Analyse Tweede Kamerverkiezingen op basis van sociale media

door Marco Derksen op

Analyse Tweede Kamerverkiezingen op basis van sociale media

Over een paar weken staan we allemaal weer in het stemhokje voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die dag brengt zo ongeveer elk zichzelf respecterend onderzoeksbureau een voorspelling over wat Nederland gaat kiezen. Dat geldt niet alleen voor de traditionele onderzoeksbureaus, maar ook voor bureaus die gebruik maken van social media monitoring tools. Een overzicht!
Wat kiest Nederland - Met Frits Wester over social media monitoring over verkiezingen op social media

Het volgen van de verkiezingen op social media

  • Eerder al kondigden wij aan dat collega Martijn Kriens in samenwerking met Coosto de politieke stemming van Nederland in kaart brengt bij RTL Nieuws.
  • Research en Consultancy bureau Marketresponse heeft op basis van Teezir data de website Wiestemtwat.nl ontwikkeld die verschillende onderwerpen rondom de huidige verkiezingen grafisch weergeeft.
  • Elke maandag- en vrijdagochtend tussen 6 en half 7 op BNR geeft Thijs Sprangers van KREM inzicht in de politieke discussies op social media waarbij gebruik wordt gemaakt van de inzichten die zijn verkregen via buzzmonitoringtool Radian6.
  • Buzzpeil, een initiatief van Bureau Spraakwater, toont wekelijks opiniepeilingen die gemaakt zijn op basis van Tracebuzz-analyses. De peilingen van Buzzpeil worden o.a. gebruikt door Allepeilingen.com, opinieplatform DeJaap, de Coalitiechecker en NLkiest.
  • Samen met Frankwatching publiceert onderzoeksbureau DamKam maandelijks een TwitterMonitor over de politieke ontwikkelingen in Den Haag.
  • Byelex Multi Media doet op basis van online media monitoring tool Buzztalk een voorspelling van de tweede kamerverkiezingen op Predict.nl.
  • Monitoren van verkiezingen tijdens de verkiezingen
  • Upstream kennissessie: Politiek, verkiezingen en sociale media

De online meningsvorming via social media speelt nog steeds een grotere rol in het politieke debat. RTL Nieuws erkent deze invloed en heeft in de verkiezingsstrijd van 2013 in het programma ‘Wat kiest Nederland’ aan Upstream gevraagd de politieke discussies op social media inzichtelijk te maken. Lees ook de case Social media en de verkiezingen. Wat kiest Nederland? 

 

2 reacties

Beantwoord

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1415)
Contact