Blog:

De werkweek van Marco Derksen

door Marco Derksen op

De werkweek van Marco Derksen

Geen idee hoe het komt maar ik word bijna dagelijks rond 6 uur wakker. Sprong ik dan tot voor kort snel onder de douche om thuis alvast aan de slag te gaan met de mailbox, het lezen van laatste online nieuws en het bijhouden van sociale netwerken als LinkedIn en Twitter. Tegenwoordig probeer ik minimaal 2-3 keer per week naar de sportschool te gaan.

Taeke Kuyvenhoven van Publishr.nl heeft me gevraagd of ik mijn week zou willen bijhouden voor de rubriek 'de werkweek van'. De komende vijf dagen dus een korte samenvatting van mijn werkzaamheden:

Vandaag lukt het me en rond 7 uur hang ik aan de fitnessapparaten in het Gelredome. Rond 9 uur kom ik aan op kantoor waar ik begin met het lezen van de ochtendkranten. De maandag is mijn vaste kantoordag en plan ik alleen interne afspraken. Met collega Simone Weber van Upstream Projects neem ik de externe projecten door, met Bram Fasseur de commerciele zaken van Marketingfacts en met Marloes Lammers de financiele administratie van Upstream. Het lijkt wel een echt bedrijf!

’s middags

Na de lunch heb ik een afspraak met Stephanie de Smale. Samen met Stephanie ben ik aan het kijken voor een nieuwe startup dat zich richt op de maatschappelijke stage. Vanaf schooljaar 2011-2012 is de maatschappelijke stage verplicht voor alle middelbare scholieren. De maatschappelijke stage houdt in dat jongeren vrijwilligerswerk doen tijdens hun middelbare schoolperiode. Maar hoe vinden scholen, leerlingen en organisaties elkaar? Daar heeft Stephanie een fantastisch idee voor bedacht dat we samen uitwerken. Voordat ik naar huis ga duik ik nog even in een aantal stukken voor het IAB, de branchevereniging voor de interactieve markt waar ik sinds 2007 voorzitter van ben. Er moeten nieuwe bestuursleden komen en ik stuur de kandidaatleden een toelichting over de vrijgekomen functies en hoe de nieuwe bestuursleden worden gekozen.

’s avonds

Na het eten met het hele gezin op de bank voor de tv. TV kijken is al jaren in ons gezin niet meer gewoon tv kijken. De meiden en ik hebben ofwel een boek of de laptop op schoot en kijken met een half oog naar de tv. De Wereld Draait Door, NOVA, Pauw & Witteman en de VPRO-avonden zijn favoriet bij ons. Vanavond heb ik een stapel leeswerk mee naar huis genomen en werk ik aan een presentatie over earned, owned and paid (bought) media. Tussendoor ben ik regelmatig te vinden op Twitter om commentaar te geven op de tv-programma’s die voorbij komen.

Dinsdag 16 maart – ’s morgens

Vanmorgen geen sport maar al vroeg achter de laptop om emails weg te werken, RSS-feeds te lezen en presentatie voor te bereiden voor vandaag. Vanmiddag presenteert de groep Uitgevers voor Vak en Wetenschap (UVW) van het Nederlands Uitgeversverbond (NUV) de uitkomsten van haar tweede trendonderzoek naar de mediabestedingen in vak- en professionele uitgeefproducten (zowel in print en online als in recruitment, product-, merk- en corporate communicatie). Na de presentaties van Rob Does, Alexandra Jankovich en Joris van Heukelom mag ik de paneldiscussie met de sprekers aftrappen aan de hand van een korte reflectie.

’s middags

Na het gebak (Marketingfactsicollega Matthijs van den Broek is jarig), pak ik de trein richting Amsterdam. Het is prachtig weer als ik aankom, drink een kop koffie in muziekgebouw ’t IJ, werk nog wat emails weg en loop dan door naar Pakhuis de Zwijger waar het seminar van het NUV plaatsvindt. Een interessante middag waar ca. 100 b2b-uitgevers bij elkaar zijn om de laatste onderzoeksresultaten over de b2b mediabestedingen te bespreken. De middag eindigt met een borrel en hapjes. Tijdens de borrel gesproken met mensen van Kluwer en Reed. Het wordt tijd voor een goed cross-mediaal b2b-onderzoek. Vanuit IAB maar eens kijken of we dit kunnen oppakken.

’s avonds

Laat thuis, de jongste ligt al op bed en de oudste gaat net naar bed. Werk nog wat laatste e-mails weg en sluit de avond met Pauw & Witteman.

Woensdag 17 maart – ’s morgens

De ochtend begint met een uurtje sporten en daarna pak ik de trein naar Nijmegen voor het gecombineerde congres van Health Valley en Reshape 2010. Sinds 1,5 jaar werken we vanuit Upstream Projects samen met Lucien Engelen, hoofd Actute Zorgregio Oost (AZO) van UMC St. Radboud, aan zorg 2.0-gerelateerde projekten. Naast Lucien staan er grote sprekers op het programma zoals Gerard Kleisterlee (CEO Philips), Clemens van Blitterswijk (Wetenschappelijk directeur MIRA) en Valerie Frissen (TNO). Vooral de presentatie van Clemens van Blitterswijk maakt indruk.

’s middags

Het middagprogramma van het congres is wat rommelig maar eindigt met een interessant slotdebat onder leiding van Jort Kelder, de lancering van de Digitale Poli’s en de aankondiging door Lucien Engelen van het Medicine 2.0-congres in Maastricht en TedX Maastricht.

’s avonds

Na de congresborrel ben ik uitgenodigd voor het netwerkdiner dat rond 11 uur is afgelopen. Met de trein naar huis waar ik nog wat laatste emails wegwerk en me voorbereid op de afspraken van morgen.

Donderdag 18 maart – ’s morgens

De eerste ochtend van de week waar ik rustig de tijd heb voor koffie, krant en klassieke muziek (mijn favoriete 3K’s om de dag mee te beginnen 😉 Om 9 uur de eerste afspraak op kantoor. Een zakelijke kennis is gestopt met zijn baan bij het Watermuseum en wil voor zichzelf beginnen. Samen brainstormen we over hoe hij dat het beste zou kunnen aanpakken. Daarna een afspraak met Gijsbregt Brouwer en Jesse Scholtes van Brightguys. Het is een orienterend gesprek om te kijken naar mogelijke samenwerking voor een sport 2.0-community.

’s middags

De eerste afspraak na de lunch is afgezegd wegens ziekte en dat geeft mij de tijd om te werken aan een dashboard voor HMH Backstage, een platform dat komende tijd moet uitgroeien tot een community van bezoekers Heineken Music Hall. Samen met o.a. Jan Douwe Kroeske ben ik betrokken bij de strategie en exploitatie van de community. Eind van de middag krijg ik nog twee marketingstudenten op bezoek die mij interviewen voor een speciale uitgave van de Informaatie, een uitgave van de Marketing Associatie Amsterdam. Het thema is 20 jaar marketing waarin we terugkijken naar de afgelopen 20 jaar en een voorspelling doen naar de toekomst van marketing.

’s avonds

Komende week zit ik met een overvolle agenda dus ik begin vast met de voorbereidingen van een lezing die ik ga houden voor VVV Midden Limburg. Het thema is toerisme 2.0 en ik surf wat op het internet op zoek naar goede voorbeelden. Twitter en tv bieden vanavond weinig afleiding dus ik kan lekker doorwerken.

Vrijdag 19 maart – ’s morgens

Na een uurtje sporten naar kantoor waar ik een koffie-afspraak heb met Gerard Dielessen (directeur NOS). Gerard zal per 1 mei 2010 aantreden als algemeen directeur bij NOC*NSF en ik leg hem het idee voor dat ik gisteren met Gijsbregt Brouwer heb besproken. Daarna een bespreking met Guus van Kleef, algemeen directeur van Omroep Gelderland. Vanuit het lokale communityplatform Arnhem Direct zijn we in gfesprek met de regionale omroep om te kijken naar een structurele samenwerking. Inhoudelijk zijn we er uit, het wachten is op een goedkeuring door het commissariaat van de media.

’s middags

Sinds kort organiseren we op kantoor een maandelijkse lunchpresentatie door een van de collega’s. Vandaag presenteert Bram Frasseur het business model canvas van Alex Osterwalder. Al snel volgt er een interessante discussie over hoe we dit canvas kunnen gebruiken voor onze eigen diensten. Krijgt zeker nog een vervolg.

Na de lunchpresentatie heb ik een afspraak met Stephanie de Smale en haar vader om de zakelijke aspecten te bespreken voor de nieuwe startup dat zich rich op maatschappelijke stage. De laatste afspraak van vandaag is met Gerjanne Tiemens en Serif Kurtdaylar, beiden van Arnhem Direct. We blikken o.a. terug op hoe we verslag hebben gedaan van de recente gemeenteraadsverkiezingen in Arnhem en bespreken hoe we verslag gaan leggen van de coalitievorming dat op dit moment plaatsvindt. De kans bestaat dat de PvdA voor het eerst in 40 jaar in Arnhem niet mee gaat besturen. Of toch wel?

’s avonds

Eenmaal thuis plof ik op de bank. Het weekend kan beginnen. Vanavond naar een optreden van Mala Vita in Luxor Live en zondag met de meiden naar Alice in Wonderland 3D. Verder geen enkele afspraak. Heerlijk!

1 reactie

Profielfoto
Taeke op schreef:

En dat terwijl ik op vakantie was 🙂

Leuk verhaal waarvoor dank!

grt,
Taeke

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1415)
Contact