Nokia World 2007


Afgelopen weekend wees Raimo van der Klein me op Nokia World 2007, de jaarlijkse Nokia World Conference dat op 4 en 5 december plaats vond in Amsterdam. Vooral de keynote “Belong, participate, seek and share” van Anssi Vanjoki, Executive Vice President en General Manager Multimedia van Nokia, maakte indruk. Voor geinteresseerden heb ik zowel het videoverslag als de presentatie online gezet.

De openingsvideo “4th screen” werd eerder vertoond tijdens Nokia: Go Play in Londen.

Daarna gaat Anssi Vanjoki in op de ongeveer 200 miljoen smartphone-gebruikers (van de in totaal meer dan 3 miljard bezitters van mobiele telefoons). Interessant om te zien dat spraak slechts 12 procent van het gebruik uitmaakt. Veruit het grootste deel gaat naar data-applicaties zoals messaging (37%), multimedia (16%) en personal information management (14%).

Vanjoki benadrukt nogmaals de openheid van Nokia: “Nokia’s DNA is for opennesss, it’s not for closed worlds.” Openheid is van belang voor de gebruikers en de verdere ontwikkeling van de mobiele markt.

De snelle convergentie van mobiele telefonie en internet zijn voor Nokia reden om zich meer met software en diensten in te laten. In augustus kondigde het al OVI aan, het Finse woord voor ‘deur’, waarmee het te kennen geeft dat het via zijn internetdiensten aan consumenten een gemakkelijke toegang wil bieden tot sociale netwerken en internetcontent. Of, zoals Nokia het graag ziet, OVI wordt straks je “personal dashboard to life”.

Het OVI-platform is momenteel nog in b

Plaats een bericht

Geschreven door:
Geplaatst op:
10 december 2007

Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date!

Terug naar boven