Blog:

Van hierarchie naar netwerken

door Marco Derksen op

Van hierarchie naar netwerken

We kennen inmiddels allemaal wel de indrukwekkende cijfers over het gebruik van nieuwe media. Middels video's als Snippets from the Digital Age, Shift Happens (of één van de vele updates), Social Media Revolution (update) of Socialnomics proberen social media evangelisten organisaties te overtuigen dat de wereld echt aan het veranderen is. Ondanks dat het leuke en informatieve video's blijven, is het nu tijd dat er een volgende stap wordt gezet. Cruciaal daarbij is de vraag hoe organisaties en management moeten inspelen op het veranderende medialandschap en de daar aan gekoppelde gedragsverandering van medewerkers en klanten (zie ook 'Veranderend medialandschap leidt tot meer regie bij individu'). Door Sander Duivestein werd ik afgelopen week gewezen op de video Change Happens van

9 reacties

Beantwoord

@Marco: dan moet je toch snel mijn boek eens gaan lezen, want het is toch net iets anders. Rabo, Microsoft (en vele anderen) zijn wel bezig met het nieuwe werken, maar nieuw leiderschap is nog iets dat in veel gevallen ver weg is.

Je ziet wel stappen naar netwerk structuren hoor, daar niet van. Je ziet vooral ook delen ‘ontzuiling’ van organisaties. De echte organisatiestructuur wordt nog maar zelden aangepast, daar ligt in veel gevallen de crux. Ook de business modellen van veel organisaties worden niet aangepast, waardoor heel veel partijen nu ineens een probleem hebben. Als je zoals velen uurtje-factuurtje werkt betekent dat dus dat als je efficiënter werkt, je niet meer verdient. Oeps.

Dus netwerkstructuren? Ja, binnen de bestaande structuren ontstaan die wel. Toch ontbreken bij de meeste partijen nog de technologische ondersteuningen. KPN doet dit weer wel heel goed (http://www.rectec.nl/2010/07/02/interne-social-media-bij-kpn/), maar bij velen wordt hiervoor b.v. sharepoint ingezet. Dan weet je één ding zeker: niemand gaat het met plezier gebruiken (en dus wordt het niet gebruikt).

Beantwoord

Beantwoord

@Marco: dat is het zeker (in theorie…. volgens mij heb ik het één van jullie meegegeven, anders heeft Hanneke het laatst kado gekregen bij een lezing hoorde ik en zo niet, let me know, stuur ik je een recensie exemplaar op).

Beantwoord

De wereld is niet echt aan het veranderen. Het gaat om belangenanalyse, deze te vertalen naar veranderde mediaconsumptie, en vervolgens deze media daarop aan te passen vanuit een cultuuranalyse. Dan schep je een concept (en systeem) dat mensen wel prettig vinden en gaan gebruiken. Ook design is van wezenlijk belang. Bureau’s als SmartDesign kunnen er wat mij betreft niet genoeg zijn.
(Ik denk even aan de Amsterdamse nieuwe parkeermeters…)
Ben het met je eens Marco, het wordt nu tijd voor implicatie i.p.v. applicatie.

Organisaties en management moeten veranderen van een hierarchische naar een netwerkstructuur, maar wat impliceert dat? Dat is een cultuurvraag.
Bas van de Haterd heeft volledig gelijk: nieuw leiderschap is iets anders.
Zo weet ik van HP dat daar voortdurend innovatietalent mag komen preken, en voortdurend wordt personeel attent gemaakt op participatie en socialisatie. Maar dat is geen corporatie governance om een cultuur te veinzen vanuit HR perspectief, feitelijk worden medewerkers gestraft voor het gebruik van innovatie en kennisontwikkeling, uit angst voor verlies van controle en efficiency.
De wereld verandert niet. Dat inzien en belangenanalyse en cultuur centraal stellen bij strategie levert echter alsnog verandering op 🙂

Beantwoord

Niet mee eens Evert-Jan, de wereld veranderd wel. Grote organisaties veranderen niet, daarom gaan die ook langzaam één voor één ten onder. Niet allemaal, maar er zullen er veel verdwijnen en veel meer kleine(re) organisaties voor terugkomen. De wereld veranderd, grootscheeps, omdat mensen het niet meer pikken. Wat niet is veranderd is namelijk het menselijk gedrag en de menselijke wensen, die zijn hetzelfde als 100 jaar geleden. Alleen hebben we de afgelopen 100 jaar organisaties gemaakt waar mensen zich voor moesten aanpassen, nu moeten organisaties zich aanpassen aan de mensen (omdat het nooit zo makkelijk was een eigen bedrijf te beginnen) en dat kunnen de meeste niet.

Beantwoord

Nu dan zonder tikfouten 🙁

De wereld is niet echt aan het veranderen. Het gaat erom belangenanalyse centraal te stellen bij het initieren van innovatie, deze te vertalen en vervolgens media daarop aan te passen. Vanuit een cultuuranalyse. Dan schep je een concept (en systeem) dat mensen wel prettig vinden en gaan gebruiken. Ook design is van wezenlijk belang. Bureau’s als SmartDesign kunnen er wat mij betreft dan ook niet genoeg zijn. (Ik denk even aan de Amsterdamse nieuwe parkeermeters…)

Ben het met je eens Marco, het wordt nu tijd voor implicatie i.p.v. applicatie.
Organisaties en management moeten veranderen van een hierarchische naar een netwerkstructuur, maar wat impliceert dat? Dat is dus een cultuurvraag.
Bas van de Haterd heeft daarom gelijk: nieuw leiderschap is nog iets anders dan innovatie.
Zo weet ik van HP dat daar voortdurend innovatietalent mag komen preken, en intern wordt personeel voortdurend attent gemaakt op participatie en socialisatiemogelijkheden en (vooral) plannen.
Maar dat is slechts corporate governance om een cultuur te veinzen vanuit HR motieven. Feitelijk worden medewerkers zelfs gestraft voor het gebruik van innovatie en kennisontwikkeling, uit angst voor verlies van controle en efficiency.
De wereld verandert niet. Dat inzien en belangenanalyse en cultuur centraal stellen bij strategie levert echter alsnog verandering op. Alleen dan verandering die met plezier wordt ondergaan 🙂

Beantwoord

Eens Bas, ik wilde slechts vanuit dit perspectief de grootzakelijke motieven uitvergroten om iets duidelijk te maken.
Natuurlijk verandert de wereld. Al geruime tijd trouwens.. 😉

Beantwoord

Profielfoto
Pan Hong op schreef:

Zo weet ik van HP dat daar voortdurend innovatietalent mag komen preken, en intern wordt personeel voortdurend attent gemaakt op participatie en socialisatiemogelijkheden en (vooral) plannen.
Maar dat is slechts corporate governance om een cultuur te veinzen vanuit HR motieven. Feitelijk worden medewerkers zelfs gestraft voor het gebruik van innovatie en kennisontwikkeling, uit angst voor verlies van controle en efficiency.

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1315)
Contact