Blog:

8 stijlen van co-creatie

door Marco Derksen op

8 stijlen van co-creatie

Nu we het toch hebben over co-creatie, ik ben op dit moment een afstudeeronderzoek van Wouter Swenneker aan het lezen waarin hij de geschiedenis en de verschillende vormen van co-creatie beschrijft (hierover later meer). In het onderzoek o.a. aandacht voor het werk van Chris Lawer van de OMC Group. Lawer's artikel 'Eight Styles of Firm-Customer Knowledge Co-Creation' (pdf) onderscheidt 8 verschillende stijlen van co-creatie die zijn gebaseerd op 11 (+2) factoren.

8 stijlen van co-creatie:

  1. product ‘finishing’
  2. new product design and development (lead user)
  3. existing product adaptation (customer feedback)
  4. mass customization
  5. open community ideation and product design and development
  6. new service design
  7. real time marketing and service adaptation
  8. personalised experience value and knowledge co-creation

11 factoren waarop verschillende stijlen zijn gebaseerd:

  1. the nature of the value created
  2. who is primary beneficiary
  3. the explicitness of the customer benefit
  4. the timing of value creation
  5. the degree of customer competence
  6. the intensity of firm-customer interaction and customer involvement
  7. the number and types of customers involved
  8. the customer’s role in the value creation process
  9. the nature of customer knowledge exchanged
  10. the degree of customer-customer interaction
  11. who owns the intellectual property created

Na analyse van diverse praktijkvoorbeelden voegde Lawer nog twee factoren toe aan dit lijstje:

  1. the degree of adaptability or personalisation of the value created
  2. the point where the value creation occurs

5 reacties

Beantwoord

Graag gedaan Vincent!

Misschien moet ik het toch ook maar op marketingfacts zetten. Upstream is steeds meer mijn notitieboekje geworden.

Beantwoord

Beantwoord

Profielfoto
koen op schreef:

Ik ben samen met een vriend aan het afstuderen voor MeetingMasters. Dit bedrijf co-creeert events op haar eigen sociale platform frisijehoofd. Wij moeten de mogelijkheden onderzoeken voor groei, verbetering en meer participatie. Ben zeer benieuwd naar het afstudeer onderzoek over co-creatie van Wouter Swenneker

Beantwoord

Profielfoto
Crevan op schreef:

Waarom is alles in het Engels? hoe decadent…

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1415)
Contact