Blog:

Burgerhulp voor de journalist

door Marco Derksen op

Burgerhulp voor de journalist

Ter introductie van de nieuwe Volkskrant Weblog voor lezers, hebben Geert-Jan Bogaerts en Patrick Engelsma een artikel geschreven met als titel Burgerhulp voor de journalist. In het artikel, dat voor de meeste bloggers weinig nieuws bevat, een aardige impressie van het Zuid-Koreaanse OhmyNews. Voor veel iniatieven op dit gebied toch het grote voorbeeld.

(…) Het grote voorbeeld is het Zuid-Koreaanse OhmyNews. Deze nieuwssite opereert onder het adagium ‘iedereen is een verslaggever’. Journalisten zijn geen exotische soort met bijzondere kenmerken of professionele kwaliteiten, aldus grondlegger Oh Yeon Hu. Iedereen die op zoek is naar nieuwe ontwikkelingen, daarover schrijft en ze deelt met anderen, is journalist, stelt hij.

Oh begon eind 1999 met twintig stukken van burgerjournalisten. Inmiddels stelt hij 39 duizend verslaggevers te hebben. En, niet onbelangrijk: sinds 2003 maakt OhmyNews winst. ‘Log in en maak deel uit van de geschiedenis’, heet het.

Op een ironische wijze evolueert zo de term ‘participerende journalistiek’ tot het tegendeel van wat het ooit was. Mediakenners bedachten het begrip in de maatschappijkritische jaren zestig, toen journalisten geacht werden uit hun ivoren toren te komen en deel te nemen aan de maatschappelijke processen. Inmiddels wordt met de term bedoeld dat de burgers, vroeger het lijdend voorwerp van media-aandacht, zelf het heft in handen nemen en de inhoud van de media bepalen.

Toch is ook die burgerjournalistiek geen recept voor succes: soortgelijke projecten in andere delen van de wereld blijken faliekante mislukkingen. Het ligt voor de hand Ohs welslagen te verklaren uit de inzet van professionele journalisten. Hij heeft een centrale redactie van 75 mensen, die alle ingezonden verhalen beoordelen c6 , selecteren en publiceren. De deelnemers ontvangen bovendien een beloning van 20 duizend won (17 euro) voor een stuk op de voorpagina. Een bescheiden vergoeding weliswaar, maar toch een die wellich 1481 t een zekere inzet en kwaliteit waarborgt.

Als het aantal van 39 duizend verslaggevers klopt, dan heeft OhmyNews in ieder geval kwantiteit. De kwaliteit is wisselend. Maar invloedrijk is de site zeker: veel politieke waarnemers denken dat de site een belangrijke rol heeft gespeeld in de verkiezing van de relatief progressieve Roo Myo Hun tot president in 2003. Ohs motivatie komt hoe dan ook bekend voor: hij vond dat het Zuid-Koreaanse medialandschap te veel werd gedomineerd door conservatieve krachten. Met OhmyNews moest er meer evenwicht komen tussen progressieven en conservatieven.

Wie om objectiviteit gaat roepen, is bij Oh en alle andere burgerjournalisten aan het verkeerde adres. Hun stukken worden niet geschreven met objectiviteit als uitgangspunt; andere journalistieke principes als hoor en wederhoor en de scheiding van feiten en meningen, vinden evenmin veel erkenning. Auteurs moeten zoveel mogelijk zichzelf zijn. Belangrijkste eis is betrokkenheid: een goed voorbeeld is de vrouw die een lingeriezaak runt en een stuk inzendt over hoe moeilijk de kleine middenstander het heeft.(…)

Bron:
Burgerhulp voor de journalist

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1415)
Contact