Laden Evenementen
  • Dit evenement is voorbij.

Harvard-professor Shoshana Zuboff schreef een monumentaal boek over de nieuwe economische orde: The Age of Surveillance Capitalism. In de uitzending VPRO Tegenlicht: de grote dataroof, trekt Zuboff de sluiers weg van Google en Facebook, en onthult een genadeloze nieuwe fase van het kapitalisme waarin niet natuurlijke hulpbronnen, maar de burger zelf als grondstof fungeert.

Surveillance Capitalism

Google heeft ontdekt dat de ‘restdata’ die mensen achterlaten bij hun zoekopdrachten op het internet zeer waardevol en verhandelbaar zijn. Deze restdata kunnen namelijk worden gebruikt om het gedrag van de internetgebruiker te voorspellen. Internet-advertenties kunnen zo heel doelgericht en effectief worden ingezet. Een compleet nieuw businessmodel ziet het levenslicht: ‘surveillance capitalism.’

Systematisch data verzamelen

Niet de data die je opgeeft wanneer je een bestelling doet bij een webwinkel, of de inlogdata van je Facebookpagina, maar juist de ‘ruis’ daaromheen, alle data die je onbewust prijsgeeft: je likes, surfgedrag, contacten, tijd die je op een webpagina doorbrengt etc. Al die informatie wordt systematisch verzameld en gebruikt om jouw gedrag te voorspellen. Deze data zijn miljarden waard en vormen de grondstof van een nieuwe economie.

Professor Zuboff verkent hoe dit economische model ons dagelijks leven steeds verder infiltreert en onderzoekt alternatieven. “Hoe kan de burger zich ontdoen van ‘surveillance capitalism’?”

De uitzending is te zien op 27 oktober om 21.00 uur op NPO2.

Meet Up Rotterdam: De grote dataroof

Kom meepraten met de Meet Up van Tegenlicht Rotterdam over de Tegenlicht-uitzending ‘De grote dataroof’ op 28 oktober in het Nieuw Rotterdams Café. Meld je hier aan.

Tags

Tip

Bekijk ook congressen, symposia, seminars en masterclasses op congresagenda.nl

Meer evenementen

Bekijk volledige agenda
Digitale-ontwikkelingen
29 nov

Door Logeion in Rotterdam

Digitale ontwikkelingen in communicatie

Bekijk evenement:
Sleutelfiguren bij ontwikkeling
1 dec

Door Gebruiker Centraal in Rotterdam

Je doelgroep écht bereiken? Maak gebruik van sleutelfiguren

Bekijk evenement:
data-driven-marketing
8 dec

Door FrankWatching in Rotterdam

Data-driven marketing (basis)

Bekijk evenement:
Contact