Allemaal digitaal als goed voornemen

door Arne Keuning op

Allemaal digitaal als goed voornemen

Digitalisering, digitale technologie en digitale transformatie waren thema’s die in 2018 héél actueel waren en ook in 2019 zullen blijven spelen. Sterker nog, het zijn onderwerpen die ‘nooit af’ zijn en bij veel organisaties op de lijst met ‘goede voornemens’ voor 2019 staan.

Data has a better idea - Frank Chamaki via unsplash
Data has a better idea - Franki Chamaki via Unsplash

In de kerstvakantie heb ik mij even heerlijk teruggetrokken met het lezen van een aantal boeken, blogs, tijdschriften en de weekendeditie(s) van het Financiële Dagblad (FD). Dit ook als laatste eindsprint om mijn eigen goede voornemen van 2018 (…) om méér te lezen nog te behalen.

Investeren in jezelf als goed voornemen

Zo las ik eind december 2018 een column van Jim Stolze in het FD waarin hij vol trots vertelt over de Nationale AI-cursus, die hij in 7 maanden en met behulp van vele anderen, wist te ontwikkelen. Deze “cursus” heeft hij naar voorbeeld van de online cursus kunstmatige intelligentie van de Universiteit van Helsinki gemaakt en stelt hij, net als de Universiteit van Helsinki, gratis beschikbaar voor alle Nederlanders.Wat is artificial intelligence = nationale AI-cursus

Twee aspecten van het initiatief van Jim Stolze voor de Nationale AI-cursus spreken mij erg aan. Ten eerste dat hij in 7 maanden en in samenwerking met vele anderen van idee naar realisatie is gekomen. Het tweede aspect is dat er aan de Nederlandse versie een aantal toevoegingen zijn gedaan. Zo is er video toegepast, maar er zijn ook twee extra onderdelen toegevoegd. Namelijk de rol van de overheid en de rol van het bedrijfsleven (en ook de ethische kant van kunstmatige intelligentie).

Zowel de snelheid van ontwikkelen, het organiseren van de samenwerking, als het toevoegen van extra onderdelen en functionaliteit passen helemaal in deze tijd van wendbaar organiseren en ‘permanent bèta’. Dat is iets wat ik mij in 2019 ook voorneem om te blijven doen.

Niet alleen mij was de column van Jim Stolze opgevallen en reden om in het toetsenbord te klimmen. Ook Freek Janssen schreef er een blog over met de titel: AI moet niet alleen van de technologische elite zijn. Hij benadrukt het maatschappelijk belang van de Nationale AI-cursus en kennis over kunstmatige intelligentie. Algoritmes zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven, maar zijn niet vrij van door mensen gemaakte keuzes, opvattingen en achtergronden.

Hallo digitale wereld, hallo computer

Hallo wereld hallo computer Maurits KapteinDe wereld en dus ook Nederland digitaliseert in hoge snelheid. Nieuwe digitale technologieën en toepassingen worden in rap tempo ontwikkeld. Om die toepassingen te kunnen gebruiken hebben we digitale vaardigheden nodig. Daarbij wordt er vaak gekeken naar de ‘digitaal analfabeten‘ in onze maatschappij. Van de 17 miljoen Nederlanders zijn er tussen de 1,9 en 2,5 miljoen Nederlanders die onvoldoende digitaal vaardig zijn.

Digitalisering in 2019 is voor iedereen

Waar echter vaak niet aan wordt gedacht bij ‘digitaal analfabetisme‘ zijn de managers, CEO’s, ondernemers, beleidsambtenaren, ministers en adviseurs die zich bezig houden met de toekomstige (digitale) stappen en richtingen van bedrijven, organisaties en maatschappij. Iedereen is bezig met digitalisering in 2019.

Het boek ‘Hallo wereld, hallo computer – Wat iedereen zou moeten weten over digitale technologie‘ van Maurits Kaptein, bijzonder hoogleraar Data Science & Health aan de universiteit van Tilburg, las ik na de jaarwisseling. Zijn boek is gericht op iedereen die meer wil weten over digitale technologie.

In zijn boek legt hij stap voor stap uit hoe computers werken, leren en uitwisselen, zodat je inzicht hebt hoe de technologie die gebruikt wordt is opgebouwd. Door dat inzicht kun je betere beslissingen kunt maken als leider.

Het boek staat vol met wiskundige formules, programmeercode en feiten, maar Maurits weet heel goed de boodschap vast te houden dat je zonder deze kennis géén goede beslissingen kunt nemen in de huidige tijd dat elke organisatie een ’tech-organisatie’ begint te worden (Bestel het boek – #aff)

Goede voornemens zijn nooit af

Goede voornemens als digitalisering zijn overigens niet meer van deze tijd. Het is een tijd van ‘permanent bèta’, zoals Roland van der Vorst in zijn column ‘Het is nooit af…’ in het FD beschrijft.

“De toekomst is een net verbeterde versie van het heden, die telkens weer wordt aangepast. Organisaties doen er goed aan om zichzelf al doende, incrementeel te verbeteren.”

Ik wens iedereen een goed, leerzaam en digitaal 2019 toe met vele kleine verbeteringen en digitale stappen.

1 reactie

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Arne Keuning is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (101)
Contact