Blog:

Boris Nihom's visie op word-of-mouth (WOM)

door Marco Derksen op

Boris Nihom's visie op word-of-mouth (WOM)

De aandacht voor word-of-mouth (WOM) is de afgelopen jaren explosief gegroeid. Dit is te zien aan zowel de stijgende uitgaven aan word-of-mouth marketing, als de grote hoeveelheid managementboeken over dit onderwerp. Desondanks is WOM voor velen nog een complex en ongrijpbaar begrip. Reden voor Boris Nihom om tijdens zijn studie communicatiewetenschap en filosofie aan de Universiteit van Amsterdam onderzoek te doen naar de basis van positieve word-of-mouth. Vandaag presenteert hij tijdens een SWOCC-sessie zijn publicatie 'Moet je horen, een onderzoek naar de basis van positieve word-of-mouth'.

Aan de hand van literatuuronderzoek over de laatste 50 jaar wordt het principe achter WOM blootgelegd. Het eerste deel van de publicatie is een algemene beschrijving van het fenomeen WOM (dat wordt gedefinieerd als informele communicatie, tussen een ogenschijnlijk niet-commerciele zender en een of meerdere ontvangers over een merk, product, organisatie of dienst). Drie maatschappelijke veranderingen die het belang van WOM hebben doen toenemen zijn excess (toenemende hoeveelheid informatie), access (toegang tot communicatiekanalen) en participatie (betrekken van consumenten bij het handelen van een onderneming).

Het volledige model voor het vergroten van de kans op WOM (bron: Boris Nihom, 2009)

In het tweede deel van de publicatie wordt toegewerkt naar een nieuw model voor WOM (zie bovenstaand figuur). Nihom onderscheidt daarin drie typen factoren die bepalend zijn voor de kans op positieve WOM: persoonlijkheidsfactoren, sturingsfactoren en sociale factoren.

In het derde en laatste deel gaat Nihom in op de praktijk met aandacht voor hoe het WOM-model kan worden gebruikt voor segmentatie, ie het identificeren en selecteren van de WOM-doelgroep, en het stimuleren van WOM.

Samenvattend is de publicatie meer dan de moeite waard om te lezen. Vooral een theoretisch naslagwerk, maar het WOM-model biedt een aardige kapstok voor het opzetten van WOM-campagnes. Ben benieuwd of naast de publicatie ook zijn presentatie van vandaag nog online komt te staan.

Meer lezen over word-of-mouth (WOM):

3 reacties

Beantwoord

Inmiddels ook de presentatie van Boris ontvangen en deze (via slideshare) toegevoegd aan bovenstaande blogposting.

Beantwoord

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1262)
Contact