8 stijlen van co-creatie
8 stijlen van co-creatie:
- product ‘finishing’
- new product design and development (lead user)
- existing product adaptation (customer feedback)
- mass customization
- open community ideation and product design and development
- new service design
- real time marketing and service adaptation
- personalised experience value and knowledge co-creation
11 factoren waarop verschillende stijlen zijn gebaseerd:
- the nature of the value created
- who is primary beneficiary
- the explicitness of the customer benefit
- the timing of value creation
- the degree of customer competence
- the intensity of firm-customer interaction and customer involvement
- the number and types of customers involved
- the customer’s role in the value creation process
- the nature of customer knowledge exchanged
- the degree of customer-customer interaction
- who owns the intellectual property created
Na analyse van diverse praktijkvoorbeelden voegde Lawer nog twee factoren toe aan dit lijstje:
- the degree of adaptability or personalisation of the value created
- the point where the value creation occurs
5 reacties
Kijk hier heb ik dus echt heel veel aan. Thanks!
Graag gedaan Vincent!
Misschien moet ik het toch ook maar op marketingfacts zetten. Upstream is steeds meer mijn notitieboekje geworden.
Wat mij betreft mag je dit soort zaken ook best op MF plaatsen.
Ik ben samen met een vriend aan het afstuderen voor MeetingMasters. Dit bedrijf co-creeert events op haar eigen sociale platform frisijehoofd. Wij moeten de mogelijkheden onderzoeken voor groei, verbetering en meer participatie. Ben zeer benieuwd naar het afstudeer onderzoek over co-creatie van Wouter Swenneker
Waarom is alles in het Engels? hoe decadent…