Blog:

2008 Tribalization of Business Study

door Marco Derksen op

2008 Tribalization of Business Study

Recentelijk hebben Beeline Labs, Deloitte en de Society of New Communications Research gezamenlijk een onderzoek gedaan naar hoe organisaties communities managen, het succes meten en er zakelijk voordeel uit halen. Aan het onderzoek deden meer dan 140 organisaties mee (van business-to-business en business-to-consumer tot non-profit organisaties) met communities vari

Toegevoegde waarde van (reden om te beginnen met) online communities:

  • toename mond-tot-mond (35%)
  • toename merkbeleving (28%)
  • nieuwe ideeen bereiken sneller het bedrijf (24%)
  • toenemende klantloyaliteit (24%)

Belangrijkste oorzaken waarom online communities falen:

  • betrokkenheid van mensen (51%)
  • beperkte tijd om community te managen (45%)
  • aantrekken van leden (34%)

Factoren die meest bijdragen tot effectiviteit van online communties:

  • mogelijkheid om met gelijkgezinde mensen in contact te komen (54%)
  • mogelijkheid om anderen te helpen (43%)
  • community richt zich op actueel onderwerp (41%)
  • kwaliteit van community manager of managementteam (33%)

Aardig is om de diversiteit te zien in hoe organisaties de performance van online communities meten. De varieren van merkbeleving (49%) tot aantal nieuwe ideeen (41%) en aantal referrals (28%). Vwb de meer analytische criteria blijven het traditionele metingen als aantal bezoekers (63%), aantal aktieve gebruikers (58%), frequentie van aantal postings/reacties (57%), aantal geregistreerde gebruikers (49%) en bezoekfrequentie (45%).

Op de vraag wat nu het belangrijkste advies is voor het opzetten van een online community, werden tips gegeven in 8 aandachtsgebieden:

  • start met einddoel voor ogen
  • focus op de waarde voor de leden
  • start niet met de technologie
  • houd het eenvoudig en intuitief
  • houd het actueel en aktief
  • kies voor dynamische communitymanagers
  • denk goed na over wie je er bij betrekt (en wie niet)
  • zorg voor een gepassioneerde kerngroep voordat je de community lanceert

Enkele kenmerken van de deelnemende communities:

  • 37% van de communities bestaan 6 maanden of minder
  • 37% van de communities heeft minder dan 100 leden
  • 27% van de communities heeft 101-500 leden
  • 46% van de communities heeft meer dan 500 leden
  • 13% van de communities worden gerund door 2-5 full-time managers
  • 6% van de ondervraagde organisaties besteedt meer dan 1 miljoen dollar per jaar aan communities
  • 52% van de ondervraagde organisaties is van plan het budget het komende jaar te verhogen

In de media zijn inmiddels diverse publicaties over het onderzoek verschenen:

2 reacties

Beantwoord

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1315)
Contact