Blog:

Bij Klootwijk aan tafel

door Marco Derksen op

Bij Klootwijk aan tafel

Gisteren samen met Dick Veerman op bezoek geweest bij Wouter Klootwijk waar we een heerlijk stuk lendefilet van de Berkshire varken van de Cobb BBQ hebben gegeten. Tijdens het eten hebben we o.a. gediscussieerd over de toekomst van (food)journalistiek en op welke manier commercie daarin een rol gaat spelen.

Klootwijk, de laatste jaren vooral bekend van Klootwijk aan Zee en Keuringsdienst van Waarden, is een no-nonsense journalist die gewoon zegt en schrijft wat hij vindt. Redactie en commercie zijn voor hem twee gescheiden werelden en dat zal wat hem betreft ook zo moeten blijven.

Ik ben echter van mening dat scheiding van redactie en commercie niet lang stand meer zal houden. De consument zal daar ook steeds minder moeite mee hebben blijkt uit een recent promotie-onderzoek van Eva van Reijmersdal. Sleutelwoord is authenticiteit. Een begrip dat veel adverteerders overigens nog niet helemaal begrijpen (zie als voorbeeld Een slecht gesprek met ING). De consument is echter niet dom en zal bedrog genadeloos afstraffen. Dat wat we nu op kleine schaal ervaren op weblogs, zal straks gemeengoed zijn voor alle media.

We zullen wel zien wat de toekomst ons brengt; feit is wel dat het spannende tijden zijn voor de journalistiek!

2 reacties

Profielfoto
David de Boer op schreef:

Het succes van het foodtijdschrift delicious in Australie, UK en nu ook in Nederland bewijst dat foodjournalistiek en commercie prima samengaan. Uit onderzoek dat Sanoma Uitgevers onder delicious-lezers heeft uitgevoerd blijkt de huidige food-media-consument ‘branded content’ te waarderen, zolang de ‘branded content’ op de juiste wijze wordt ingevuld. De juiste toon en vorm vinden is niet eenvoudig. Bij delicious lijkt de juiste vorm te zijn gevonden. Delicious heeft een paar prachtige voorbeelden van – door lezers hooggewaardeerde -‘branded content’ met Hertog ijs.

David de Boer

Beantwoord

Kan ik die voorbeelden ook online vinden David? Wie is de auteur en hoe hebben jullie zijn onafhankelijkheid gewaarborgd?

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1415)
Contact