Blog:

Consumenteninnovatie op het internet

door Marco Derksen op

Consumenteninnovatie op het internet

Mensen zijn altijd al creatief geweest, maar sinds het internet is dat nog meer gaan opvallen. Toch stellen veel mensen zich de vraag hoe innovatief dit alles is en waar het toe leidt. Gaat het echt om innovatie of is toch vooral veel geblaat en weinig wol? Komende dinsdag mag ik daar een korte presentatie over geven tijdens het ARCCI-seminar 'Consumenteninnovatie op het internet'. Bij deze een update en samenvatting van wat ik eerder heb geschreven over consumenteninnovaties op het internet:

Op Marketingfacts (een selectie):

Al eerder vroeg ik mij af wat het verschil is tussen al die termen die we gebruiken om hetzelfde aan te geven, namelijk het inzetten en laten samenwerken van consumenten aan nieuwe produkten en diensten. Nu, twee jaar later, is vooral het begrip crowdsourcing dat veelvoudig wordt gebruikt.

[b]Wat is crowdsourcing?[/b]
Crowdsourcing is een Engelstalig neologisme, gebruikt om een recente ontwikkeling aan te duiden, waarin organisaties (overheid, bedrijven, instituten) of personen gebruik maken van een grote groep niet vooraf gespecificeerde individuen (professionals, vrijwilligers, geinteresseerden) voor consultancy, innovatie, beleidsvorming en onderzoek. Hoewel crowdsourcing niet noodzakelijk via het internet hoeft te gebeuren, is dit wel de meest gebruikte manier.

De crowdsourcing-filosofie kwam dan ook begin van deze eeuw op gang, ten tijde van het web 2.0, onder meer door het boek The Wisdom of Crowds van James Surowiecki. Het is een ontwikkeling die voortvloeit uit de eerdere ontwikkeling van user-generated content. De term werd het eerst gebruikt door Jeff Howe en ontstond uit een samenvoeging van de term outsourcing met crowd, het Engelse woord voor menigte.

[b]Voorbeelden van crowdsourcing[/b]
Crowdsourcing-projecten lijken sterk op opensourceprojecten zoals Linux en Mozilla. Het publiek wordt direct bij de processen van organisaties betrokken. Crowdsourcing gaat uit van organisaties die uiteindelijk baat hebben bij de verbeteringen, idee?n of het werk van de community. De bijdragen kunnen beloond worden maar dit hoeft niet per se met geld te zijn.

InnoCentive
Het meest sprekende voorbeeld van crowdsourcing is wat mij betreft nog steeds het eerder genoemde InnoCentive, een open innovatie markt-plaats gelanceerd in 2001 waar ‘seekers’ (bijvoorbeeld multinationals als Procter & Gamble) problemen voorleggen aan de inmiddels meer dan 160.000 ‘solvers’. Andere voorbeelden van soortgelijke sites zijn NineSigma en YourEncore. In Nederland kennen we o.a. Battle of Concepts en RedesignMe.

Overige voorbeelden van crowdsourcing vinden we op oa wikipedia.org en openinnovators.net.

Niet iedereen is overigens onverdeeld positief over crowdsourcing:

[b]Co-creatie[/b]
Misschien is het dan ook interessanter om te kijken naar internet als platform voor samenwerking (of co-creatie) tussen organisaties en consumenten. Kijk voor de aardigheid naar dit interview van C.K. Prahalad door Rick Nieman:

[b]Businessmodel van consumentparticipatie[/b]
Veel organisaties worstelen met het businessmodel om op een efficiente manier consument- of burgerparticipatie in te zetten. Ik heb recentelijk de workshop Crafting Innovative Business Models van Alex Osterwalder mogen bijwonen en kan het iedereen aanraden om je eens te verdiepen in zijn werk.

[b]Tools[/b]

Er zijn tal van tools die we kunnen inzetten bij het stimuleren van consumenteninnovatie op het internet. We maken daarbij onderscheid in tools om te luisteren, faciliteren en participeren:

To be continued

5 reacties

Profielfoto
Edwin op schreef:

Het blijft interessante materie. Wat ik me wel afvraag is: hoe snel ga jij door je sheets als je spreekt van een ‘korte presentatie’? Met 110 dia’s ben je toch zeker wel een uur bezig, of vergis ik me?

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Leuk dat je met deze posting nog wat informatie toevoegt aan de presentatie, zowel voor wie hem wel en niet gezien heeft.

De quote van Steve Jobs die je aan het eind aanhaalt is denk ik een belangrijke opmerking. Je kunt wel continu bezig zijn met wat je doelgroep (klanten of gebruikers) willen, maar dat kan ten koste gaan van de langetermijnvisie en bruikbaarheid/beheerbaarheid van een product/medium/website. Luister naar je doelgroep maar blijf het in een breder verband zien.

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1415)
Contact