Blog:

Crossing the Chasm

door Marco Derksen op

Crossing the Chasm

Everett Rogers stelde in Diffusion of Innovations (1962) vast dat de communicatie tussen mensen onderling de belangrijkste factor is bij het oppakken van vernieuwingen. Mensen kijken naar elkaar en wisselen ervaringen uit over nieuwe producten, nieuwe idee

Vijf elementen bepalen het adopteren van vernieuwingen:

  1. Relatief voordeel: we moeten ervan overtuigd zijn dat de innovatie een duidelijk voordeel biedt ten opzichte van de huidige praktijk. Dit voordeel moet aansluiten bij een werkelijke, bestaande behoefte.
  2. Compatibiliteit: een vernieuwing moet aansluiten bij onze bestaande normen en waarden en makkelijk in te passen zijn in het huidige gedrag.
  3. Complexiteit: we moeten ervan overtuigd zijn dat een innovatie niet moeilijk is om te begrijpen en te gebruiken. Des te complexer de vernieuwing, des te minder succesvol.
  4. Probeerbaarheid: innovaties zijn succesvoller wanneer wij ze eerst op kleine schaal kunnen uitproberen.
  5. Zichtbaarheid: vernieuwingen zijn succesvoller wanneer we de voordelen die anderen ervan hebben, eenvoudig kunnen waarnemen.

Geoffrey A. Moore constateerde echter dat voor technologische producten het model van Everett Rogers niet helemaal opging en ontwikkelde een aangepast model: Crossing the Chasm. Moore stelt dat er een kloof bestaat tussen visionairs en pragmatici omdat ze beide een andere verwachting hebben van nieuwe producten.

The Technology Adoption Life Cycle

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1415)
Contact