Blog:

Earned, owned and paid (bought) media

door Marco Derksen op

Earned, owned and paid (bought) media

De termen earned, owned en paid (of bought) media vormen gezamenlijk een eenvoudige weergave van het totale medialandschap waarbinnen organisaties vandaag de dag keuzes moet maken om te communiceren met hun doelgroep. Onder paid of bought media verstaan we sponsoring en adverteren. Onder owned media verstaan we de eigen communicatiekanalen. Onder earned media verstaan we word-of-mouth door de doelgroep. Door de opkomst van digitale media is de inzet van owned media toegankelijker geworden (lagere kosten, eenvoudiger in gebruik) en is het effect van earned media exponentieel toegenomen.

Nokia was een van de eerste organisaties die deze termen hanteerde in haar marketing en communicatiestrategie (bron: Daniel Goodall). Daarna volgden opinieleiders als Pete Blackshaw, Fred Wilson en David Armano. Eind vorig jaar publiceerde Forrester Research het onderzoeksrapport No Media Should Stand Alone waarin het een overzicht schetste van elk type medium en de rol van het betreffende medium.

Recentelijk publiceerde Brian Solis op het techblog Maschable het artikel Why Brands are Becoming Media waarin Solis duidelijk maakt waarom organisaties in toenemende mate zelf een medium worden. Een trend die we al wat langer kennen onder de term branded content. <!– Solis verwijst in zijn artikel naar een interessante serie infographics over het veranderende social media ecosysteem. –>

In Nederland gaf Jeroen de Bakker tijdens het recente IAB Interact 2009 een presentatie over branded utilities (met voorbeelden als Zonneradar van Wieckse Witte, Appie van Albert Heijn en Teamlink van Amstel) waarin hij de verschuiving van paid (bought) media naar owned en earned media liet zien.

Paid (bought), owned en earned media zijn begrippen die we de komende jaren in Nederland steeds meer zullen horen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1407)
Contact