Blog:

10 PR blunders van 2006

door Marco Derksen op

10 PR blunders van 2006

Ik ben een presentatie aan het voorbereiden voor Vodafone. Het zal vooral gaan over wat nieuwe media kunnen betekenen voor externe communicatie van Vodafone. E

[b]1 HP’s spying blind[/b]
The computer giant presented 2006’s best corporate soap opera when its chairman OK’d spying on its own board and journalists to root out leaks. New word “pretexting” was the method employed to access personal information on the targets. While many CEOs might have cheered at turning the tables on reporters, they did so secretly.

[b]2 Dell’s exploding laptops[/b]
Video footage of an exploding laptop at a conference in Japan caught Dell flatfooted, as the clip spread far faster than the company’s subsequent response. When will computer companies finally figure out this Interweb thing?

[b]3 Cheney got his gun[/b]
Yeah, it was an accident. But with the bungled communications response that followed the Veep shooting his friend while hunting, one could be forgiven for thinking conspiracy theories. Cheney’s people weren’t talking to the White House, McClellan joked while the guy suffered complications, and the media had a field day reporting on the scramble.

[b]4 Oprah gets Freyed[/b]
Winfrey first downplayed the revelation that many of the claims made by James Frey in his once-acclaimed “memoir” A Million Little Pieces never happened. But when she knew the audience wouldn’t buy it, she used her bully pulpit to rip Frey to shreds and restore her own image.

[b]5 Wal-Mart and Edelman’s blog blunder[/b]
The retail giant can ill afford bad press these days. Meanwhile, Edelman had made much of its rivals’ ethical slights and of its dominance in navigating the new-media market. One improperly disclosed blog later, funded by Wal-Mart’s own Astroturf organization, and both companies look bad.

[b]6 Celebs behaving badly[/b]
This year was truly awash in celebrity bad judgment and subsequent mea culpas, including, but not limited to, Mel Gibson, Lindsay Lohan, Michael Richards, Britney Spears, Paris Hilton, and Nicole Richie. Vastly inflated self-importance mixed with alcohol, drugs, or diminishing star power are, in some combination, generally to blame.

[b]7 Fox throws out the OJ[/b]
Fox has never been the highbrow choice. But its bad-taste barometer was way off here as one of its companies agreed to publish Simpson’s book, If I Did It (under ReganBooks) and air a TV interview about its content. But Rupert Murdoch’s rare public mea culpa made it all worthwhile.

[b]8 Cristal thinks it’s too good for us[/b]
Jay-Z touted Cristal Champagne, but the MD of Champagne Louis Roederer told The Economist he’d prefer that rappers drink something else. A half-hearted boycott effort may not have taken flight, but the company displayed no class in judging the color of money coming its way.

[b]9 Comcast sleeps on the job[/b]
Consumer empowerment was taken to a new level when a Comcast customer videotaped a repairman who fell asleep on his couch, while waiting for his own service support to call him. The video went round the world faster than you can say, “Please hold, someone will be with you shortly.”

[b]10 Allen full of macaca[/b]
During midterm campaign season, (soon to be) former Sen. George Allen (R-VA) referred to a young man of Indian decent as “Macaca” during a rally, and welcomed him to America. Turns out the guy was born in Fairfax County, VA. Good thing it wasn’t an important election.

10 reacties

Beantwoord

Ik heb standaard in mijn presentatie de cases van Unilever (Becel), UPC en NS zitten. Afhankelijk van het publiek laat ik er één zien.

Ben nu bezig bovenstaand lijstje uit te zoeken. Heb inmiddels een paar aardige sheets van de Wal-Mart en Dell-cases.

Beantwoord

Beantwoord

En jullie over mijn schouders mee kijken 😉

Rutger, ben het nog vergeten te vragen, welke Nederlandse cases zou jij meenemen in een Nederlandse top-10? Ik zit zelf nog te denken om ook Otto op te nemen.

Beantwoord

Laat ik dan even niet alleen lurken maar ook meedenken: de verkiezingscammpagne levert natuurlijk ook voer op qua PR-blunders: Rita Verdonk met haar eigen site StemRita.nl, waarmee ze zich impliciet distantieerde van Mark Rutte. Rutte zelf probeerde ondertussen lekker interactief te doen, maar zijn vodcastjes waren saai en knullig. De VVD was dus online heel actief, maar had geen heldere koers voor ogen. Voor al dit gezwabber kreeg het uiteindelijk de rekening gepresenteerd.

Beantwoord

Da’s inderdaad een goede tip Jeroen, dank! Vergeet vaak de politieke voorbeelden ook mee te nemen maar dat zijn natuurlijk ook gewoon marketing-communicatie voorbeelden!

Beantwoord

Marco, ik zat ook aan Otto te denken, maar wat ik misschien nog interessanter vind is de vraag: wat is precies een pr blunder?

Zou je criteria op kunnen stellen?

Even uit mijn hoofd:
– het moet een bedrijf negatief in het daglicht stellen
– het moet verrassend niet bij het bedrijf passen
– het moet uitgebreid in meerdere nieuwsbronnen genoemd zijn
– het moet zichtbare schade hebben opgeleverd (van het terugtrekken van een product [AH en halalvlees] tot verkiezingsverlies [VVD] of imago-schade)

Vooral het laatste punt vind ik interessant. Heeft de fout van Otto hun daadwerkelijk schade toegebracht? Slechte PR is ook PR…

Wat noem jij een pr-blunder?

Beantwoord

Beantwoord

Hmmm, goed punt Rutger. Daar ga ik vandaag eens over nadenken!

Jeroen, in het geval van Otto gaat het er om hoe Otto reageert op de gebeurtenissen in de markt (in dit geval boze klanten). Twijfel nog of ze dat op de beste manier hebben aangepakt. Nu moet ik ook eerlijk zeggen dat communicatie niet echt mijn ding is; ik denk vaak meer vanuit rationele middelen en onderbouwende cijfers dan vanuit gevoel. Maar marketing en communicatie hebben natuurlijk wel alles met elkaar te maken. Zonder communicatie geen marketing en vice versa.

Beantwoord

Ha Marco,
Nog bedankt voor dit overzichtje, het paste prima in mijn terugblik op 2006 zoals je hebt gehoord 🙂

Het voorbeeld van Dell werd terecht een PR-nightmare genoemd in de Amerikaanse nieuwsuitzendingen.

Apple kende volgens mij dezelfde problemen, maar heeft minder nachtmerrie over zich heen gekregen dan Dell.

In het licht van de PR-blunders die jij noemt, hoort dan ook m.i. eerder de “veronderstelde” juridische actie van Apple thuis dat zij de term *podcasting* wilden claimen en verdedigen. Maar daar horen we in 2007 vast nog wel meer van!

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1415)
Contact