Blog:

A Vision of Students Today

door Marco Derksen op

A Vision of Students Today

Eerder deze week verwees ik nog naar Information R/evolution en The Machine is Us/ing Us. Twee korte video's die op prachtige wijze een tijdbeeld neerzetten. Beide video's zijn gemaakt door cultureel antropoloog Michael Wesch van Kansas State University. Vandaag wees Edwin Mijnsbergen me op nog zo'n geweldige video van Wesh getiteld A Vision of Students Today.

Het filmpje begint met een uitspraak van Marshall McLuhan uit 1967:

[i][quote](…) Today’s child is bewildered when he enters the 19th century environment that still characterizes the educational establishment where information is scarce but ordered and structured by fragmented, classified patterns subjects and schedules. (…)[/quote][/i]

Vervolgens volgt een samenvatting van de meest belangrijke karakteristieken van de hedendaagse student – hoe ze leren, wat ze moeten leren, wat ze willen leren, hun ambities en dromen, hoe hun toekomst er uit ziet en wat voor veranderingen ze te wachten staan. Wesch maakte deze video samen met 200 van zijn studenten van de Kansas State University.

Een aantal quotes uit het filmpje (mede met dank aan Tony Bosma):

  • 18 percent of my teachers know my name
  • I complete 49% of my readings of which 26% are relevant to my life
  • I buy hundred dollar textbooks that I never open
  • I will read 8 books this year, 2300 webpages and 1281 facebook profiles
  • I will write 42 pages for class and over 500 pages of email
  • I get 7 hours sleep each night
  • I spend 1,5 hours watching tv each night
  • I spend 3,5 hours a day online
  • I listen to music 2,5 hours a day
  • I spend 2 hours on my cellphone
  • spend 3 hours in class
  • 2 hours eating
  • I work 2 hours every day
  • 3 hours studying
  • thats a total of 26,5 hours per day
  • I am a multi-tasker (I have to be)
  • I will be $20,000 in debt after graduation
  • I’m one of the lucky ones
  • Over 1 billion people makes less than $1 a day
  • This laptop costs more than some people in the world make in a year
  • When I graduate I will probably have a job that doesn’t exist today

En zo gaan de studenten in het filmpje nog even verder maar de boodschap is duidelijk. Het onderwijs moet veranderen om aan de wensen van de hedendaagse en vooral toekomstige generatie studenten tegemoet te komen. Een uitdaging waar veel collega’s al jaren aan werken en waar ik sinds kort ook een bijdrage aan mag leveren.

To be continued

15 reacties

Profielfoto
Koen Roumen op schreef:

“thats a total of 26,5 hours per day”

😉

Ik herken mezelf wel behoorlijk in de statements uit het filmpje. Sterker nog, ik denk dat 99% ook op mij van toepassing is.

Wat betreft de college’s:
Het systeem van ‘college’s’ klopt ook niet, denk ik. Iemand die 3 uur lang voor een klaslokaal staat te praten, trekt wel volle zalen, maar geen aandachtige luisteraars. Interactie is in veel lessen ver te zoeken, al heb ik ’t idee dat naarmate je verder komt op de hoge school, er wel steeds meer interactie komt.

Het scheelt nog dat de HAN niet écht aan college’s doet, hooguit aan lessen waarin een leraar praktisch continue aan het woord is, maar niet in grote zalen van 50+ man.

Wat betreft drukke dagen:
Studenten maken zichzelf vooral druk. Het facebooken in de USA, het Hyven in Nederland, het zijn geen verplichtingen, maar toch voelt het voor veel mensen wel zo. Daar worden studenten multitaskers van, ipv af en toe gewoon eens lekker uit te rusten en niks te doen. Maak ik mezelf ook schuldig aan trouwens. 😉

Beantwoord

Profielfoto
Willem op schreef:

7 uur slapen per nacht…..I wish!

Ik vraag me af hoelang het duurt voordat het onderwijs systeem door gaat krijgen dat boeken en lesuren alleen, niet meer aan de hedendaagse vraag van informatie kunnnen voorzien.

Op marketingfora’s en blogs lees ik de hightlights van dure marketingboeken die al 3 jaar stoffig liggen te worden op een boekenplank…heeel herkenbaar.

Beantwoord

Profielfoto
Aljo op schreef:

Hadden we maar eens een interessant college, daar heb je nog eens wat aan! Af en toe is er bij mij best behoefte aan een flinke dosis theorie waar je later eens goed over na moet denken, in plaats van wéér een groepsopdracht.

Beantwoord

Profielfoto
Niek op schreef:

Mooi hoor al die statements uit het filmpje!

Klopt naar mijn idee volledig. Als je het zo allemaal op een rijtje zet lijkt het wel gekkenwerk. Maar toch ben je niet anders meer gewend. Pak die rust, is soms ver te zoeken…..

Beantwoord

Profielfoto
Stijn op schreef:

Leuk filmpje! Maar we moeten natuurlijk niet gaan jammeren als Nederlandse student! Je mag altijd nog blij zijn dat je de mogelijkheid hebt om te studeren. De feiten die eruit gehaald zijn kloppen echter vaak wel.
Leuk om eens over na te denken!

Beantwoord

Profielfoto
Luuk op schreef:

Het filmpje geeft een nauwkeurig beeld van het leven van een student!Ik denk alleen dat er nog 1 a 2 uur sporten bij komt.

Colleges: bijna iedereen, zit wat anders te doen of valt in slaap

Boeken: Niemand leest een studieboek geheel, sommige worden niet eens geopend

Beantwoord

Beantwoord

Profielfoto
Koen Roumen op schreef:

Ik ben voor. 🙂 Tijd om wat statistieken te verzamelen dan. 😉

Beantwoord

Profielfoto
Kees op schreef:

Mooi he, zo’n filmpje. Op naar de virtuele classroom, personal coaching en active learning. En dan om de zoveel tijd toch nog een ouderwets hoorcollege?
Misschien moet onderwijs wel net zo ontwikkeld worden als producten en diensten: co-creatie, co-productie co-….. tussen docenten/tutors/coaches en studenten. Hoewel … dat gebeurt al wel. De leukste lessen zijn toch de lessen met een flinke discussie tussen publiek en docent.

Kees

Beantwoord

Profielfoto
Iris op schreef:

Leuk filmpje. Misschien komt er wel een tijd waarin de student virtueel colleges volgt. Wie zal het zeggen? Over de mogelijkheden kan iig gespeculeerd worden 🙂

Beantwoord

Beantwoord

@Henk-Jan, ik ga kijken hoe en wat we kunne regelen. Het is nu herfstvakantie en daarna tentamenperiode maar ik zal eens kijken of ik eea via email kan opstarten. Leuk!

Beantwoord

Af en toe is er bij mij best behoefte aan een flinke dosis theorie waar je later eens goed over na moet denken.

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1415)
Contact