Blog:

Cannes Lions: State of Advertising

door Marco Derksen op

Cannes Lions: State of Advertising

Van 20 t/m 26 juni vindt de 57e editie van het internationale reclamefestival Cannes Lions plaats. Het jaarlijks terugkerende evenement is een ontmoetingsplaats voor professionals in de com-municatie sector met een week lang seminars, workshops, master classes en exposities. Tevens is dit het moment waarop de Lions worden uitgereikt, de meest prestigieuze internationale reclame-prijzen. Enkele bijzondere sprekers dit jaar zijn Mark Zuckerberg (Facebook), de Amerikaanse acteur Ben Stiller en reclame legende Jeff Goodby. Namens Marketingfacts en Vereniging van communicatie adviesbureau's (VEA) probeer ik (samen met @danischouten) op Marketingfacts dagelijks verslag te doen van het festival. Ter voorbereiding een overzicht van de meest relevante of interessante websites over het festival op een rijtje:

image
Uiteraard staat de officiele website van Cannes Lions (RSS-feed) boordevol met informatie voor de bezoekers van het festival. Jammer dat het programma wat onoverzichtelijk is en vandaag (zondagochtend) nog steeds niet bekend is wie de genomineerden zijn voor de Cyber Lions. Naast de website kan gedurende de week het festival worden gevolgd via Facebook, Twitter, Flickr en YouTube.

image
Lions Daily News publiceert tijdens het festival dagelijks een festivalkrant met hoogtepunten en achtergrondinformatie van het festival. De festivalkrant is al via de website te bekijken en lijkt eerder een advertentiefolder dan dat het echt actuele informatie biedt. Maar voor de volledigheid gaan we het de komende dagen eens bijhouden.

image

Gedurende het festival staat de website van de Vereniging van communicatie adviesbureau’s (VEA) geheel in het teken van Cannes. Speciaal voor het festival is de website yesicannes.nl gelanceerd waar VEA-deelnemers verslag zullen doen van wat zij in Cannes meemaken. Speciaal voor de Nederlandse aanwezigen heeft de VEA, als officiële vertegenwoordiger van het Cannes Lions Festival, een gids samengesteld met relevante hoogtepunten in Cannes. In dit overzicht staat bijvoorbeeld hoe laat de eerstvolgende Award uitreiking is. Of welk seminar wanneer plaatsvindt. Naast de festival gegevens vind je in de gids ook de feesten en partijen. De gids is alleen werkzaam in de augmented reality browser Layar (zoeken naar de yesicannes-applicatie; helaas zelf nog niet kunnen vinden). Uiteraard is de VEA ook op Twitter te vinden via @VEATweet.

image

Nagenoeg alle grote bureaus en exploitanten zullen volgende week aanwezig zijn in Cannes. Een aantal bureaus en exploitanten hebben een speciale website gelanceerd voor Cannes Lions. De (vooralsnog) meest interessante website is Cannes Eye van Hill & Knowlton. Cannes Eye is een soort van dashboard met een overzicht van het meest relevante nieuws over het festival. Naast Cannes Eye zijn zeker ook websites als Cannes Predictions 2010 (Leo Burnett), Microsoft Advertising at Cannes Lions, Yahoo! Bonjour Cannes en RealTimeCannes (AdWeek) de moeite waard van het bezoeken!

image

Erg interessant is ook Porter Novelli’s Guide to Emerging Trends waar de analisten van Porter Novelli de ontwikkelingen rondom het festival zullen monitoren en analyseren. Aanrader!

image
Moet eerlijk zeggen dat ik nog geen idee heb wat er op deze website gaat gebeuren de komende week, maar de titel is in ieder geval prikkelend: Have You Been Shortlisted? Komende week nog maar eens kijken wat hier komt te staan.

image

Blurb, het online uitgeversplatform waarbij consumenten zelf boeken van professionele kwaliteit kunnen maken, roept bezoekers van Cannes Lions op een bijdrage te leveren aan het officiële event boek van het internationale reclamefestival. Het boek ‘Cannes Captured 2010‘, dat eind juli verschijnt, wordt samengesteld op basis van ervaringen van deelnemers zelf. Geïnteresseerden kunnen tijdens het evenement hun bijdrage aanleveren bij de Blurb stand (maximaal 5 inzendingen per persoon; bestanden mogen niet groter zijn dan 5MB en foto’s moeten minimaal 300 dpi zijn). Later aanleveren kan tot 3 juli per email via {encode=”cannes@blurb.com” title=”cannes@blurb.com”}. Blurb stelt vervolgens het naslagboek samen. Het resultaat is vanaf eind juli in de online boekwinkel van Blurb verkrijgbaar. Mensen die het boek willen aanschaffen, kunnen de cover personaliseren met een afbeelding naar keuze.

Zoals gezegd zal ik zelf regelmatig verslag doen van het festival op Marketingfacts.nl. Daarnaast kun je mij de komende week volgen via Twitter (hashtag #canneslions) en Flickr. Tot in Cannes!

6 reacties

Tips voor aanvullende sites over het festival of andere tips voor Cannes Lions 2010 zijn overigens meer dan welkom. Alvast dank!

Inmiddels ook een korte blog geplaatst op de VEA-site met daarin ook de oproep voor deelnemers die geinteresseerd zijn in een interview. Heb je interesse, laat het ons even weten!

Beantwoord

Beantwoord

Profielfoto
EJ op schreef:

Begrijp ik nu goed dat je daarvoor naar Cannes gaat Marco?
Het mamagement van BVH ging er ook vaak naartoe. Zonder toegangskaarten voor de sessies maar dat gaf niet. Dan gingen ze 3 dagen aan de wijn op de boulevard… LOL.
Bijzonder wereldje.

Beantwoord

@EJ vond dat ik er in ieder geval een keer zelf moest zijn geweest. Congres zelf stelt inhoudelijk weinig voor, gaat inderdaad vooral om het netwerken rond het congres. Volgend jaar ga ik weer, maar dan zonder toegangskaart voor het congres 😉

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1262)
Contact