Blog:

Bavaria Babes scoren met Dutch Dress

door Marco Derksen op

Bavaria Babes scoren met Dutch Dress

De Bavaria DutchDress (video) scoorde als WK inhaakactie al in de Oranje Barometer en de Fan Buzz Radar maar na de succesvolle flashmob tijdens de oefeninterland tegen Mexico (video), scoorden de Bavaria Babes nu ook op het WK Voetbal in Zuid Afrika. Tijdens de WK-wedstrijd Nederland-Denemarken gisteren werden er 36 dames door de wereldvoetbalbond FIFA uit het stadion verwijderd. De dames droegen de oranje jurken van Bavaria. De bierbrouwer is geen commercieel partner van de FIFA (concurrent Budweiser is wel partner) en mag daarom geen reclame maken tijdens het evenement. Maar op de jurken staat geen merknaam. Bovendien gaf Bavaria eerder aan dat vrouwen vooral zelf vragen naar de zogeheten DutchDress. Dat zij vervolgens de jurken meenemen naar het stadion, daar kan het bedrijf niets aan doen, aldus de bierbrouwer. Bavaria-directeur Peer Swinkels heeft inmiddels toegegeven dat enkele dames betaald zijn om in de jurk het stadion in te gaan. Bavaria heeft voor hen de vliegtickets en het verblijf betaald. Een prachtig voorbeeld van ambush marketing dat door de (domme) actie van FIFA inmiddels wereldwijd aandacht krijgt in de media. Voor wie het allemaal eens rustig wil 'nalezen':

Bavaria Babes tijdens de WK-wedstrijd Nederland – Denemarken:

Nederlandse media (selectie):

15-06: Sex, bier en voetbal
15-06: Bavaria’s geheime ‘Heineken’-wapen
15-06: Bavaria-babes opgepakt in Johannesburg
15-06: BuZa roept ambassadeur ZA op matje om Bavaria Babes
15-06: Bavaria betaalde verwijderde ‘Bavaria-babes’
15-06: Fifa beticht Bavaria van marketingstunt
15-06: Vraagtekens Oranje-babes
15-06: Bavaria Babes gegijzeld
15-06: Ministerie wil uitleg over aanhouding Bavaria-babes
15-06: Ministerie wil uitleg over aanhouding Bavaria-babes
15-06: FIFA laat ’babes’ in oranje jurk oppakken
15-06: FIFA laat Bavaria-babes arresteren
15-06: Bavaria betaalde opgepakte Oranje-babes
15-06: Nederland: vragen over Bavaria-jurkjes
14-06: Oranje babes opgepakt door de FIFA
14-06: Exclusief: Meiden van Bavaria – FIFA: 1-0
02-06: DeOndernemer ontmaskert Bavaria-babes
31-05: KNVB scant kaarten tegen Bavaria-babes
29-05: Jacht op ‘Bavaria-babes’ geopend
28-05: Woede om Bavaria-babes
26-05: Nederland – Mexico Flashmob Dutchdress
21-05: Oranje Dutch Dress groot succes (met hét reclamefilmpje)
27-04: Sylvie van der Vaart in het WK-jurkje van Bavaria (The DutchDress)

Buitenlandse media (selectie):
image

15-06: FIFA zet Oranje Bavaria-babes uit het stadion
15-06: Sponsor betaalde WK-trip opgepakte bierbabes Oranje
15-06: Fifa acts after ‘ambush marketing’ by Dutch brewery
15-06: Another triumph for Fifa’s chillingly efficient rights protection team
15-06: The orange ambush: How 36 stunning models posing as Holland fans gatecrashed the World Cup for a beer ad
15-06: Die “Beer-Babes”-Affäre
15-06: La FIFA expulsa a 36 holandesas del estadio por llevar ropa de firma no patrocinadora
15-06: ITV Pundit ‘Naive’ Over World Cup Tickets

Bavaria:
Bavaria Dutch Dress (tv-commercial)
DutchDress van Bavaria: het wordt een mooi WK! (tv-commercial)
Bavaria DutchDress (foto’s)

10 reacties

Vanavond in tv-programma’s als NOS Journaal, EenVandaag en RTL Boulevard ook aandacht voor de marketingstunt van Bavaria. In veel buitenlandse dagbladen was er zelfs meer aandacht voor de Bavaria Babes dan voor de wedstrijd zelf!

Beantwoord

Deze vorm van marketing is veel ouder dan je zou denken. Het gaat bijv. al terug tot de marathon van Berlijn in 1996. Adidas was hoofdsponsor maar Nike ( of liever gezegd het reclamebureau van Nike) plakte de stad vol met posters van een ruim 70 jaar oude loper in Nike shirt. Ene Heinrich. Deze bejaarde, maar fitte Duitser was de oudste deelnemer. Met de slogan ” Go Heinrich Go ” werd zo vooraf een enorme aandacht gegeneerd en was de free publicity voor Nike tijdens de uiteindelijke wedstrijd een groot succes. Heinrich kwam aan de finish in Nike kleding en met Nike schoeisel en stond hierbij volop in de media schijnwerpers.

Beantwoord

Vanmorgen in de mailbox een link naar een muziekvideo van Dennis Bax (ex Gouden Kooi) die op 5 juni is gemaakt bij de arena in Amsterdam. Nu hebben ze daar (per toeval) ook de bavaria babes in opgenomen die daar ook aanwezig waren. Gaat Parapapapa van Dennis Bax de hit worden van dit WK?

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Die kleine brouwerij uit Lieshout maakt met haar oranje jurkjes nogal wat bootjes los. Meer dan vooraf voorzien als je het mij vraagt. Een historische marketing case is geschreven. Ze zal ongetwijfeld een hoop reclamebureaus inspireren tot meer ambush campagnes. De KNVB is namens Nederland / Belgie in de race bij de FIFA voor de organisatie van het WK in 2018. Een paar weken geleden werd het bidbook ingediend bij de FIFA met o.a. Gullit, Cruyff en van Himst op de fiets. Dat de FIFA “not amused” is heeft te maken met verplichtingen naar hoofdsponsor Budweiser; een biermerk in Belgische handen (Anhauser Busch – Inbev) met een beursnotering in Brussel en NEW York. De KNVB heeft Heineken als hoofdsponsor, een van de laatste Nederlandse brouwerijen genoteerd aan de AEX. Als ik het goed begrijp heeft de FIFA nu laten weten dat als de actie niet stopt; “wij” daarmee ook de organisatie van het WK in 2018 wel kunnen vergeten. Daarmee zetten sponsors, indirect (via de KNVB en FIFA) druk op een ketel van nationaal belang. Voetbal op internationaal niveau is miljarden business. Het gaat niet meer alleen over de sport. Zonder sponsors, geen centen en zonder centen…. De introductie van een zwabberbal is een voorbeeld waarbij je vraagtekens kunt plaatsen. Een commercieel Adidas product dat via het WK vermarkt wordt. Maling aan het principe “respect the game”. Dit is nu al het WK van de keepersblunders. Ligt dat nu aan die keepers of zou die bal er mee te maken hebben? De hoofdsponsors steken er vele miljoenen euro’s in. Onderzoek toont sinds 1998 keer op keer aan dat het rendement hiervan rondweg laag is.http://www.adformatie.nl/nieuws/bericht/bekendheid-wk-sponsors-niet-groot/ Als dit beperkte rendement ook nog eens versterkt wordt door ambush horzels wordt de grote beer boos. De traditionele WK business case komt verder onder druk. Alles verandert doorlopend. Zo werkt innovatie. De media is een katalysator. Wat een paar studenten in (unbranded) jurkjes al niet teweeg kunnen brengen….

Beantwoord

Gezwicht voor de druk van de FIFA, genoeg succes behaald met de jurkjesactie of geschrokken van de arrestatie van de vrouwen die het had ingezet voor een promotiecampagne? Bavaria stopt in ieder geval met zijn publiciteitscampagne rondom de inmiddels wereldwijd bekende Dutch Dress.

Beantwoord

De soap rond de Dutchdress van Bavaria lijkt voorbij. De rechter in Johannesburg in Zuid-Afrika heeft de aanklacht tegen twee ‘Bavaria-vrouwen’ eerder deze week ingetrokken. De Bavaria-babes zijn inmiddels weer in Nederland. Barbara Castelein en Mirte Nieuwpoort landden donderdag op Schiphol (video).

Beantwoord

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1415)
Contact