Blog:

Een jaar verder

door Marco Derksen op

Een jaar verder

Ondanks de financie

Ik ga niet opnieuw in detail de projecten beschrijven waar ik aan werk of heb gewerkt (als je geinteresseerd bent dan moet je maar eens in het archief duiken). Toch wil ik even stilstaan bij een aantal zaken die me het afgelopen jaar hebben bezig gehouden en waar ik zeker ook het komende jaar aan zal werken.

[b]Webloggen[/b]
Als eerste het fenomeen webloggen. Bijna 4 jaar geleden ben ik begonnen met Marketingfacts, een weblog waar ik schreef over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van interactieve marketing. Het eerste jaar vooral voor mezelf en een handjevol lezers maar inmiddels schrijf ik niet meer alleen en is het aantal lezers toegenomen tot enkele duizenden per dag. Marketingfacts is dan ook al lang niet meer de persoonlijke weblog die het ooit was. Het is een nieuwsportal met reactiemogelijkheid of beter, een online community van en voor mensen met interesse in interactieve marketing.

Ik voel me op Marketingfacts dan ook vaak meer een uitgever, een hoofdredacteur en een communitybuilder dan een weblogger. Is dat erg? Nee, het is een bewuste keuze en levert mij en de andere bloggers zakelijk gezien meer op dan de persoonlijke weblog die het ooit was. Wel mis ik af en toe de tijd en vrijheid om gewoon te bloggen wat er in mijn hoofd opkomt. Ik kijk dan ook wel eens met jalouzie naar de ‘nieuwe’ generatie bloggers die nog lekker schrijven wat ze willen, wanneer ze willen en waarover ze willen zoals Erno Hannink, Martijn Aslander, Sanne Roemen of Laura Babeliowsky (om er maar eens een paar te noemen).

Het aardige is wel dat ik inmiddels de meeste stadia van webloggen heb doorlopen en daarmee een bepaalde expertise heb opgebouwd die ik kan gebruiken in nieuwe initiatieven of mag delen met anderen. Er blijven overigens nog voldoende vragen over waar ik in de toekomst aan wil werken. Het verdienmodel blijft een rode draad in al mijn weblogactiviteiten en dan heb ik het niet alleen over de directe advertentie-inkomsten maar met name over de indirecte waarde die een weblog kan hebben voor jezelf, voor een bedrijf of voor een uitgever. Een tweede aandachtspunt is het communitymodel. Ik was altijd gewend om websites te beoordelen op aantal bezoekers, conversies en verkopen maar voor een online community gelden hele andere succesfactoren zoals interactiviteit en engagement. Maar hoe meet je die, wanneer doe je het goed of slecht en vooral ook, hoe kun je het verbeteren?

[b]Consumer Generated Media[/b]
Wat steeds duidelijker wordt is dat de consument meer toegang krijgt tot middelen om semi-professioneel content te produceren. Of het nu tekst, audio of video is; het is betaalbaar en eenvoudig (alhoewel ik dat bij video nog niet altijd durf te beweren). En natuurlijk gaat niet iedereen straks zelf content produceren maar een kleine groep consumenten doet dat wel. Die content wordt verspreid via weblogs, fora en andere online communities (ook mobiel!). De invloed van deze groep consumenten op andere consumenten is groot. Consumenten laten zich immers in toenemende mate beinvloeden door de mening van familie, vrienden, kennissen of gelijk-geinteresseerden. De content die zij bieden wordt als betrouwbaarder gezien dan tv-commercials, radio spotjes of advertenties in dagbladen en tijdschriften. Hoe de adverteerder hiermee moet/kan omgaan is nog lang niet duidelijk maar dat men er iets mee moet is wel zeker. Om in de huid van die prosumer te kruipen heb ik het afgelopen jaar een digitale reflexcamera en een videocamera gekocht en ben inmiddels volop aan het experimenteren. Erg leuk om te doen (vinden ook mijn kinderen)!

[b]Upstream marketing[/b]
En alhoewel weblogs ook deel uitmaken van de middelen die kunnen worden ingezet voor upstream of consumer-to-business marketing, is dit vakgebied toch breder en vooral complexer. Het afgelopen jaar zijn begrippen als co-creation, consumer-driven-innovation, consumer empowerment en social computing veelvuldig voorbij gekomen in de postings die ik hier en op Marketingfacts heb geplaatst. Ik heb er een steeds beter beeld bij gekregen maar moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik het zelf nog weinig heb mogen implementeren bij klanten. Soms vraag ik me ook wel eens af of er uberhaupt bedrijven zijn die het durven haar klanten toe te laten in haar bedrijfsprocessen? Procter & Gamble een beetje, maar de rest?

[b]De toekomst[/b]
Er liggen dus nog een paar mooie uitdagingen voor de toekomst. Het verdienmodel van weblogs, de ontwikkelingen van online communities en hoe om te gaan met consumer generated media. Dit alles komt samen in upstream marketing waarvan ik hoop dat ik dit eens mag implementeren bij een leuke en interessante klant. Daarnaast blijf ik uiteraard werken aan Marketingfacts en al haar spinoffs. De komende maand worden een aantal nieuwe zaken gelanceerd zoals het jaarboek, de top-100 marketing-communicatie weblogs, de nieuwsbrief (in samenwerking met Howards Home) en marketingfacts.tv (in samenwerking met KPN). Daarnaast zal er, naast BlogResearch en Eventblogs, binnen enkele weken een nieuw bureau worden gelanceerd dat ik samen met Jeroen Betrams (Hyped) heb opgezet. Kan er nog weinig over vertellen maar het heeft in ieder geval een relatie met weblogs 😉

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1315)
Contact