Earned, owned and paid (bought) media
Nokia was een van de eerste organisaties die deze termen hanteerde in haar marketing en communicatiestrategie (bron: Daniel Goodall). Daarna volgden opinieleiders als Pete Blackshaw, Fred Wilson en David Armano. Eind vorig jaar publiceerde Forrester Research het onderzoeksrapport No Media Should Stand Alone waarin het een overzicht schetste van elk type medium en de rol van het betreffende medium.
Recentelijk publiceerde Brian Solis op het techblog Maschable het artikel Why Brands are Becoming Media waarin Solis duidelijk maakt waarom organisaties in toenemende mate zelf een medium worden. Een trend die we al wat langer kennen onder de term branded content. <!– Solis verwijst in zijn artikel naar een interessante serie infographics over het veranderende social media ecosysteem. –>

In Nederland gaf Jeroen de Bakker tijdens het recente IAB Interact 2009 een presentatie over branded utilities (met voorbeelden als Zonneradar van Wieckse Witte, Appie van Albert Heijn en Teamlink van Amstel) waarin hij de verschuiving van paid (bought) media naar owned en earned media liet zien.
Paid (bought), owned en earned media zijn begrippen die we de komende jaren in Nederland steeds meer zullen horen!