Case

Social media en de verkiezingen. Wat kiest Nederland?

Lees verder

De online meningsvorming via social media speelt nog steeds een grotere rol in het politieke debat. RTL Nieuws erkent deze invloed en heeft in de verkiezingsstrijd van 2013 in het programma ‘Wat kiest Nederland’ aan Upstream gevraagd de politieke discussies op social media inzichtelijk te maken.

N.b. dit is een ouder artikel en gaat niet over de gemeenteraadsverkiezingen van 2018

Op vele manieren is het mogelijk naar de online mening te luisteren. Upstream kan met het specialistische kennis over het inzetten van monitoringtools de grote hoeveelheden gegevens analyseren en vervolgens interpreteren. Over het aantonen en voorspellen van politieke ontwikkelingen op basis van de online discussie schreef Martijn Kriens voor Marketingfacts.nl enkele maanden geleden interessante blogposts.

In de weken voorafgaand aan de grote verkiezingsdag op woensdag 12 september levert Martijn dagelijks een bijdrage aan het RTL 4 programma ‘Wat Kiest Nederland’. Hierin brengt hij bijvoorbeeld mogelijke verkiezingsuitslagen en maakt veel besproken onderwerpen inzichtelijk. Dit is mogelijk in samenwerking met de social media en online monitoringtool van Coosto.

Daarnaast verschijnt er in de verkiezingstijd dagelijks een column van Martijn op de website en app van RTL Nieuws. Hierin geeft hij een analyse over de politieke discussie op social media van die dag. Dit kunnen bijvoorbeeld reacties zijn op opvallende uitspraken van de lijsttrekkers, maar ook welke partij op een bepaald moment het populairst is.

Credits header foto: Carlos Muza on Unsplash

Meer cases

Bekijk alle cases (12)
Contact