Laden Evenementen

Direct Duidelijk Week

Een week volledig in het teken van begrijpelijke overheidscommunicatie. Elke dag zijn er inspirerende sessies zoals een presentatie over je collega’s betrekken bij duidelijke communicatie tot een training duidelijk juridisch schrijven. ‘Gluren bij de Buren’-sessies, een webinar over het testen van je teksten, een sessie over waterschap-jargon, en nog veel meer.

De aftrap van de Direct Duidelijk Week wordt gedaan door Gebruiker Centraal. Ook zorgen zij voor een bijzondere aflevering in de Direct Duidelijk Tour op donderdag 13 oktober. De overige sessies organiseren professionals die werken aan begrijpelijke overheidscommunicatie:

Webinar Testen, testen, testen

Hoe weet je of je communicatie duidelijk is? “Testen, testen, testen” is hierop het antwoord. Maar hoe doe je dat? Wat heb je hiervoor nodig? Welke vragen stel je? Hoe vraag je mensen om mee te denken? In dit webinar vertellen Gerda van de Bunt van gemeente Zwolle, Suzanne van den Hoogen van gemeente Den Haag en Michèle Looije van gemeente Rotterdam over hun verschillende aanpakken.

Werksessie duidelijke overheidscommunicatie

In het project duidelijke overheidscommunicatie gingen Marlies Klooster en Maria van Andel van de VNG samen met 50 gemeenten aan de slag met teksten, brieven en besluiten. Uit onderzoek blijkt namelijk dat veel teksten van gemeenten helemaal niet worden begrepen door inwoners. Ze herschreven en testten 50 teksten. Dit is een mooi begin, maar er moet nog veel meer gebeuren om te zorgen dat teksten duidelijker worden voor inwoners.

In deze sessie krijg je eerst kort wat informatie over het project. Daarna ga je aan de slag met een aantal juridische termen. Hoe leg je aan je buurman uit wat een voorlopige voorziening is? Of hoe leg je aan je tante uit wat een last onder dwangsom inhoudt?

Het geheim van beter schrijven

Goed schrijven willen we allemaal, maar het is soms best moeilijk. In deze workshop van Arjen de Boer, schrijfcoach van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, krijg je tips om het toch voor elkaar te krijgen.

De menselijke maat in systeemteksten

Als je in een grote organisatie werkt, ken je ze ongetwijfeld: de e-mails van de ICT-helpdesk. “We hebben een ticket voor u aangemaakt.” Vaak standaardteksten, uit standaardsystemen, geschreven door ICT’ers. Ze lijken in beton gegoten. Maar zijn dat niet! Ze kunnen menselijk. En helpend. In deze sessie leggen Marlous Groenewoud (Stichting Philadelphia Zorg) en Pauline Smabers (Coform) uit hoe ze dat in een dag voor elkaar kregen. Je gaat oefenen met een paar teksten. En je gaat naar huis met een hoop inzichten én praktische tips.

De Direct Duidelijk Week vindt plaats van 10 tot en met 14 oktober. Bekijk alle sessie hier.

Tags

Tip

Bekijk ook congressen, symposia, seminars en masterclasses op congresagenda.nl

Meer evenementen

Bekijk volledige agenda
customer-experience-2022
7 sep

Door Beeckestijn Business School in

Customer experience trends & winners 2022

Bekijk evenement:
Mens-Centraal-Congres
8 sep

Door Rijksoverheid in

Mens Centraal Congres

Bekijk evenement:
Citymarketing Arnhem - Foto door Marco Derksen
8 sep

Door Casto Communicatie in

Masterclass Citymarketing

Bekijk evenement:
Contact