Onderzoek naar social media monitoring en webcaretools

Monitoring van sociale media speelt een steeds belangrijkere rol bij veel bedrijven en organisaties. Of het nu gaat om het volgen van de conversatie over het merk, over het monitoren van jongeren op weg naar Haren of het volgen van de mening over de verkiezingen thuis op de bank. Welke social media monitoring en webcare tools zijn er?

Update: Op www.socialmediatoolvergelijken.nl staat een actuele vergelijking van 21 social media monitoring en webcare tools

Monitoring van sociale media ontgroeit qua belang en professionaliteit duidelijk het beginstadium. Dat zien we ook op Marketingfacts aan de populariteit van blogs over monitoring- en webcaretools. Naast monitoring wordt webcare ook steeds vaker ingezet; het gaat niet alleen om het luisteren naar de doelgroep, maar ook om het aangaan van de interactie met individuen. Consequentie is dat steeds meer organisaties op zoek zijn naar professionele tools om monitoring- en webcareprocessen in te richten. In ons onderzoek vorig jaar naar Webcare in Nederland kwam dit nadrukkelijk naar voren.

Rapport monitoring- en webcaretools: Gids voor het managen van de online dialoog.

Met dit onderzoek  (uitgevoerd door Upstream in samenwerking met Ronald van der Aart van Repmen) naar monitoring- en webcaretools zetten we een eerste stap naar transparantie in de markt. Welke features zijn het meest belangrijk, welke verschillen zijn er tussen de tools en hoe is een selectie en implementatieproces het beste in te richten?

Social media monitoring tools

In het onderzoek zijn de volgende toeleveranciers betrokken:

Buzzcapture;
Clipit;
Coosto;
HowardsHome Monitoring;
HowardsHome Curation Hub;
Media Injection;
Meltwater;
Obi4Wan;
Oxyme;
Publistat;
Salesforce Marketing Cloud (voorheen Buddy Media + Radian6);
SDL SM2 (voorheen Alterian SM2);
Teezir;
Tracebuzz.

Deze lijst is samengesteld op basis van de toeleveranciers met een vestiging in Nederland.

Wijze van aanpak
Eerste stap was het bepalen van de lijst met criteria. Hiervoor hebben we op basis van literatuuronderzoek een eerste lijst samengesteld die we ter review gepubliceerd hebben op Marketingfacts. Op basis van de reacties hebben we de aangepaste lijst opgestuurd naar bovenstaande leveranciers. De leveranciers hebben allemaal antwoord gegeven op de vragen. Voor een laatste check op compleetheid en correctheid zijn alle antwoorden gebundeld en vervolgens nogmaals opgestuurd naar alle leveranciers.

 

Publicatie van het rapport
De resultaten van het onderzoek publiceren we in twee delen. In het whitepaper beschrijven we de verschillende criteria voor het in kaart brengen van de functionaliteit van monitoring- en webcaretools en wordt een overzicht gegeven hoe de verschillende leveranciers daar op scoren. Het whitepaper is hier gratis te downloaden.


Detailinformatie
Detailinformatie per leverancier is hier te vinden. Je kunt ook de verschillende leveranciers vergelijken met behulp van de een aantal tabellen. De informatie is ook te downloaden in een pdf.

Gebruikservaringen
Het is een snel ontwikkelende markt, de functionaliteiten worden daarom regelmatig uitgebreid en nieuwe leveranciers worden toegevoegd als die er in Nederland bij komen. Daarnaast nodigen we iedereen uit om ervaringen met de verschillende tools met ons te delen. Door gebruikservaringen te verzamelen kunnen we de objectieve beoordeling van tools verder verbeteren. Reageren kan via de comments onder de beschrijving per leverancier of door een e-mail te sturen naar algemeen@upstream.nl.

1 reactie

Plaats een bericht

Geschreven door:
Geplaatst op:
15 december 2012

Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date!

Terug naar boven