Blog:

Door de platformen het bos niet meer zien

door Maaike Linders op

Door de platformen het bos niet meer zien

De wereld van online platforms is niet simpel. Bij het schrijven van mijn vorige blog over drie soorten online platforms viel me op dat er weinig platforms zijn die volledig in een categorie vallen. Platformen zijn constant in ontwikkeling en hebben vaak meer dan een functie.

Bomen in een bos

In het onderzoek voor deze blog kwam ik de site tweakers.net tegen, een voorbeeld van een platform dat meerdere functies heeft. Tweakers biedt nieuwsartikelen aan, combineert vraag en aanbod van elektronica én heeft een enorme sociale community waar gebruikers elkaar kunnen vinden voor vragen over technologie.

Tweakers omschrijft zichzelf als “een community die bestaat uit meer dan een half miljoen leden met één grote passie: technologie. Samen met die community is de redactie in staat om technologie kritisch te bekijken. We testen zelf onder andere laptops, smartphones, tablets, games en tv’s. We zijn nieuwsgierig naar elk detail, zodat we producten goed kunnen vergelijken en onze kennis kunnen delen, vrij toegankelijk en overal beschikbaar. Zo helpen we je om te kiezen en het maximale uit je aankoop te halen. Tweakers verdient inkomsten op 4 manieren. (https://tweakers.net/info/over-tweakers/verdienmodel/)

Logo van tweakers

De wereld van platforms is niet zo simpel dat hij zich laat vangen in een tabel met twee assen. Vandaar dat ik aan de hand van meer voorbeelden de mengvormen probeer te illustreren.

Zowel een sociaal netwerk als een marktplaats.

Websites als bokt.nl en facebook zijn zowel sociale platforms als platforms die vraag en aanbod verbinden. Ze hebben een marktplaats, maar vooral een rijke community aan leden, die elkaars vragen beantwoorden of sociaal contact hebben via de site.

Aanbieden + een marktplaats, een onlogische combinatie?

Sixt is een bedrijf dat auto’s verhuurt, maar op hun nieuwe platform hebben ze ook de optie tot autodelen. Dit klinkt erg tegennatuurlijk, ze geven hun ‘concurrenten’ de ruimte op hun eigen platform. Maar als je bedenkt dat ze met deze keuze wel meer contactmomenten met hun organisatie en merk creëren, zou het nog wel eens voordelig kunnen uitpakken voor Sixt.

logo van sixt

Meer lezen over het nieuwe platform van Sixt?

Klik op de volgende link.

Octopus Platforms.

De grote verkoop platforms bol.com en Amazon verbinden vooral vraag en aanbod van verkopers met eindgebruikers. Maar ze bieden ook diensten die ze zelf aan, zo heeft Amazon verschillende streamingdiensten en bied bol.com een abonnement aan om boeken te lezen via e-readers aan: Kobo. Bol.com heeft zelfs een marktplaats van tweedehands boeken. Wat doen deze bedrijven niet lijkt eerder de vraag. Hun ‘tentakels’ lijken tegenwoordig bijna overal te zijn. Amazon komt tegenwoordig zelfs bij eindgebruikers thuis via hun virtuele assistent, Amazon Echo.

Ken je nog een voorbeeld van een platform met meerdere functies? Of ken je een model of tabel waarin de verschillende functies van platformen worden beschreven? Ik lees of hoor het graag.

Volgende week ga ik me verdiepen in de vraag hoe platform organisaties passen in het raamwerk dat Frederic Laloux schetst in zijn boek ‘Reinventing Organisations’. Zijn de platformen die ik afgelopen weken beschreven heb de organisaties van de toekomst?  

Boeken over platformen


Lees ook het boek Platformrevolutie van Martijn Arets over de impact van platformen als Amazon, Zalando, Bol en Uber op hoe wij werken en leven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Maaike Linders is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (100)
Contact