Blog:

Een maand later

door Marco Derksen op

Een maand later

Het is alweer een maand geleden dat ik besloot om op eigen benen verder te gaan. Tijd voor een korte terugblik en alvast wat ideeen voor de toekomst.

Allereerst was er natuurlijk de overweldigende (media)aandacht. Wat kun je als startende ondernemer nog meer wensen? De aandacht heeft geleid tot veel gesprekken, heel veel gesprekken. Ik maak van al mijn gesprekken korte notities dus weet dat het er inmiddels 23 zijn geweest. Wie wel eens acquisitiegesprekken heeft gevoerd weet dat een acquisitiegesprek niet alleen het gesprek zelf is maar ook de voorbereiding, de reistijd (waarom vestigen alle bedrijven zich toch in het westen van het land?) en de opvolging van het gesprek. Tel daar bij op alle administratieve zaken die komen kijken bij de overstap van een vaste baan naar het zelfstandig ondernemerschap en het zal duidelijk zijn dat ik de afgelopen maand meer uren heb gemaakt dan ik ooit als consultant in een maand heb gedraaid.

Gelukkig hebben die gesprekken ook al geleid tot de eerste betaalde projecten. Nog geen grote projecten (vooral advies en workshops), maar het gaat hierbij wel om projecten bij grote bedrijven met potentie. Voor de komende maand staan inmiddels alweer een aantal nieuwe projecten gepland, dit keer gaat het om grotere projecten bij nog grotere bedrijven. De klantenlijst bestaat inmiddels uit 5 bedrijven en ook dat is geen slechte score voor een eerste maand.

Praten en adviseren is leuk, maar ik heb uitgerekend dat ik op deze manier binnen een half jaar alle grotere bedrijven in Nederland heb gesproken. Om ook op de lange termijn business te behouden ben ik (in sommige gevallen samen met anderen) aan het nadenken over concrete producten en diensten. Een van de diensten waarover ik zit na te denken, is het opzetten en promoten van weblogs rondom events (congressen, seminars, etc). De domeinnaam eventblogs.nl is inmiddels geregistreerd en op 16 juni gaan we een eenvoudige pilot doen in samenwerking met Media Plaza.

Naast Upstream ben ik ook volop bezig met het businessplan voor Marketingfacts. Vandaag eindelijk maar eens de stap gezet om Marketingfacts in te schrijven bij de kamer van koophandel. De bedoeling is er binnenkort een BV van te maken om van daaruit ook met Marketingfacts commerciele activiteiten te ontplooien. Hoe en wat zal ik binnen enkele weken bekend maken. Het is in ieder geval geen samenwerking met Emerce of TvM 😉

Over Emerce gesproken, de kans is groot dat ik vanaf volgende maand naast Media Facts ook voor Emerce ga schrijven. Ik heb schrijven altijd leuk gevonden en het schrijven voor een tijdschrift dwingt me zo nu en dan eens wat langer stil te staan bij een specifiek onderwerp.

Plannen voor de toekomst zijn er dus volop (wellicht zelfs teveel). Twee daarvan laten me de laatste tijd niet meer los. De eerste is het schrijven van een boek over consumer-to-business marketing en de tweede is een brug slaan tussen mijn oude en nieuwe vakgebied. Ik heb in het verre verleden scheikunde gestudeerd en heb met een zelfde passie als nu voor interactieve marketing, bij Organon gewerkt aan de ontwikkeling van nieuwe medicijnen. Niet als marketeer, maar als wetenschappelijk medewerker. Vandaag tijdens een receptie van een oud-collega, na 7 jaar weer eens met diverse oud-collega’s gesproken. Ouderwets (brabants) gezellig en ik weet het nu zeker, ik ga een brug leggen tussen (farmaceutisch) productontwikkeling en consumer-to-business marketing!

Heerlijk dat op eigen benen staan en doen waar je zin in hebt. Als ik er straks ook nog mijn boterham mee kan verdienen dan ben ik de gelukkigste man van de wereld 😉

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1415)
Contact