Blog:

Corporate bloggen: innovatief compensatiegedrag?

door Marco Derksen op

Corporate bloggen: innovatief compensatiegedrag?


Toeval of niet maar vandaag werd ik op twee publicaties gewezen over corporate bloggen die beide verwijzen naar 'The Corporate Blogging Book' van Debbie Weil (zie ook: Beginner's Guide to Business Blogging).

De eerste betreft een recensie van het boek door Roy Huiskes.

De tweede betreft een zoektocht naar de argumentatie achter corporate blogs door Luc de Ruijter. Volgens De Ruiter wordt in de literatuur het belangrijkste argument voor het inrichten van corporate bogs niet genoemd. Corporate blogs voorzien volgens hem in de schrijfbehoefte van medewerkers: [quote][i](...) Juist deze schrijfbehoefte vormt de kern van het ontstaan van blogs. Dit doen bloggers niet omdat wij daar als websurfers op zitten te wachten. Nee, dit doen ze omdat ze willen schrijven. Een blog faciliteert de behoefte gehoord en gelezen te worden. (...)[/i][/quote] (Foto: Andy P)

7 reacties

Een bedrijf dat gaat bloggen omdat de medewerkers behoefte hebben aan schrijven, slaat naar mijn idee de plank volledig mis. Zonder een goede strategie, doelstellingen, enz. is de kans groot dat de blog weinig succesvol zal zijn. Maar alleen een blogstrategie zonder mensen die graag willen bloggen… dat wordt uiteraard ook niks. Het is dus beide belangrijk.

Beantwoord

Beantwoord

@Marco:
Maar goed… dat schrijven is in veel bedrijven toch wel een bottleneck denk ik. Er zijn misschien wel mensen die willen schrijven, maar ja… die moeten dan ook de tijd daarvoor kunnen en mogen vrijmaken. Als het allemaal naast het gewone werk moet, dan wordt het een lastig verhaal.

Ik heb trouwens dat boek van Debbie Weil gelezen. Het is wel interessant, maar als ik iemand een boek over bloggen zou moeten aanraden, dan zou ik gaan voor Blog Marketing van Jeremy Wright.

Beantwoord

Ik geef zelf ook de voorkeur aan Blog Marketing van Jeremy Wright.

Ik denk overigens dat het tijd wordt voor een goed Nederlands (of op zijn minst Europees) boek over corporate blogging. Ik heb juli en augustus gereserveerd voor studie dus wellicht pak ik het op alhoewel ik nog zit te twijfelen of ik niet beter een boek kan schrijven over online communities en de impact op innovatie, marketing, communicatie, etc. Ga daar begin mei als ik Toscane ben eens over nadenken. Heb er nu al zin in!

Beantwoord

Ik ben er een paar maanden geleden al aan een blogboek begonnen, heb de grote lijnen op papier staan )totaal ruim 75 A4´tjes, regelafstand 1,5). Ik wil het eigenlijk voor de zomer klaar hebben (weet niet of dat gaat lukken). Ik zit alleen een beetje te zoeken naar de juiste aanpak. Niet te oppervlakkig want dan is het niet interessant voor iemand die al iets van bloggen weet, maar het mag ook niet te diepgaand worden, want dan is het ook voor de massa niet meer te volgen. Het moet er dus ergens tussenin worden, maar dat valt dus nog niet mee. En je ontkomt ook niet aan de internationale voorbeelden, want Nederlandse voorbeelden zijn er nog niet zoveel.

Ik heb trouwens nog wel wat input voor je als je iets wilt schrijven over de inpact op communicatie. Een documentje wat ik een paar maanden geleden heb geschreven over de invloed van bloggen op PR/communicatie en hoe ik denk dat in de toekomst RSS ingezet zou kunnen worden hierbij. Heel jammer trouwens dat ik destijds je presentatie bij VF heb gemist. Ik had dat documentje rond die tijd ook bij Arie op zijn bureau liggen en het had me erg interessant geleken om daarover te discussieren bij de offsite meeting. Of wat er in dat document staat technisch ook allemaal haalbaar is, dat weet ik niet (ben geen techneut). Ik wil het je wel mailen. Laat het me maar weten.

Caroline

Beantwoord

Interessant Caroline, misschien moeten we het samen oppakken!? Zou het overigens zeker een bepaalde diepgang meegeven; oppervlakkige boeken over blogs zijn er al voldoende.

Inderdaad jammer dat we elkaar destijds net hebben gemist bij VF.

Zeker interesse in je document!

Beantwoord

Profielfoto
Roy op schreef:

Zeker helemaal wat je daar meldt Caroline, bloggen moet leuk zijn en je wilt er ook nog graag een doel aan hangen. Als je niet beide factoren hebt dan is het nog niet verloren, maar wel stuk moeilijker geworden voor jezelf.

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1262)
Contact