Emoticons pakken de hoofdrol in communicatie

door Gastblogger op

Emoticons pakken de hoofdrol in communicatie

Emoji’s en emoticons. We gebruiken ze steeds meer in onze dagelijkse communicatie. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ze steeds vaker opduiken in marketing- en communicatieuitingen. Met name via social media maken organisaties gebruik van emoji’s en emoticons om hun boodschap extra kracht bij te zetten. Ter inspiratie enkele creatieve voorbeelden van het gebruik van emoji’s en emoticons aangevuld met onderzoek naar hoe Nederlandse organisaties deze gebruiken in hun communicatie.

Emoticon marketing

Wat zijn emoticons en wat is het verschil met emoji’s

Volgens Quest bestaan emoticons al veel langer dan computers. Een emoticon is een typografische symbool (bijv. een dubbele punt en een ronde haak). Heb je het over emoji’s, dan bedoelen we de pictogrammen (visuele emoticons) waar je uit kunt kiezen als je aan het whatsappen of mailen bent. In de communicatie hebben emoticons en emoji’s hetzelfde doel. Voor het gemak gebruiken we in deze blog de termen door elkaar. Hieronder enkele creatieve voorbeelden van het gebruik in communicatie.

Alpro doet op creatieve wijze marktonderzoek 👍

social-media-marketing-alpro

De marketingafdeling van Alpro heeft handig ingespeeld op de mogelijkheden van de like-button. Het bedrijf deed op creatieve wijze marktonderzoek onder haar volgers door te vragen:

Welke Amandeldrink is jouw favoriet?

De vraag kon beantwoord worden aan de hand van een emoji, welke is geïntegreerd in de like-button van Facebook. Creatief én effectief deze vorm van interactie, want op deze manier kom je er achter wat jouw klanten en potentiële klanten vinden en willen.

Durex brengt veilige seks met nieuwe emoji in beeld 🍆🍑 👉👌

social-media-marketing-durex

Condoomfabrikant Durex heeft in haar marketingcampagne ten behoeve van seksuele voorlichting ook de emoji’s gevonden. Durex wil dat mensen op een veilige manier seks met elkaar hebben en bedenkt daarvoor een nieuw emoji. De condoom behoort nog niet tot het standaard pakket, maar Durex stuurt er wel op aan dat deze in de toekomst wordt opgenomen. De maatschappelijke belangen van veilige seks spelen hierbij een grote rol.

#Doeslief campagne van SIRE 👍

social-media-marketing-doesliefMet de #DOESLIEF campagne houdt SIRE Nederland een spiegel voor. De campagne is gericht tegen onaardig gedrag, bijvoorbeeld op social media of in de openbare ruimtes. Wat doe je als je op Twitter een bericht van ene Kim leest: „Wat een kutrecept. Kots!”? Moet je met haar meedoen? Nee, SIRE heeft een beter idee. Je kunt terug twitteren en je tweet afsluiten met een positieve emoji en de hashtag #doeslief: „Hi Kim, bedoel je soms het volgende? Ik ben gek op lekker eten, maar mijn voorkeur gaat de volgende keer uit naar een ander recept 👍. #Doeslief.”

Bij Domino’s bestel je een pizza door een 🍕 te tweeten

social-media-marketing-dominosOok pizzaketen Domino’s speelt zeer handig in op het gebruik van emoticons. Een pizza bestellen is al erg gemakkelijk, maar Domino’s gaat nog een stapje verder. Het enige dat je hoeft te doen is met je Twitter-account een 🍕 te sturen naar Domino’s en je hebt je bestelling geplaatst. Dit is overigens alleen mogelijk als je je Twitter-account hebt gekoppeld aan je Domino’s profiel. Je kunt je voorstellen dat bedrijven met dit soort acties een beter imago creëren en bovendien een stuk meer producten of diensten verkopen.

McDonald’s verplaatst zich in de emotionele automobilist 🍔

social-media-marketing-mc-donaldsBij de marketingcampagne Good Times at McDonald’s lag de focus volledig om emoticons. De campagne bestond uit 5 verschillende uitingen. Alle 5 weerspiegelen ze voor iedereen frustrerende en/of herkenbare situaties. Deze situaties worden door de McDonald’s `opgelost`. Van urenlang winkelen met je vrouw tot aan in de file staan door werkzaamheden aan de weg, bij McDonald’s sluit je deze ervaringen op een goede manier af. We’re lovin it! De marketingcampagne bedoelen we dan natuurlijk 😏!

Netflix communiceert het genre 🕵 van nieuwe series via emoticons

social-media-marketing-netflixNetflix, wie gebruikt het niet? Bij Netflix zijn ze niet alleen sterk in het produceren ‘bingewatchwaardige’ series, maar ook in het opzetten van creatieve marketingcampagnes op social media. In hun online communicatie worden regelmatig emoticons gebruikt om een boodschap kracht bij te zetten. Een goed voorbeeld is het communiceren van het genre van nieuwe series, bijvoorbeeld de detective emoji 🕵 ter aankondiging van een nieuwe detective serie.

KLM maakt een nieuwe bestemming op een leuke manier bekend ✈

social-media-marketing-klmOnline is KLM legendarisch door hun webcare team dat op amusante, maar correcte wijze hun klanten te woord staat en het is niet zelden dat ze daarbij passende emoticons gebruiken. Ook het team dat verantwoordelijk is voor de online content kan goed uit de voeten met emoticons. Ze zetten emoticons in om interactie uit te lokken en ter ondersteuning van de boodschap. Het bericht had met meer dan 1.000 likes en meer dan 350 opmerkingen een groot bereik. Bestemming bereikt lijkt ons.

Bol.com helpt relaties redden op Valentijnsdag

social-media-marketing-bolDe social media accounts van Bol.com staan bekend om de snelle en pakkende inhakers. Zij laten geen actualiteit of gebeurtenis onbenut om een glimlach op het gezicht van hun volgers te toveren. In aanloop naar Valentijnsdag ❤ plaatste Bol.com deze afbeelding op Facebook. Het zorgde voor veel interactie en een enorm bereik. Reken maar dat het mensen aanspoorde om (nog snel) een cadeautje te kopen, want Bol.com kan zelfs bezorgen op de dag van bestelling. Zo wist Bol.com héél wat relaties te redden.

WWF gebruikt emoticons om bewustzijn te creëren 🐘

social-media-marketing-wwfHet WWF startte een Twitter-campagne met 17 emoticons van bedreigde diersoorten, met o.a. de panda 🐼 en de tijger 🐯. Doneren kon door de hashtag #EndangeredEmoji te volgen, het bericht te retweeten of door te reageren op het bericht met één van de 17 emoticons. Laatstgenoemde optie maakte het mogelijk op een specifiek diersoort te steunen. De donatiekosten bedroegen slechts €0.10 per keer. De Twitter-campagne ontving ongeveer 559.000 vermeldingen en meer dan 59.000 aanmeldingen in de eerste drie maanden sinds de release. Reken maar uit!

Méér liefde en begrip in huis met IKEA

social-media-marketing-ikeaIKEA beweert dat mannen en vrouwen 👫 beter met elkaar zouden kunnen opschieten als ze meer emoji’s gebruiken in hun communicatie.

Om die reden introduceert IKEA haar eigen emoticons: het communicatiemiddel voor meer liefde en begrip bij je thuis. De emoticons worden ook gebruikt in de applicatie om productgroepen te categoriseren. Het is wachten op het moment dat de emoticons ook zichtbaar zijn in de online communicatie, de IKEA-gids of zelfs fysieke winkels.

Ditzo adverteert met emoticons ter aankondiging WhatsApp-dienst 🚗

social-media-marketing-ditzoWhatsApp, we gebruiken het allemaal om snel, al dan niet vergezeld van emoticons, een boodschap door te geven. Snel iets doorgeven gaat vaak niet als je naar een verzekeringsmaatschappij belt. Ditzo speelde handig in op die ergernis en opende een WhatsApp account. Geen platform dat zich beter leent voor het gebruik van emoticons en deze spelen dan ook de hoofdrol in hun campagne om hun nieuwe dienst “niet in de wacht, maar een WhatsApp” op de kaart te zetten.

Ken jij ook een interessante toepassing van emoticons en emoji’s in communicatie? Laat het dan hieronder weten in een reactie. Wij horen het graag!

Nieuwe – inclusieve – emoticons van 2019

Bekijk op Emojipedia alle nieuwe emoji’s voor 2019 die door het Unicode Consortium zijn vastgesteld. Zo zijn er emoji’s met verschillende huidskleuren en in meerdere genders. Ook zijn er nu emoji voor mensen in een rolstoel en met een visuele of auditieve beperking. De lijst met mogelijke nieuwe emoji’s voor 2020 kun je hier vinden en op 17 juli 2020 is het weer Wereld Emoji Dag. Lees verder over hoe nieuwe emoji’s ontstaan.

Emoticons passen bij een menselijke communicatiestijl

Het gebruik van emoticons en emoji’s is ook een aspect van de menselijke communicatiestijl van een organisatie en wordt ingezet om gevoelens te uiten. In het onderzoek naar de Stand van Webcare 2018 is onderzocht of Nederlandse organisaties daadwerkelijk gebruik maken van emoticons in hun openbare reacties op social media.

Dit onderzoek werd gedaan door Coosto. Zij onderzochten o.b.v. 1.648.243 berichten van 214 Nederlandse Facebook-accounts en 241 Twitter-accounts uit het jaar 2017 het daadwerkelijk gebruik van emoticons in eigen berichten.

Stand van webcare - Grafiek EmoticonsVan alle berichten 5% van de berichten door Nederlandse organisaties bevat één of meerdere emoticons. De vier getoonde emoticons worden het meest gebruikt.

Nemen emoticons de hoofdrol in alle communicatie? Nee, want 95% van de berichten van organisaties bevat geen emoticon. Toch zie je in steeds meer on- en offline uitingen van organisaties de emoticons verschijnen. Ze geven een organisatie een menselijkere gezicht door deze wijze van communiceren.   

Deze gastblog is verzorgd door Jeroen van der Zwet van JM Promotions, is ook verschenen op Retailtrends en aangevuld door Upstream.

2 reacties

Beantwoord

Dank je wel! De aflevering ‘Voorbij de emoji’ kende ik nog niet en ga ik kijken. Inderdaad is het geen transparant proces welke keuzes worden gemaakt.

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gastblogger is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1403)
Contact