Blog:

De consument is geen koe, maar een kat

door Marco Derksen op

De consument is geen koe, maar een kat

Per toeval kwam ik vandaag een verslag tegen van een workshop van Ogilvy Belgie dat afgelopen zomer werd georganiseerd in Knokke. Oorspronkelijk stond ook blogvertising op het programma maar uiteindelijk is gekozen voor een iets andere invulling. Centrale thema: adverteren in een gedigitaliseerde samenleving is niet makkelijk, wel uitdagend.

Vroeger was het leven van een reclamemaker eenvoudig. Een product was bestemd voor een bepaalde doelgroep die via de keuze van de juiste media goed te bereiken was. Via die media vertelde je de leden van de doelgroep hoe ze over een bepaald product moesten denken. Werkte het niet? Meer geld ertegenaan gooien om meer mediaruimte te kopen.

Dat was dus vroeger. Jan Van Aken, algemeen directeur van Ogilvy: “De reclamemakers zagen de consument als een koe. Alle koeien gedragen zich min of meer hetzelfde. Ze krijgen tegelijk eten en worden tegelijk gemolken, op tijdstippen die lang op voorhand vastliggen. De consument van nu is geen koe, maar een kat. Een kat laat zich strelen wanneer hij daar zin in heeft, komt naar huis wanneer het hem schikt, en eet wanneer hij honger heeft. Soms is een kat heel aanhankelijk en zit-ie op je schoot te spinnen, maar op de meest onvoorspelbare momenten haalt hij naar je uit met zijn klauwen. Een kat heeft zijn eigen leven onder controle, een koe niet.”

De beeldspraak is duidelijk. De adverteerders hebben steeds minder controle over wat er met hun eigen boodschap gebeurt. In een tijdperk waar anonieme bloggers mee de publieke opinie kunnen bepalen, en ongecontroleerde virale marketing vaak meer impact heeft dan een doorwrochte planmatige aanpak, moeten reclamemakers er rekening mee houden dat hun rol drastisch gewijzigd is. “Daarover bestaat grote bezorgdheid bij adverteerders, en het vergt een specifieke aanpak van de kant van reclamemakers”, zegt Van Aken.

Ogilvy onderscheidt een vijftal belangrijke tendensen die er de oorzaak van zijn dat reclameboodschappen van morgen er anders moeten uitzien dan die van gisteren:

[b]Digitale immigranten versus digitale autochtonen[/b]
Er is een scheidslijn aan het ontstaan tussen enerzijds mensen die de gsm- en e-mailloze wereld nog bewust hebben meegemaakt (digitale immigranten), en anderzijds consumenten die van jongs af aan opgegroeid zijn met die digitale communicatiemiddelen (digitale autochtonen). De twee groepen gedragen zich anders, functioneren anders en denken volgens sommige wetenschappers zelfs anders. Digitale autochtonen (digital natives) verbazen zich niet over nieuwe technieken, ze hoeven die zelfs niet aan te leren. Het gaat bij hen allemaal vanzelf. Sommige studies wijzen erop dat digitale autochtonen sneller beslissingen nemen. Ze zouden ook associatiever en minder rechtlijnig denken. De digitale autochtonen zullen binnenkort de toonaangevende categorie gaan vormen.

[b]De consument neemt de controle over[/b]
Wie op Google de woorden “Belgacom” en “gratis telefoneren” intikt, komt terecht op een site waar verwezen wordt naar een onderzoek van Test-Aankoop waaruit blijkt dat Belgacom veel te duur is. Als adverteerder is het moeilijk opboksen tegen dat soort fenomenen. Reclamemakers zullen er rekening mee moeten houden dat consumenten zelf het heft in handen nemen. Een mooi voorbeeld daarvan zijn de zogenaamde spoof -reclamespotjes die steeds vaker opduiken op het internet. Vaak worden die in elkaar gestoken door amateurs. Dankzij de technologische vooruitgang is het verschil tussen professionele videocamera’s en toestellen voor de consumentenmarkt steeds kleiner geworden. Zo heeft een amateur ooit en nepspotje gemaakt voor Nike, met behulp van beelden van golfer Tiger Woods. Nike vond de spot zo goed dat het merk het filmpje in licht aangepaste versie op de eigen website plaatste. Waarna de oorspronkelijke maker een online-enqu

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1415)
Contact