Blog:

Digitale docenten

door Marco Derksen op

Digitale docenten

Het is duidelijk dat het onderwijs zich moet aanpassen aan de technologische en sociale veranderingen die we sinds de komst van internet doormaken. Dat vraag en aanbod in het onderwijs nog niet helemaal op elkaar aansluiten wordt prachtig weergegeven in de video A Vision of Students Today van antropoloog Michael Wesch. Ook bovenstaand al wat oudere video van de MacArthur Foundation geeft een vergelijkbaar beeld. Zelf ben ik sinds afgelopen jaar docent nieuwe media aan de HAN, verzorg ik diverse workshops en gastcolleges over digital marketing bij Beeckestijn Business School, Euroforum en Mediaflex en ben ik als voorzitter van IAB Nederland betrokken bij de uniformering van de functienamen binnen de branche. Dit laatste is overigens het resultaat van een gezamenlijk onderzoek door PIBN, BNO en IAB Nederland (rapport wordt binnenkort gepubliceerd). Duidelijk is dat niet alleen de vorm van het onderwijs, maar ook de inhoud van bijvoorbeeld het vak van digital media nog lang niet is uitgekristalliseerd. Het is dan ook aardig om te zien dat hierover vanuit verschillende hoeken wordt nagedacht. Recentelijk stelde Egbert Jan van Bel (o.a. auteur van het boek Kloteklanten) op Marketingfacts de vraag wat nu precies de definitie van digital marketing is. En gisteren is Paul Blok een discussie gestart op Molblog over de naam en inhoud van de opleiding communication digital media. Een interessante discussie want ik ben zelf niet gelukkig met de door de HAN gekozen naam 'nieuwe media' en zou liever kiezen voor 'digital media' waarbij je binnen 'digital media' verschillende richtingen hebt (denk aan communicatie, techniek, journalistiek, etc). Genoeg voer voor discussie, binnenkort de digitale docenten maar eens bij elkaar aan tafel proberen te krijgen!

45 reacties

Interessant, keep me posted, ben erbij. Al geef ik vooral usability en search les, en af en toe onderdeeltjes van online marketing leergangen 😉

Beantwoord

Ben weliswaar docent van oorsprong maar geef vooralsnog slechts af en toe les in ‘digital marketing’ wil niettemin graag meedenken. Lijkt me sowieso goed plan om ook in dit verband de gebruikers i.e. degenen die opgeleid worden hierbij aan te haken. Want wat willen zij? Wat verwachten zij, wat missen ze nu nog? Kortom, wat kan beter in het huidige systeem?

Beantwoord

Keep mij ook posted (freelance docent nieuwe media & journalistiek, o.a. SvJ Utrecht).
En tja, what’s in a name? ‘Digital Media’ is dan al snel ‘alles op internet (en mobiel’. Voor journalistiek geldt dan: dat is dus zowel video, als audio, als tekst. Maar dat zijn juist drie afzonderlijke disciplines – tenminste, traditioneel. Misschien moet je wel van nieuwe communicatiemensen (zoals journalisten) verwachten dat ze van alle markten thuis zijn. Je kunt er ook voor pleiten dat TV-journalisten ook met YouTube en screencasting overweg kunnen, en dat schrijvend journalisten zowel voor de krant schrijven als hun weblog bijhouden.
Want hoe lang blijft het onderscheid tussen online en offline nog relevant? Internet wordt (of is?) het dominante communicatiemedium, voor entertainment, journalistiek en interpersoonlijke communicatie. Aparte opleidingen ‘digitale media’ voor communicatie en journalisitiek is een heel goed idee voor 1995, toen internet een niche-ding was.
Natuurlijk blijven er specialisten nodig. Een internetmarketeer gespecialiseerd in SEO hoeft niet dezelfde opleiding te doen als een specialist in traditionele vormen van face-to-face-reclame. Dus een zekere scheiding blijft relevant, maar je kunt bij opleidingen ook kijken naar verschillende afstudeerrichtingen: print, radio/tv of online. Of, beter nog: beeld, geluid en tekst. Maar waar blijft crossmedia dan?
Ik kom er zelf ook niet uit. Da’s nog een hard nootje om te kraken. Ik doe graag mee!

Beantwoord

Als coordinator van de specialisatie nieuwe media en journalistiek op de School voor Journalistiek in Utrecht, waar Jaap Stronks als gastdocent in april/mei/juni aan verbonden zal zijn (hoera!), stel ik mij twee vragen. Als eerste is dat de vraag hoe studenten journalistiek een assertieve houding aan te laten nemen tav de technologische veranderingen. Vrijwel zeker kunnen we de komende 10 jaar veranderingen verwachten zoals we die de afgelopen 10 jaar hebben gezien: van html naar cms, blogging, social media, instant messaging, sharing, komst vd communities, van mono naar multimediale producties, co-creating van nieuws met je lezers/gebruiker, en ga zomaar door… Elke keer dat nieuwe technologie de mogelijkheden van de journalist vergroot/verandert vraagt dat een vorm van acceptatie van die journalist van die verandering (ik hoef hier vast niet de anekdotes te vertellen van de journalisten die tot dik na 2000 er trots op waren dat ze geen email gebruikten).
Maar bovenal vraagt het volgens mij het vermogen om de verandering te duiden en vast te stellen of het een kwalitatieve verbetering oplevert van de nieuwsgaring, -verwerking en -publicatie.
Ik heb jaren met de studenten gefocust op het in ‘productie brengen’ van nieuwe technologie voor de journalist. In 1997 al startte ik met een lesgroep die wekelijks een ezine over media produceerde (www.medianl.nl). Op 30 april 1999 deden we live videostreamend verslag van het bezoek van de koningin aan Utrecht (vanuit een raam boven een coffeeshop aan de Vismarkt in het centrum). Vanuit oa Nieuw-Zeeland, Canada en Saoedie-Arabie kwamen reacties van geemigreerde Nederlanders die voor het eerst in jaren weer een koninginnedag hadden meegemaakt. In 2001 deden we een recordpoging om de grootste redactie ter wereld te worden, daarover hier meer.
Ondanks al die mooie projecten, ben ik mij gaan afvragen wat er werkelijk is blijven hangen bij de studenten, van wie er sommigen inmiddels al 8 jaar in de journalistiek werkzaam zijn. Nu ik erop terugkijk, denk ik dat van mij ze een ’truc’ leerden die ze op mijn verzoek toepasten. Ik zou de studenten van de afgelopen jaren voor de aardigheid weer eens bij elkaar moeten halen en vragen wat ze destijds met de ervaring gedaan hebben.

Tweede deel van mij post volgt hieronder.

Beantwoord

Tweede vraag die ik mij stel, heeft betrekking op de schaal waarop we de studenten journalistiek kennis moeten laten maken met de crossmedia. Willen we dat ze het allemaal gaan doen? Of kiezen we voor het opleiden van een groep specialisten die in de toekomst de richtinggevers zijn in de journalistieke media?

Daar zou ik het graag eens met jullie over willen hebben…
En om meteen een voorzet te geven nav het oproepje/verzoek van Marco. In de week van 2 of 9 juni zouden we op de Faculteit Communicatie en Journalistiek kunnen samenkomen om eea te bepraten. Ik regel ruimte/koffie/broodjes. Wellicht ook aardig om de studenten die die periode bij ons de specialisatie digitale journalistiek volgen erbij te betrekken. En als er nog andere lesgroep/colleges her en der in Nederland draaien, dan zijn die docenten en studenten ook van harte welkom

Wat denken jullie? Laat maar horen…

Beantwoord

Ik ben geen docent, maar ben vanaf 1 maart wel op zoek naar digitale studenten en krijg stageplaatsen beschikbaar. Ik blijf graag posted.

Beantwoord

Beantwoord

Lijkt mij een puik plan Job! Al kan ik me ook voorstellen dat Marco als initiator van een mogelijke get-together van nieuwemediadocenten de voorkeur geeft aan een andere (eerdere?) datum en lokatie. Er zijn iig nog best wat zaken om eens goed uit te denken. We hebben het bijvoorbeeld ook nog niet over het toepassen van nieuwe media in het onderwijs. Is gebruik van weblogs en screencasts een goed idee? En: hoe maak je gebruik van het wisselende kennisniveau van studenten?

Beantwoord

Nou, die meeting gaat wel komen lijkt me zo. Maar ik wil toch al graag wat eerder wat deskundige meningen horen m.b.t. mijn vragen op Molblog (http://www.molblog.nl/achtergrond/6565).

Ik zit nl binnenkort weer met mensen van de Hogeschool Rotterdam om rafel en dan kan ik die input alvast meenemen.

Mag ik dus lezers en reageerders uitnodigen een bijdrage te leveren? Dank alvast.

Beantwoord

Beantwoord

@allen: Die meting gaat er zeker komen gezien de animo. Dank alvast voor alle input!

@Paul: Ik ga zeker nog inhoudelijk reageren op je vragen. Moet er nog even goed over nadenken want ik ben er nog niet uit. Je namelijk wel gelijk dat digital media teveel aan techniek doet denken. Aan de andere kant is nieuwe media ook geen handige naam. Interactieve media dekt ook niet de lading omdat daarin face-to-face ook zou zitten. Kortom, nog best lastig!

@Job, Jaap: goede aanvullingen op de vragen. Welke middelen zet je wel/niet in en waarom.

Voor wie interesse heeft, we hebben op generation next ook een lijst van alle interactieve media opleidingen staan:
http://www.generation-next.nl/Opleiding

Jaap, heb jij wellicht een overzicht van opleidingen journalistiek die zich ook richten op digitale media?

Beantwoord

Beantwoord

@allen: Een waar genot om zoveel kennis en expertise m.b.t. digitale marketing/advertising (of hoe men het ook wilt noemen) bij elkaar te zien.

Vanuit het IAB (www.iab.nl) is er een specifieke taskforce opgericht, genaamd Opleidingen. Marco Derksen is voorzitter van het IAB (Nederland) maar voor velen wellicht al bekend. Zelf ben ik bestuursvoorzitter van de taskforce Opleidingen en aangezien een van de doelen van de tasforce is, het verhogen van de kennis en kwaliteit m.b.t. online advertising (in de breedste zin van het woord), is dit met name voor jullie erg interessant.

De taskforce Opleidingen zal namens het IAB een informatieve bijeenkomst organiseren, medio april, om kennis met elkaar te maken en eens te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen en wellicht zelfs lesprogramma’s op elkaar af te stemmen. Men kan zich voor de bijeenkomst aanmelden via het emailadres: [email]opleidingen@iab.nl[/email]

Het IAB zal de bijeekomst dan verder organiseren en coordineren. Voor meer specifieke informatie over de taskforce Opleidingen kunnen jullie naar hetzelfde emailadres mailen.

Met vriendelijke groet,

Ron Soechit

Beantwoord

@Ron: Lees ik het nu goed dat jij de bal oppakt en vanuit IAB een meeting gaat organiseren? Lijkt me prima. Binnenkort maar eens afstemmen!

Beantwoord

@Marco: Helemaal correct! We pakken het met alle plezier op, met name omdat het natuurlijk ook direct in lijn ligt met de activiteiten van het IAB en specifiek de Taskforce Opleidingen.

Beantwoord

Dan lijkt het journalistieke aspect het onderspit te delven, of heb ik het mis? Op zich valt daar wat voor te zeggen hoor, toch ook wel een andere tak van sport, iets dat ook een eigen brainstormsessie verdient (zoals wellicht voorgesteld door Job Twisk hierboven), waarbij we wel van elkaars ervaringen kunnen leren, omdat er ook raakvlakken zijn.

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Keep me posted! Lijkt me zeer interessante & leerzame meeting met jullie allen, ik denk dat er veel kennis & lesideeen uitgewisseld kunnen gaan worden.

Beantwoord

Profielfoto
Hennie op schreef:

Ben marketingdocent aan een grote HBO managementopleiding en worstelde een aantal jaar geleden met het dilemma “nieuwe” marketing vs “oude”. Onze opleiding is gebaseerd op competentiegericht onderwijs, dus kennis vs kunde. Maar hoe maak je studenten handelingsbekwaam in situaties die we nu nog niet kunnen inschatten, met technieken die nu nog niet bestaan en in een markt waar we ons nauwelijks een voorstelling van kunnen maken hoe die eruit gaat zien (the World is flat)?
Studenten zijn als tofu, al het goede zit er al in, maar de geur en smaak moet o.a. de opleiding (lees docent) toevoegen. Dat is ook met mooie van onderwijs, je kunt als docent in de prille carrière van de student het verschil maken. Maar wanneer je je alleen richt op de kennis die je als docent bezit, wanneer je jezelf als monopolist van kennis ziet, zit je goed fout. Zo loop je altijd een paar jaar achter en het collectief (de wereld is groot) weet altijd meer dan het individu. Mooie theorie, maar hoe mobiliseer je die “pool of knowledge”. Ik heb de laatste jaren heel wat geëxperimenteerd met nieuwe leermethodes, sommige succesvoller dan andere, maar inmiddels heb ik wel een paar technieken die zeker heel goed werken (ook volgens studenten) en die ik van harte kan aanbevelen. Wanneer iemand geïnteresseerd is hierover te horen, laat het me weten. Ben natuurlijk ook benieuwd naar jullie best-practices.

Beantwoord

Profielfoto
Ralf Fleuren op schreef:

Ik ben zeker ook geinteresseerd om krachten te bundelen etc. Ik geeft e-business/internet marketing bij Fontys en doe het nodige met nieuwe media.

Beantwoord

Hi there, Geef samen met Bram Alkema cursus new media management aan het Centrum voor Communicatie en Journalistiek van de HU & tot voor kort Reputatiemanagement (ja, ja heeft ook grote digitale invalshoek) en (e-business) strategy bij het Materprogramma van voorheen de HES.

Please keep me posted!

Beantwoord

Beantwoord

Ik zit bij de opleiding Communication & Multimedia Design aan de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden. Het filmpje wat je bovenin laat zien komt mij (ons) heel bekend in de oren. Onze opleiding bestaat nu 6,5 jaar en vanaf het begin werkt onze opleiding behoorlijk anders dan ik zelf gehad heb.

Wij hebben ook competentiegericht onderwijs, waarbinnen de student zelf kan bepalen hoe en wanneer hij competent wordt in bepaalde onderdelen.

Om competent te worden bieden we colleges en consulten, maar de student bepaalt zelf hoe en wanneer hij daar gebruik van maakt. Via persoonlijke begeleiding wordt hij gecoached om goed door de studie te lopen.

De accreditatie die we vorig jaar juni gehad hebben, pakte goed uit, met name op het onderwijsconcept.

Als jullie meer informatie willen over zowel de inhoud van onze opleiding als het onderwijsconcept, dan kunnen jullie altijd contact opnemen.

Beantwoord

Profielfoto
Karel Kolb op schreef:

Voor NUV aantal keer opgetreden als gastdocent in cursus digitaal uitgeven, beoordelingen cursisten telkens erg positief. *einde pitch* Ik blijf graag geinformeerd kortom.

Beantwoord

Profielfoto
erwin blom op schreef:

Tja, als je mensen leert alle middelen in te zetten om hun verhaal te vertellen of anderszins hun doel te bereiken, dan kom je met digital media ipv new media ook niet veel verder natuurlijk. Het lijkt me dat je mensen moet opleiden om creatief de breedte te benutten. de ene keer digitale media, de andere keer papier, de andere keer een evenement. En soms allemaal.

En als er een beter woord voor marketing bedacht kan worden, vind ik het ook goed! Maar dat zal wel persoonlijk zijn 😉

Beantwoord

Beantwoord

@marco een goede discussie. Nieuwe media is een ongrijpbaar begrip. Wat is nieuw, wat is oud? Aan de andere kant ‘ruikt’ digitale media misschien weer wat te veel naar techniek, code en dergelijke. Een andere richting van de studie er aan verbinden kan ook weer lastig zijn. Want niet alleen journalisten, maar ook marketeers, PR mensen, P&Oers e.d moeten hier over leren. De klap komt waarschijnlijk pas later als de digitale media meer en meer worden geïntegreerd in alle facetten van alle opleidingen die gegeven worden. Maar dan zijn we waarschijnlijk wel een aardig eindje verder.

Overigens heb ik in het verleden cursussen digitalisering en internet e.d. gegeven aan overheidsinstanties. Ik zou best geïnteresseerd zijn op deze manier weer betrokken te worden.

Beantwoord

Profielfoto
Corne op schreef:

Marco, goed te horen dat we niet alleen aan de Hanze te maken hebben met de problemen rondom de naamgeving. Lijkt me leuk om aan te sluiten. Wie neemt het initiatief?

Beantwoord

Ah, zie dat het gelukt is om een reactie te plaatsen Corne, heel goed!

Ik zal kijken of we vanuit IAB het initiatief kunnen nemen. Is er bezwaar tegen Arnhem als locatie? Wellicht kan ik eea regelen op de HAN.

Beantwoord

Beantwoord

@Paul:

Ha die Paul, het wordt names het IAB, Taskforce Opleidingen opgepakt. Zelf ben ik daar de bestuursvoorzitter van. Echter Marco is de directeur van het IAB Nederland en is daar zeer nauw bij betrokken (vandaar dat hij locatie e.d. regelt). Zodra de details bekend zijn wordt het richting jullie gecommuniceerd.

Bedankt. Voor specifieke vragen kun je ook altijd even mailen naar [email]opleidingen@iab.nl[/email]

Beantwoord

Beste Marco, Paul en anderen,

Los van de inhoud, is het ook zinvol om te kijken of je invulling kunt geven aan de personele behoefte. Zelf heb ik mijn eigen ‘crossmediale’ bedrijf http://www.orangearia.nl en geef ik de minor Crossmedia aan vierdejaars van de Hogeschool van Rotterdam.

Ik kan iedere zelfstandige aanraden om een aantal uur per week les te gaan geven. De studenten die ik heb, zijn zeer gemotiveerd, het werk is goed in te plannen en ook de inkomsten vallen helemaal niet tegen.

Het lesgeven geeft mij voldoening doordat ik mijn praktijkkennis kan overdragen, terwijl ik van de studenten (crossmediale gebruikers van het eerste uur) ook weer veel leer. En onbedoeld bij-effect van het lesgeven is dat vele talenten aan een goede stageplaats heb kunnen helpen.

Kortom: laten wij als professionals ook eens kijken hoe we bij kunnen dragen aan het enorme personele probleem dat heerst op de HBO’s. Dat valt mooi te combineren met het initiatief van Marco, dat ik geheel ondersteun.

Michel Penterman

Beantwoord

Beantwoord

Ben al een tijdje niet meer actief als marketing docent (maar puur nog arbeidsmarkt communicatie, dat toch dichter tegen P&O dan Marketing aan zit). Het is wel interessante materie, alleen ben ik er niet zeker van dat je het uberhaupt als opleiding in een apart kader moet gieten.

Wat we hier namelijk weer mee krijgen is dat er heel sterk op één onderdeel gefocust wordt, terwijl juist de cross overs zo sterk zijn. Een event met een social netwerk site (een Ning b.v.), etc etc. Dat werkt vaak het beste.

En de naam? Dat is niet zo relevant denk ik. Technische het best dekkende zou IP driven marketing zijn misschien wel. Maar dat komt ook meteen weer technisch over. Het voordeel van nieuwe media is dat je dan ook moet zorgen dat je nieuw blijft en blijft verversen 🙂

Beantwoord

Interessante posting van Roeland Stekelenburg (NOS) over het begrip nieuwe media:

[i](…) Van de vele pogingen die in de literatuur worden gedaan, spreekt de definitie van Mark Poster het meeste aan. Hij stelt dat de belangrijkste eigenschap van Nieuwe Media is dat ze ‘undetermined’ zijn. Met undetermined bedoelt Poster dat we eigenlijk nog niet zo goed weten wat we er mee aan moeten. Daarom zien we in de beginfase van een nieuwe medium vaak dat het aanbod enorm lijkt op het aanbod op de oude, traditionele media. (…)[/i]

Beantwoord

Profielfoto
Tom Smulders op schreef:

Marco,

Goed initiatief voor 13 mei. Als er plaats is maak ik me graag vrij om deel te nemen aan de bijeenkomst.
Ik ben bezig om voor het najaar het vak nieuwe media (e-commerce) voor derdejaars CE studenten op te zetten.

Gegroet Tom Smulders

Beantwoord

Profielfoto
Mark Deuze op schreef:

mooi initiatief. werk hier zelf al enige tijd aan in binnen- en buitenland (zie ook Journalistiek en Nieuwe Media in Leiden), vooral vanuit het gezichtspunt van ‘nieuwe’ media professionals in de journalistiek, reclame, games, muziek, film & TV wereld.

ik ben 13 mei in Nederland en denk/praat graag mee!

los daarvan: eerst een fout mijnerzijds: Poster schreef niet over “un” maar “underdetermination”… dat wil niet zeggen dat Roeland’s gebruik van de definitie verkeerd is – ik kan me wel iets voorstellen bij een aparte club binnen het nieuwsbedrijf welke innovatie en experimenten aanjaagd (daar zijn bijna alle media in Nederland nu wel mee bezig (vgl. de afdeling Digitale Media van de Telegraaf Media Groep, de opzet van Multimedia Units binnen Wegener Nieuwsmedia, etc).

met “underdetermination” gaat het over de relatie burgerschap/publieke sfeer en de rol/vorm van media daarbij. Poster suggereert dat printmedia en elektronische (radio, tv, film) media elk een apart, duidelijk definieerbaar type burger aanspreken (en daarmee scheppen): bijvoorbeeld bij print hoort een rationeel, lineair denkend mens en een wereldbeeld dat bestaat uit absolute categorieen (denk aan het beat-system op dagbladredacties). Bij rtv hoort een non-lineair, “edited” wereldbeel, waarbij betekenis en waarheid onstaat uit een bewerkte versie van de werkelijkheid (compleet met feedbacks, slowmotion en fastforward), waarbij ook meer aandacht voor het persoonlijke. In de nieuwe media omgeving lopen al die constructies door elkaar – zijn vloeibaar zoals Monique constateert.

Wat nu gaande is: de ‘oude’ media (dwz print/elektronisch) migreren naar de ‘nieuwe’ media omgeving, waardoor elementen van alle media inelkaar gaan overlopen. Dat is deels de reden waarom er zoveel onrust en onzekerheid heerst: er is geen heldere overgang van oud naar nieuw of van een medium naar een ander medium – alle media lopen in elkaar over. Dat vraagt om nieuwe zakenmodellen, nieuwe vertelvormen, nieuwe creativiteit. Ik denk dat dat de essentie moet vormen van de aanpak in het onderwijs van digitale/nieuwe media, en in het management van innovatietrajecten binnen (nieuws-) organisaties.

Beantwoord

Profielfoto
Mark Deuze op schreef:

oeps, groot deel van mijn respons hoorde thuis op het forum van Stekelblog en niet hier… maar toch relevant omdat m.i. “underdetermination” (Poster) en “remediation” (Bolter & Grusin) tot de kern horen van het aansturen van onderwijs en onderzoek, samen met het “amplification/acceleration” concept van Agre.

ofwel, samengevat (en dit is mijn benadering in digitaal/nieuwe media onderwijs en onderzoek, voor wat het waard is): oude en nieuwe media lopen altijd in elkaar over (B&G), nieuwe media hebben componenten en kenmerken waarvan we de structurele betekenis en meerwaarde nog niet kunnen inschatten (P), en nieuwe media jagen trends, handelingen en gebruiken aan die al zichtbaar waren in oude media (A).

die 3 inzichten samen bieden een aardig houvast, waarbinnen verder nieuwe media in de definitie van Lievrouw & Livingstone (als “artifacts, activities and arrangements”, m.a.w. als hardware+software, als wat we daarmee uitspoken, en hoe die activiteit passen binnen bestaande sociale gebruiken) aan de orde kunnen komen.

zoiets?

Beantwoord

Bijeenkomst digitale docenten op 13 mei staat inmiddels vast. Locatie is Media Plaza in Utrecht enm het programma (onder voorbehoud) ziet er als volgt uit:

18.30 ontvangst
18.45 opening door Marco Derksen (IAB, taskforce opleidingen, onderzoek naar functienamen in bureauwereld)
19.00 spreker 1 (Robert Smit?), onderzoek onder adverteerders
19.15 spreker 2 (Paul Blok?), prikkelende stellingen?
19.30 start scenario-methodiek o.l.v. Remco Buisman, FutureConsult
21.45 einde scenario-methodiek
21.45-22.00 discussie

Geinteresseerden (er is ruimte voor max. 40 deelnemers) kunnen zich aanmelden bij roderick-at-iab.nl.

Beantwoord

Marco, kun je misschien ook iets meer vertellen over inhoud en opzet, indien daar ideeën over zijn? Bovenstaand programma geeft toch een beetje de indruk dat het vooral over marketing gaat.

Beantwoord

Invalshoek is inderdaad wel vanuit IAB, maar zeker scenario-methodiek zal verder gaan dan marketing-communicatie. Informeer anders even bij roderick-at-iab.nl over exacte invulling. Zij gaan er de komende weken mee aan de slag!

Beantwoord

Hmm… Ik weet het zo net niet. Ik vind het bijzonder dat hierboven zoveel gelijkgestemde reacties staan van docenten communicatie/marketing/journalistiek over de positionering van nieuwe media in het onderwijs; het is dan ook echt een onderwerp dat veel mensen herkennen en bij veel communicatie-opleidingen speelt.

Ik heb niet de indruk dat bovengenoemde bijeenkomst daarvoor representatief is. Dat is niet erg, maar dan zou ik daar duidelijk over zijn. Als de organisatoren de ambitie hebben een bijeenkomst te organiseren die dat wel is, dan is het aan hen om de beoogde inhoud van het programma voor te leggen aan degenen die hier gereageerd hebben. Ik ga daar niet achteraan mailen met de vraag of er asjeblieft ook een beetje aandacht voor journalistieke communicatie wordt besteed in zo’n bijeenkomst, zeker niet als het al rond is met een programma-omschrijving waar ik geen wijs uit kan worden.
Ik kan me goed voorstellen dat dit initiatief – dat op zichzelf prima is, lijkt me – iets anders is dan ik en anderen zoals Job voor ogen hadden (tot het tegendeel blijkt). In dat geval zullen we kijken of we zelf wat organiseren of anderen dat wellicht doen. Want het is goed dat er wat georganiseerd wordt en daar wil ik niet over zueren, maar het punt blijft dat ik de overeenkomst tussen een groot deel van de bijdragen hierboven en het programma niet zie.

Beantwoord

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (778)
Contact