Bankieren in 2020

door Marco Derksen op

Bankieren in 2020

Afgelopen week verscheen het boek 'Bankieren in 2020' van John Goedee, Will Reijnders (beide verbonden aan de TiasNimbas Business School van de Universiteit Tilburg) en Diederick van Thiel (directeur Marketing Particulieren bij ING Retail) over het belang van consumentenvertrouwen en technologische ontwikkelingen in de bancaire wereld. Een toekomstverkenning over bankieren in 2020.
Bankieren en betalen in 2020

Innovatie start conjunctuurgolven

Het jaartal 2020 is bewust gekozen voor het boek. Rond die periode komt de economie aan het einde van de vijfde Kondratieffgolf. Dit is een periode van economische groei met een duur van 20 tot 25 jaar. De Kondratieffgolf begint meestal met een innovatie, zoals ooit de stoommachine. In 2008 en later is de innovatie internet aldus de auteurs.

Dit is een blog uit 2008 van Marco Derksen over het boek “Bankieren in 2020”. Inmiddels is het bijna 2020 en kunnen we kijken of de de technologische en maatschappelijke veranderingen ook de de bank en het bankieren hebben veranderd.

Bankieren in 2020

Het boek is opgesplitst in 3 delen waarbij in het eerste deel de consument in 2020 aan bod komt (door Marieke Verloop en Judith Janssen-Steenberg), in het tweede deel de marktontwikkeling (door Huon van de Laarschot, Vincent Dolfin en Jan-Willem Nieuwenhuys ) en in het derde en laatste deel de bank in 2020 (door Annette Zondervan, Patricia Attevelt en Titus van Haren).

Rol van klant en bank verandert

Door technologische en sociale veranderingen, zal ook de rol van de klant veranderen stellen de auteurs. De klant en aanbieder van financiele diensten komen steeds meer naast elkaar te staan o.a. doordat de klant via internet steeds beter op de hoogte is.

Ook het gedrag tussen klanten verandert. Zij delen informatie sneller en makkelijker. De auteurs gaan vooral in op het bereiken van de juiste klant (hoe herken je die?) waarmee je een vertrouwelijke relatie moet opbouwen (hoe bouw je een vertrouwensrelatie?).

Het verzamelen en verwerken van klantinformatie en daar het aanbod op afstemmen staat daarbij centraal. Wat is hier nieuw aan zul je je afvragen? Wellicht dat we in 2020 betere tools en wetgeving (PSD2) tot onze beschikking hebben waarmee we dit ook daadwerkelijk kunnen realiseren.

Verschuiving naar mobiel en wearables

In het deel over de marktontwikkeling enerzijds aandacht voor de nieuwe kanalen zoals mobiel en internet. Anderzijds aandacht voor mogelijk nieuwe toetreders in de markt. Hieronder een vertaling van mijn eigen interpretatie van de marktontwikkelingen waarbij bestaande spelers kansen hebben in nieuwe markten maar ook bedreigt worden door nieuwe spelers in bestaande en nieuwe markten.

Bankieren in 2020 - de rol van de bank in digitale tijdperk

Met name Paypal en Google Checkout worden meerdere malen genoemd als voorbeeld van nieuwe spelers. Anno 2019 zijn er diverse nieuwe aanbieders zoals Apple Pay en Adyen.

Multi-channel sluit aan bij wensen klant bank

Multi-channel management krijgt veel aandacht in het boek. De auteurs stellen dat klanten steeds meer zullen kiezen voor aanbieders die hen het beste begrijpen en dus de kanalenmix zodanig inzetten dat die optimaal aansluit bij hun bancaire wensen en behoeften.

Hoe zit het met privacy?

Zaken die niet of nauwelijks aan bod zijn gekomen in het boek zijn selfservice, privacy (veiligheid) en wetgeving. Ben eigenlijk wel benieuwd of de auteurs dit bewust hebben gedaan (geen issues meer in 2020?) of dat ze het vergeten zijn. Verder is het boek een absolute aanrader!

2015: A Banking Retrospective

Een aardige video dat aansluit op de toekomstverkenning in de bancaire wereld en bankieren in 2020 is 2015: A Banking Retrospective:

 

In dit filmpje nemen vooral het Zuid-Afrikaanse SAA en FNB, Star Alliance & Google de bankwereld over en geeft een aardig overzicht van de groei van banken.

Lees ook deze recensie van ‘Bankieren in 2020″:

Verder lezen:

3 reacties

@Marco a banking retrospective vind ik nogal langdradig en gaat veel kanten op, Tevens lijkt mij het tijdspad te snel
ik “gebruik” sinds kort deze. Wel sterk vind ik.

<object width=”425″ height=”355″><param name=”movie” value=”http://www.youtube.com/v/A_dGWikwuXw&rel=1″></param><param name=”wmode” value=”transparent”></param><embed src=”http://www.youtube.com/v/A_dGWikwuXw&rel=1″ type=”application/x-shockwave-flash” wmode=”transparent” width=”425″ height=”355″></embed></object>

Beantwoord

Beantwoord

Profielfoto
Hjalmar op schreef:

@ Robert: Ik vind het tijdsplan niet zo gek. Ik denk dat er heel veel gaat en moet gebeuren op banking gebied.
Goed filmpje!

@ Marco: ik vind het ook vreemd dat er zo weinig over self-service wordt gezegd. Ik verwacht dat de klant meer controle over zijn eigen financiëe gegevens krijgt en daarmee meer zelf gaat doen.
Voor wat betreft mogelijk veranderende wetgeving daarvoor moet verwacht ik o.a. de gifbeker van de kredietcrisis nog tot op de bodem worden leeggedronken.

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1406)
Contact