat je niet werkt.

Tip 4: Experimenteer met de Messenger code

Nog niet veel te zien in het straatbeeld: de Messenger code. Door een soort QR-achtige code te scannen kunnen klanten met de Messenger App direct contact met je zoeken (zonder eerst je pagina te hoeven vinden). Je kunt de code op hoge resolutie downloaden en gebruiken in e-mail, drukwerk et cetera. Als link kun je ook http://messenger.com/t/[paginanaam] gebruiken.

Tip 5: Stel standaardantwoorden in

Je kunt standaardantwoorden opslaan, zodat je veel gestelde vragen snel kunt pareren. Deze antwoorden kun je geautomatiseerd personaliseren.

Bonustip

Tot slot nog een bonustip: zorg ervoor dat je goed nadenkt over de content op je website. Je wil bezoekers snel kunnen helpen, denk daardoor aan een sectie met veel gestelde vragen (FAQ’s). Daarnaast kun je ook verwijzen naar inspirerende blogs of downloads (zoals een stappenplan, how-to of white paper).

Conclusie

Facebook Messenger is het ideale hulpmiddel voor bedrijven die veel contact met klanten hebben via Facebook. Door gebruik te maken van slimme functies, zoals labels toevoegen aan conversaties, kun je op een later moment weer contact leggen. Het overzicht van de voordelen:

  • Goed overzicht van berichten;
  • Profielgegevens van klant bekijken (inzicht in beleving klant);
  • Aangepast aan openingstijden;
  • Automatisch beantwoorden van inkomende berichten (interessante content, veelgestelde vragen);
  • Antwoorden opslaan om eenvoudig en snel te antwoorden op veel voorkomende vragen;
  • Met labels kun je slimme dingen doen, zoals op een later tijdstip een passend aanbod doen.

Benieuwd hoe Facebook Messenger jouw organisatie kan helpen? We vertellen je er graag meer over tijdens onze training Webcare in de praktijk of de Facebook workshop ‘De lokale virtuele klant’

N.B. Blog geschreven door Aljo Hartgers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Arne Keuning is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (101)
Contact